Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Teleskop fra Aldi
Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 20-01-03 22:54

Vi har nu taget en hurtig beslutning... har købt teleskopet til 500 kr i
Aldi. Nemt at samle og virker på ingen måde ustabilt eller "løs i
leddene". Har tungt lod og virker godt stabiliserende... vi er
fuldkommen amatører med stort A... og vil bruge dette teleskope til
"lege" med... og så må tiden vise , om dét er noget helt andet vi har
brug for.... og så tusinde tak for alle svarerne .....vi bliver
(forhåbenlig) blot klogere på emnet . ;0)
Venlig hilsen Lonnie

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-03 01:05

Lonnie Holmberg wrote:

> Vi har nu taget en hurtig beslutning... ..cut...

Hej Lonnie, det er ikke så velset at starte tre tråde omkring
det samme emne, og så kan der vel også sættes spørgsmålstegn
ved, om dit indlæg er on topic i en gruppe, der har fotogra-
fering som emne.

Dit indlæg ville måske være mere relevant i en gruppe som
news:dk.videnskab - den nævner astronomi som et topic emne i
fundatsen.

Det vil naturligvis være en anden snak, hvis dine indlæg
handlede om at fotografere igennem teleskopet, men det er
jo ingenlunde tilfældet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : A.I.

Dato : 21-01-03 11:31

> [...]
>
> Det vil naturligvis være en anden snak, hvis dine indlæg
> handlede om at fotografere igennem teleskopet, men det er

...Ebbesen, prøv at bære lidt over med folk der måske er nye her, der har jo
ikke på nogen måder været noget ondt i disse indlæg, vel?...det kan til
tider også være ganske svært at vælge den rigtige gruppe at poste i, hvis
man ikke lige har timer til at læse dem alle igennem, incl. gruppernes
fundats.

Anders

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-03 11:46

"A.I." wrote:

> ..Ebbesen, prøv at bære lidt over med folk der måske er nye her,

Synes du at min vejledning er hård og hensynsløs...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin V

Dato : 21-01-03 15:09

> Synes du at min vejledning er hård og hensynsløs...?

LOL så ville du jo ikke være til at holde ud at høre på når du var venlig
--
Hilsen Martin.

Fra : A.I.

Dato : 21-01-03 18:02

> Synes du at min vejledning er hård og hensynsløs...?

....måske ikke hensynsløs, men hård og ikke mindst ret kold !!!

Anders

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-01-03 18:12

"A.I." <no@mail.com> wrote in message

> ...måske ikke hensynsløs, men hård og ikke mindst ret kold !!!

Sikke noget sentimentalt pladder! Der er ikke spor i vejen med den
vejledning Niels gav. Den er relevant og indeholder oven i købet en venlig
henvisning til rette gruppe. Henvisningen er heller ikke på nogen måde
fornærmende elller nedladende, så forklar os lige baggrunden for din
vurdering. Har du læst noget vi andre ikke har?

mvh
Preben

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 21-01-03 19:00

Hvor relevant er denne diskussion i dk.fritid.foto?

Thomas Jørgensen

http://www.mjang.dk

Fjern 123 i min mail adresse

Fra : Bo

Dato : 21-01-03 16:09

> Det vil naturligvis være en anden snak, hvis dine indlæg
> handlede om at fotografere igennem teleskopet, men det er
> jo ingenlunde tilfældet.

Så lad os da` lige tage det emne op. Kan man sætte sit dc (f.eks) til det
omtalte teleskop.

Med venlig hilsen Bo

Fra : A.I.

Dato : 21-01-03 18:01

> Så lad os da` lige tage det emne op. Kan man sætte sit dc (f.eks) til det
> omtalte teleskop.
...hvis du læser mine svar til Lonnie's andre indlæg finder du ud af at det
kan du ikke, det kræver en adapter og det fås ikke til denne type.....der
skal punges mere ud !!!

Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 21-01-03 16:29

Bo skriver:

> Så lad os da` lige tage det emne op. Kan man sætte sit dc (f.eks) til det
> omtalte teleskop.
>
> Med venlig hilsen Bo

Iflg. manual kan jeg købe en kamera adapter... så dét vil jeg da mene..
Dét var da ideen med dét... når altså jeg havde lært at anvende teleskopet på
alm. vis.
Venlig hilsen Lonnie

Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 21-01-03 14:33

Niels Ebbesen skriver:

> [...]

> Det vil naturligvis være en anden snak, hvis dine indlæg
> handlede om at fotografere igennem teleskopet, men det er

3 tråde... beklager... skal ikke gentage sig !
Jeg havde forsøgt at finde en nyhedsgruppe med astronomi.
.... men fandt ingen. Og da jeg så "foto" tænkte jeg "Optik"...
så slutter for denne gang i gruppen.. og vender "frygtelig" tilbage,
når jeg har fået blod på tanden... omkring fotografering gennem
mit teleskop.
Venlig hilsen Lonnie

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-01-03 21:39

In article <3E2C6FE4.98638201@aub.dk>, Lonnie Holmberg wrote:
> [...]
> brug for.... og så tusinde tak for alle svarerne .....vi bliver
> (forhåbenlig) blot klogere på emnet . ;0)

Gode begynderobjekter: Månen, og når den ikke er fuld er der
mange detaljer i grænsen mellem lys og skygge

Saturn og dens ringe scorer altid højt.

Jupiter og dens måner er også helt OK. Med en god 8x kikkert
kan man lige ane en enkelt eller to af månerne.

Typisk er 30-100 gange forstørrelse hvad i skal bruge. Det
er ikke engang værd at prøve at gå over 200. Man siger at
man max kan hente ca 50x forstørrelse pr. tomme diameter
af åbningen.

Fra : JPo

Dato : 21-01-03 23:42

Hej Lonnie.

Prøv dette link. Der er måske nogle guldkorn.

http://astronomibladet.dk/obsva/himlen/index.html

mvh. JPO

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-03 00:03

JPo wrote:

> Prøv dette link. Der er måske nogle guldkorn.

I forbindelse med astronomisk fotografi, så er det jo
interessant at vide hvornår det er tusmørkt, og jeg har
fundet en almanak på på flg. URL:
http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx

Borgerligt tusmørke begynder 07:42 og slutter 17:12
Nautisk tusmørke begynder 06:57 og slutter 17:57
Astronomisk tusmørke begynder 06:14 og slutter 18:40

Men hva' er Borgerligt, Nautisk og Astronomisk tusmørke,
og hvorfor begynder de ved solopgang og slutter ved sol-
nedgang...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-01-03 03:33

Borgerligt = til lands
Nautisk = til vands
Astronomisk (burde efterhånden give sig selv) = himmelhvælvingen.

Angivelsen ser ud til at være mellem hvornår det slutter og hvornår
det begynder igen.
I dit eksempel kan du altså ikke se stjerner mellem 06:14 og 18:40.

Fra : Per, Frb.

Dato : 24-02-03 18:06

> Men hva' er Borgerligt, Nautisk og Astronomisk tusmørke,
> og hvorfor begynder de ved solopgang og slutter ved sol-
> nedgang...?

Hej Niels

Kan du ikke huske det fra din soldater-tid? Så vidt jeg husker havde Hæren
udgivet et fint feltreglement om mørke så man altid havde en chance for at
vide hvad mørke er og hvad man gør ved det

Borgerligt tusmørke er når solen er mellem 0 og 6 grader under horisonten,
Nautisk tusmørke er når solen er mellem 6 og 12 grader under horisonten og
ved Astronomisk tusmørke er solen mellem 12 og 18 grader under horisonten.

Søgte for en sikkerheds skyld på google og fandt frem til :
http://astronomibladet.dk/index_2.html
hvor der er et lexicon der fortæller alt.

Mvh Per

PS Glæder mig til at se dine fotos fra skishowet på Rådhuspladsen. Du
omtalte en gang at du ville lægge dem op her en gang til foråret.