Wireless community software
Fra : Anders Petersen

Dato : 21-01-03 00:51

Følgende bliver muligvis rodet, da jeg famler lidt i blinde - undskylder på
forhånd - men here goes:

Hvis man har et trådløst accesspoint, og ønsker at logge, hvem og
hvormange, der logger sig på det, hvad er så mulighederne? Jeg er helt
grøn, hvad angår netværksovervågning, og det skulle ikke overraske mig
meget, hvis der allerede i fx. WinXP skulle være noget indbygget, men som
sagt - alle hints værdsættes :)

En anden, og uden tvivl mere besværlig feature, er muligheden for en form
for kommunikation med/mellem brugere af netværket. Kan man forestille sig
enten seperat software ell. IM-klienter, der automatisk søger efter aktive
i samme trådløse netværk? Eller kræver det så decideret community software,
hvor man installerer specielle klienter? Hvad gør de forskellige hotspot-
udbydere for at tjekke adgangen fra deres kunder - er det blot
brugernavn/passwordbaseret, eller hur?

Mange, og meget uldent formulerede spørgsmål. Al hjælp vil blive værdsat.

På forhånd tak,

/Anders

Fra : Mads Bahrt

Dato : 21-01-03 01:58

Anders Petersen wrote:
> [...]
> brugernavn/passwordbaseret, eller hur?
>
> Mange, og meget uldent formulerede spørgsmål. Al hjælp vil blive værdsat.

Hej Anders
Hvis det du spekulerer på er at sætte et access point op og lade folk
benytte det relativt frit, er der allerede en del løsninger til det
derude. Rundt om i verden (men desværre ikke i Danmark afaik) er der
mange wireless community-netværk. Min erfaring er at det største arbejde
på området gøres i USA. F.eks kunne man sætte en linuxboks op bag access
pointet, som brugerne så kunne logge på. Du kan læse en af løsningerne på:
http://nocat.net/
Jeg kunne forestille mig at nocat's løsning meget nemt kunne tilpasses
til dine tanker. Hvis du allerede har et access point skal man bare
bruge et normalt netkort i stedet for et trådløst på den "usikre" port.
Med hensyn til dit ønske om instant messaging kunne det nemt bygges ind
i form af en webapplikation i det vidnue som man alligevel refresher for
at holde sig koblet på netværket.

Andre gode sider er:
http://www.personaltelco.net
http://www.freenetworks.org/

Jeg kan også anbefale at læse bogen:
"Building Wireless Community Networks" af Rob Flickenger - ISBN
0-596-00204-1
Bogens hjemmeside er:
http://www.oreilly.com/catalog/wirelesscommnet/
De har den i hvert fald på Roskilde Universitetsbibliotek, hvor jeg fik
den bestilt hvem fra. Du kan læse et kapitel af den på:
http://www.oreilly.com/catalog/wirelesscommnet/chapter/ch03.html

Der er en del spændende artikler på:
http://www.oreillynet.com/topics/wireless/802.11

MVH