Er det nu - Vi fanger myggelave
Fra : bob

Dato : 10-03-01 16:47

Er det ikke ved at være tid?? - eller er jeg helt forkert på den

--
bob-dyr@privat.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-03-01 16:58

bob skrev i meddelelsen <98dibg$lv0$1@news.inet.tele.dk>...
>Er det ikke ved at være tid?? - eller er jeg helt forkert på den
>bob-dyr@privat.dk

Jo - de sorte myggelarver plejer der at være mange af hele foråret !

De findes i store flokke i små vandhuller/søer i skoven, hvor de "hænger" i
overfladen - lige til at fange !

Det behøves ikke være "rigtige" søer - de kommer også i vandhuller, der
tørrer ud senere på sommeren !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-03-01 13:20

"bob" <bob-dyr@privat.dk> wrote in message
> Er det ikke ved at være tid?? - eller er jeg helt forkert på den

Også nu - ligesom resten af året.

mvh
Jan

Fra : Torben Lundvall

Dato : 11-03-01 16:00

Det er bare sværere når der er is på vandet!

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-03-01 08:46

"Torben Lundvall" <lundvall@post4.tele.dk> wrote in message

> Det er bare sværere når der er is på vandet!

Hug hul!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-03-01 11:39

bob skrev i meddelelsen <98dibg$lv0$1@news.inet.tele.dk>...
>Er det ikke ved at være tid?? - eller er jeg helt forkert på den

Sorte myggelarver:
Talrigst fra april til jul i små søer og vandhuller

Hvide myggelarver:
Hele året i både store og små søer

Røde myggelarver:
Hele året - lever i mudder/dynd på bunden af stort set alt vand - nogle
steder´rigtig mange

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-03-01 11:41

>Talrigst fra april til jul i små søer og vandhuller

Argh - skulle have særet:

Talrigst fra april til juli i små søer og vandhuller

Fra : N/A

Dato : 13-03-01 08:47

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-03-01 08:47

ERIK skrev i meddelelsen ...
>Hvordan tager i de røde "myggelarver" ? Graver i og sier mudderet?
>Mvh. Erik

Jeg har aldrig prøvet at fange røde myggelarver - kun sorte (som jeg fanger
mange af hvert forår) og hvide (som mest har været som "bifangst" sammen med
dafnier).....

Men ifølge en af bøgerne på min hylde, så er det noget med at skabe det
øverste lag mudder af - og så skylle mudderet væk.....

Der skulle (ifølge bogen) de bedste steder kunne være op til 3000 stk på en
kvadratmeter.....

Fra : [UC]Rapperand =\)

Dato : 13-03-01 14:14

Fangede lige en pose i Poppi dyrecenter i Ballerup

--
Regards [UC]Rapperand =)
ICQ# 54047619

Proud member of United Cows
http://unitedcows.com

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-03-01 14:31

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message

> [...]
> øverste lag mudder af - og så skylle mudderet væk.....
>
> Der skulle (ifølge bogen) de bedste steder kunne være op til 3000 stk på

I gamle dage (for mere end 30 år siden) fangede jeg røde myggelarver i en
bæk, der førte væk fra et slagteri. Det stank vederstyggeligt, men fidusen
bestod i med ketcheren at skrabe et lag mudder op fra bunden og så spule
mudderet væk (lidt a la guldvaskeri.

mvh
Jan