Magnesium sulfat
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 21-01-03 12:20

Er der nogen der ved hvor jeg kan få fat i magnesium sulfat (på engelsk
kaldet epsom salt).

Jeg har prøvet matas, dyrlægen, korn- og foderstof og apoteket. I apoteket
er prisen horribel (minimum 200 kr. for et kilo) og ved korn- og
foderstoffen skal jeg købe min. 25 kilo.

Det er utroligt det skal være så svært at skaffe, da man i USA kan købe det
i ethvert supermarked til et par dollars.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

--
Med Venlig Hilsen

Torben Mathiassen
torben.mathiassen@stofanet.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-01-03 12:38

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2d2de9$0$2549$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
det
> i ethvert supermarked til et par dollars.

Har du prøvet en helsekost butik??

Til saltvand kan man købe noget der hedder biomagnesium, det består af:
"Salts of Magnesium, Calcium, Sodium
and Potassium and 70 Trace Elements" Det er Tropic Marin der laver det.

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 21-01-03 12:54

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Torben Mathiassen <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3e2d2de9$0$2549$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> det
>
> Har du prøvet en helsekost butik??

Nej jeg har ikke prøvet dér, men det var da værd at forsøge.

> Til saltvand kan man købe noget der hedder biomagnesium, det består af:
> "Salts of Magnesium, Calcium, Sodium
> and Potassium and 70 Trace Elements" Det er Tropic Marin der laver det.

Jeg er ikke helt sikker på at det er det samme. Magnesium sulfat er et
afføringsmiddel der hjælper forstoppede fisk (og mennesker selvfølgelig).

Fra : Henrik Lohse

Dato : 22-01-03 15:17

Hej Torben

Enten har din lokale Matas et dårligt udvalg, eller også ved de ikke hvad de
har på hylderne.
Du skal prøve at spørge efter "Engelsk salt" - det er rent magnesiumsulfat.
De har det i en hvid bøtte med blåt skruelåg, og det er Matas eget mærke.
200 gr. koster ca. 25 kroner.

Henrik Lohse

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-01-03 15:50

"Henrik Lohse" <henrik.lohse@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
magnesiumsulfat.
> De har det i en hvid bøtte med blåt skruelåg, og det er Matas eget mærke.

Okay, jeg prøver dem igen. Jeg prøvede to forskellige matas'er, men ingen af
dem kendte det. Hvis jeg skal være ærlig tror jeg faktisk ikke ret mange af
deres ekspedienter egentlig ved hvad der gemmer sig bag ved "populærnavne"
som engelsk salt. Det er i hvert fald min erfaring. Jeg har endnu ikke
oplevet en matas med god kundeservice. (For retfærdighedens skyld skal lige
siges at jeg ikke har hørt dem endnu, om de har engelsk salt).

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-01-03 16:02

> [...]
magnesiumsulfat.
> De har det i en hvid bøtte med blåt skruelåg, og det er Matas eget mærke.

Du havde ret! Det står i deres sortiment under navnet engelsk salt. Men da
jeg spurgte efter det vidste de ikke at det var kemisk rent magnesium salt,
selv om det står højt og tydeligt på dåsen.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-01-03 18:27

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message
Klip

> [...]
salt,
> selv om det står højt og tydeligt på dåsen.

Hej Torben.
Nu er jeg lidt nysgerig :) hæ, hæ..... Hvad skal du egentlig bruge det til
?????
Hilsen Ditte

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-01-03 23:33

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hej Torben.
> Nu er jeg lidt nysgerig :) hæ, hæ..... Hvad skal du egentlig bruge det til

Det er et affoeringsmiddel til hvis fiskene er forstoppede
Det lyder måske umiddelbart fjollede, men jeg har feks en discus som er
blevet meget tyk om maven og jeg har ikke set den komme af med noget
affoering
Det kan være mange ting der kan være galt (feks bakterier i svoemmeblæren
eller orm i mavesækken) Ved at give dette præparat som det foerste kan jeg
allerede her udelukke forstoppelse og begynde at fokusere på evt anden
behandling

Jeg ved ikke om det er sådan for andre fisk, men det er det nu nok, men
discus kan af og til være udstyret med et lille gat og uforholdsmæssig store
affoeringsklumper som kan have svært ved at presse sig ud

Og så må du lige undskylde min mangel på brugen af punktum og anvendelsen af
oe Det skyldes at en af mine tåbelige katte var så elskværdig at brække sig
ned i mt tastatur, så nu er der nogle af knapperne der ikke virker (skoent
når det er en bærbar, hvor tastaturet ikke bare kan skiftes ud)

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-01-03 00:12

> [...]
> ned i mt tastatur, så nu er der nogle af knapperne der ikke virker (skoent
> når det er en bærbar, hvor tastaturet ikke bare kan skiftes ud)

Du er dine katte undskyldt :) Hvis du bare har den bærbare, så må du sikkert
belave dig på at være uden pc i de nærmeste dage..... Skild tastaturet fra
resten af maskinen, og vask grundigt. Og lad det tørre langsomt. Ikke gør
den fejl, jeg har set andre gøre - nemlig bruge en hårtørrer til at få det
hurtigt tørt, for så har du slet ikke noget tastatur til din pc (det får en
mærkvæerdig form som ikke lige kan passes sammen med resten..... hæ, hæ. Og
nej, det var ikke jeg som prøvede det med hårtørreren)

Så til det andet..... Ok, jeg fik min forklaring... Og jo, jeg tror andre
fisk kan få samme fænomen......
Håber du træffer ret, ved første forsøg.
Hilsen Ditte