Opstart af nyt akvarie.
Fra : Flemming Hansen

Dato : 10-03-01 16:49

Hejsa...

Jeg har efter 3 mdr med akvarie besluttet mig for at tage et akvarie mere i
brug (54L).
Når jeg nu skal starte det på, kan man vel skyde lidt genvej, hvis jeg tager
ca. 30liter fra mit 160L akvarie, i forbindelse med vandskift og bruger i
det lille akvarie ?
Samtidig har jeg en indvendig pumpe som har kørt 4 uger i det store akvarie,
som jeg har tænkt mig at smide over i det lille. Når man gør det på den måde
er det vel ikke nødvendigt at det nye akvarie står i flere uger eller hvad
??

Mvh Flemming Hansen
unlimited@get2net.dk

Fra : Flemming Hansen

Dato : 10-03-01 16:52

Samtidig kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om sort akvariegrus.

Er der fordele eller ulemper ??

Mvh Flemming

Fra : ole larsen

Dato : 10-03-01 17:59

Flemming Hansen skrev i meddelelsen ...
>Samtidig kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om sort akvariegrus.
>
>Er der fordele eller ulemper ??
>
>Mvh Flemming

Min overvejelse går på: Hvordan er det blevet sort ?

Ole

Fra : [UC]Rapperand =\)

Dato : 10-03-01 22:42

> Min overvejelse går på: Hvordan er det blevet sort ?

LÅL...
Man kan købe sorte bundsten!

--
Regards [UC]Rapperand =)
ICQ# 54047619

Proud member of United Cows
http://unitedcows.com

Fra : Aardvark

Dato : 10-03-01 23:02

Ja.
Sorte sten er oftest skifer, efter min erfaring.
Måske er det ikke korrekt.

/Brian

Fra : ole larsen

Dato : 11-03-01 01:08

Aardvark skrev i meddelelsen ...
>Ja.
>Sorte sten er oftest skifer, efter min erfaring.
>Måske er det ikke korrekt.
>
>/Brian

Sort grus er smukt, skifer er efter min opfattelse mørkegråt, sorte sten
grus var emnet) er måske malet sorte ?

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 11-03-01 01:03

[UC]Rapperand =) skrev i meddelelsen ...

>LÅL...
>Man kan købe sorte bundsten!
Ja, det kan man,
men hvordan er de blevet sorte ?
Og så gik spørgsmålet på grus, ikke på sten.
Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-03-01 13:19

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> men hvordan er de blevet sorte ?
> Og så gik spørgsmålet på grus, ikke på sten.

Har man været på f.eks. Tenerife, kan man ikke undgå at se eksempler på hele
bjerge af en eller anden vulkansk gru/sand. Også ved flere af strandene.
Umiddelbart ligner det under en lup noget glas - præcist hvad det er for et
materiale ved jeg ikke.
Men det materiale, man hos nogle akvariehandler kan købe som sort sand er
næsten sten(!)sikkert et restprodukt fra kobberproduktion, hvor den farvende
ingrediens er jern(II). Jeg er ikke sikker på om det er kemisk aktivt eller
om det er uskadeligt - det kræver vel lidt kemisk (kvalitativ) analyse (som
på den anden side ikke skulle være særlig svær at foretage, da det handler
om at finde nogle få metalioner). Men det ligner mistænkeligt meget det, man
benytter hos sandblæsere (her kalder man det kobberslagger).
I øvrigt har jeg set at man også hos fiskepusherne er begyndt at sælge noget
helt hvidt sand - det ligner gevaldigt meget sandblæsernes materiale
(glas-blæsning).
Men hvad pokker - er fiskepusherbranchen først vænnet til at hente
bundlagsmateriale hos sandblæserne er det vel oplagt at udvide repertoiret!

mvh
Jan

Fra : Christian Knudsen

Dato : 10-03-01 22:54

ole larsen skrev i meddelelsen
<30tq6.8841$uQ5.351269@news010.worldonline.dk>...

>Min overvejelse går på: Hvordan er det blevet sort ?
Måske lava sten ? er ikke sikker
Hilsen christian

Fra : [UC]Rapperand =\)

Dato : 10-03-01 22:45

> Samtidig kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om sort
akvariegrus.

> Er der fordele eller ulemper ??

+ Ser flot ud, farver på fisk og planter fremtræder tydeligere
- Alger ses meget let :-/

Fra : Torben

Dato : 11-03-01 02:18

Hej,

Det sorte grus du kan købe, i hvert fald hvis det er Akvastabil er farvet.
Det er keramik med med farve i, der bliver brændt fast på gruset.

Torben