phpMyAdmin 2.3.3pl1 fejl ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-03 01:44

Er der nogen der kender til om phpMyAdmin 2.3.3pl1 har en generel
fejl eller er det bare mig der ikke kan finde ud af at bruge den ?
Selv når jeg opretter en tabel vha. interfacet (altså udfylder
felterne) brokker den sig og siger der er fejl i sql forespørgslen...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-01-03 09:21

Henrik Stidsen wrote in <Xns930A1169FFB11HS235DK@130.225.247.90>:
> Selv når jeg opretter en tabel vha. interfacet (altså udfylder
> felterne) brokker den sig og siger der er fejl i sql forespørgslen...

Hvilken fejl? Helt præcist hvad siger den?

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-03 22:23

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote in

> Hvilken fejl? Helt præcist hvad siger den?

For det første siger den:
You are using PHP 4.2.3, which has a serious bug with multi-byte
strings (mbstring). See PHP bug report 19404. This version of PHP is
not recommended for use with phpMyAdmin.

- men det er ikke deri fejlen ligger, for det gav samme fejl da jeg
havde det installeret på min windows med en anden php version...

Fejlen er:
-----
Fejl
SQL-forespørgsel :
CREATE TABLE `test` (
`test` TEXT( 1024 ) NOT NULL ,
`tester` TEXT( 10240 ) NOT NULL ,
UNIQUE (`test`
)
) COMMENT = 'test'

MySQL returnerede:
You have an error in your SQL syntax near '(1024) NOT NULL, `tester`
TEXT(10240) NOT NULL, UNIQUE (`test`)) COMMENT = 'test' at line 1
-----

Jeg har brugt phpmyadmin-tingens funktion til at forsøge at oprette
tabellen.

Det er amok.dk's webhotel ting jeg bruger.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-01-03 00:50

On Tue, 21 Jan 2003 21:23:29 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

>MySQL returnerede:
>You have an error in your SQL syntax near '(1024) NOT NULL, `tester`
>TEXT(10240) NOT NULL, UNIQUE (`test`)) COMMENT = 'test' at line 1

TEXT-felter kan i MySQL ikke have en længde defineret. Så nøj's fx
med:

CREATE TABLE `test` (
`test` TEXT NOT NULL ,
`tester` TEXT NOT NULL ,
UNIQUE (`test`
)
) COMMENT = 'test'

Fejlen opstår bl.a. hvis man bruger MyODBC med nyere udgaver af
MS-Access (2000 og nyere).

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-03 16:38

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote in

> TEXT-felter kan i MySQL ikke have en længde defineret. Så nøj's
> fx med:
>
> CREATE TABLE `test` (
> `test` TEXT NOT NULL ,
> `tester` TEXT NOT NULL ,
> UNIQUE (`test`
> )
> ) COMMENT = 'test'

Fejl
SQL-forespørgsel :
CREATE TABLE `test` (
`test` TEXT NOT NULL ,
`tester` TEXT NOT NULL ,
UNIQUE (`test`
) MySQL returnerede:

You have an error in your SQL syntax near '' at line 1

Hvis jeg opretter den uden længde via formen:

CREATE TABLE `test` (
`test1` TEXT NOT NULL ,
`test2` TEXT NOT NULL ,
`test3` TEXT NOT NULL ,
UNIQUE (`test1`
)
) COMMENT = 'tester' MySQL returnerede:

BLOB column 'test1' used in key specification without a key length

> Fejlen opstår bl.a. hvis man bruger MyODBC med nyere udgaver af
> MS-Access (2000 og nyere).

amok.dk kører ikke på windows.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-01-03 16:46

On Wed, 22 Jan 2003 15:37:39 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

>CREATE TABLE `test` (
>`test1` TEXT NOT NULL ,
>`test2` TEXT NOT NULL ,
>`test3` TEXT NOT NULL ,
>UNIQUE (`test1`
>)
>) COMMENT = 'tester'

>BLOB column 'test1' used in key specification without a key length

Ahja, ligesom ved indexes på TEXT/BLOB-felter, så skal du angive en
længde i UNIQUE-feltet, fx:

CREATE TABLE `test` (
`test1` TEXT NOT NULL ,
`test2` TEXT NOT NULL ,
`test3` TEXT NOT NULL ,
UNIQUE (`test1`(50) )
)

Tjek også:
http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/manual_Reference.html#CREATE_INDEX

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-03 19:21

> Ahja, ligesom ved indexes på TEXT/BLOB-felter, så skal du angive
> en længde i UNIQUE-feltet, fx:
>
> CREATE TABLE `test` (
> `test1` TEXT NOT NULL ,
> `test2` TEXT NOT NULL ,
> `test3` TEXT NOT NULL ,
> UNIQUE (`test1`(50) )
> )

Fejl
SQL-forespørgsel :
CREATE TABLE `test` (
`test1` TEXT NOT NULL ,
`test2` TEXT NOT NULL ,
`test3` TEXT NOT NULL ,
UNIQUE (`test1` ( 50 )
) MySQL returnerede:

You have an error in your SQL syntax near '' at line 1

---
Hvordan angiver jeg den der længde i formularen til oprettelse ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-01-03 01:42

On Wed, 22 Jan 2003 18:21:01 +0000 (UTC), Henrik Stidsen

Jeg får:
Query OK, 0 rows affected (0.01 sec)

>CREATE TABLE `test` (
>`test1` TEXT NOT NULL ,
>`test2` TEXT NOT NULL ,
>`test3` TEXT NOT NULL ,
>UNIQUE (`test1` ( 50 )
>)

Du har fjernet en slut-parentes, hvilket giver fejlen.

Jeg har tre slut-parenteser i træk; du har kun to.

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-03 14:53

> Du har fjernet en slut-parentes, hvilket giver fejlen.
>
> Jeg har tre slut-parenteser i træk; du har kun to.

Hmm, jeg fjernede intet - copy-paste. Til gengæld kan jeg godt se at
den simpelthen fjerner en parentes til sidst.
Det jeg nu har gjort er så at tilføje en ekstra parentes
Det gav følgende:

Din SQL-forespørgsel blev udført korrekt

[...]

I feltet med SQL-forespørgslen står det sådan her:
CREATE TABLE `test` (
`test1` TEXT NOT NULL ,
`test2` TEXT NOT NULL ,
`test3` TEXT NOT NULL ,
UNIQUE (`test1`(50)))
)

Nu mangler jeg så bare at funde ud af hvorfor den fjerner den sidste
parentes - og hvorfor den ikke virker via formularen...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Allan Kok

Dato : 21-01-03 11:56

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> Selv når jeg opretter en tabel vha. interfacet (altså udfylder
> felterne) brokker den sig og siger der er fejl i sql forespørgslen...

Jeg bruger den omtalte version, Jeg får ingen fejl heller ikke hvis jeg
opretter tabler!

Allan