De dér x-farver?
Fra : Ann K.

Dato : 20-01-03 23:21

Hejsa.
Sidder herhjemme og gnasker mig igennem litteratur om farve-arvelighed
hos shetland sheepdog - ja, ja komplet irrelevant her i gruppen!
Men jeg er nu kommet til at tænke på noget.... *knage, knirke*
De dér x-farver - lilla, cinnamon og? - som man taler om i forbindelse
med NFO, MCO (?) og andre "naturracer"... kan de slet ikke opstå hos
huskatte???
Har vist engang læst argumentationen for at de _ikke_ skulle være
naturligt hos i hvert fald NFO - men kan ganske enkelt ikke huske den...
men det var da vist nok noget med, at da racen er opstået fra
vildtlevende semilanghårede huskatte findes gener for x-farverne ikke
hos racerene NFO - og derfor er farverne uønskede i racen... eller
husker jeg bare forkert????

Mvh Ann - der ellers har rigeligt i genetik for shelties

Fra : Grit Wessel

Dato : 21-01-03 00:00

> De dér x-farver - lilla, cinnamon og? - som man taler om i forbindelse
> med NFO

Hej Ann

Inden du begynder at spekulere for meget over cinnamon og fawn, så vil jeg
lige indskyde at x-farverne IKKE er cinnamon og fawn. En x-farvet
skovkattehun har været parret med en sorrel somali (tror jeg at det var
(sorrel = cinnamon)) og havde hunkatten været cinnamon (eller fawn) ville
der kun kunne have kommet cinnamon og fawn killinger ud af den parring, men
der kom sørme en blå og en sort (eller var det nu to sorte?) = første bevis
på, at x-farverne ikke er cinnamon og fawn.
Der er også kommet sorte killinger ud fra en parring (eller flere
parringer?) mellem to x-farvede skovkatte. Det kan ikke lade sig gøre, hvis
x-farven kommer fra ét vigende gen (som cinnamon og fawn gør). = andet bevis
på, at x-farverne ikke er cinnamon og fawn.

Den nyeste trend inden for x-farver er at kalde dem golden - det er nemlig
allerede godkendt, så x-farve-opdrætterne kan uden problemer avle på deres
katte, få certifikater på dem og de behøver ikke gøre noget arbejde for at
finde ud af, hvad x-farven i virkeligheden er - nemt ikke?

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Ann K.

Dato : 22-01-03 15:55

Hej Grit.

> snip ang testparringer for x-farver hos NFO<
>andet bevis på, at x-farverne ikke er cinnamon og fawn.

Åhhh ja - kan godt huske at jeg læste om det i Huldrekatten for
evigheder siden Men dengang var der kun tale om at man ville
foretage parringerne...
(jeg er ikke længere medlem af norsk skovkattering - jeg er sur på dem
og får derfor ikke længere bladet )

Kan du evt henvise til nogle _ordentlige_ billeder af x-farvede katte
.... og evt også komme med en forklaring ang "det der golden"... hvordan
ser sådan en kat egentlig ud - hvis den ikke er x-farvet?

Mvh Ann - der _stadig_ leder efter en sort/hvid sheltiehan til parring
med Dise! Så meget har jeg da endelig fundet frem til ang hunde

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 22-01-03 16:10

"Ann K."> skrev i en meddelelse >

> Kan du evt henvise til nogle _ordentlige_ billeder af x-farvede katte
> ... og evt også komme med en forklaring ang "det der golden"... hvordan
> ser sådan en kat egentlig ud - hvis den ikke er x-farvet?

Hejsa Ann

Jeg er godt nok ikke Grit men kender denne tyske side hvor man kan finde
cinnemon, chokolade og Fawn hos deres skovkatte

http://www.baltimoors.de/kater.htm

Vh Sanne

Fra : Grit Wessel

Dato : 22-01-03 17:05

> Kan du evt henvise til nogle _ordentlige_ billeder af x-farvede katte

Svenskerne lavede engang en side om x-kattene, men den er ikke særlig
opdateret. X-kattenes historie er f.eks. ikke kommet videre end til det
punkt, hvor man troede, at det var cinnamon og fawn. Der er dog mange gode
billeder af rigtig mange katte: http://hem.passagen.se/xcats/

> ... og evt også komme med en forklaring ang "det der golden"... hvordan
> ser sådan en kat egentlig ud - hvis den ikke er x-farvet?

Hvis du vil se golden, så søg på perserhjemmesider. Jeg har ikke lige tid
til at finde nogen nu, men prøv at søge på Kalvehaves Lion, de har i
hvertfald golden persere, eller også søg efter silverkattens hjemmeside (kan
findes under specialklubber på Felis Danicas hjemmeside)

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-01-03 23:03

Hej

Jeg har på min hjememside lavet en side for sig selv med link til artikler
og opdrættere af X-colors hvor du kan læse mere om dem og se deres farver.

MVH
Gitte

DK Sacala´s Norske Skovkatte
www.sitecenter.dk/sacalas

Fra : Trine Piltoft

Dato : 29-01-03 21:25

Hej Ann.

Du kan også prøve at se billeder af x-katte på denne her hjemmeside:
http://home.c2i.net/NFColours/
Jeg synes billederne er ret gode.

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Helle Andersen

Dato : 30-01-03 10:41

Alt imens jeg ledte efter noget helt andet fald jeg
lige over et referat fra Norwegian Forest Cat
Breeder' Meeting i Polen i 1998.

I referatet står der:
The cinnamon and fawn are new colours. An
original widespread recessive gene does not hide
for decades in the cat family. If it were a colour
natural to the NFO, it would have appeared many
years ago, like the colour blue.

Although it is an easy explanation, I am also
firmly convinced that we can exclude the
possibility of a new mutation.

It has been established that the cinnamon and
fawn stem from one and the same cat family in
Sweden. I wonder whether anyone has been able
to trace it further back than Babuschka?

Is it not altogether more plausible, therefore, to
accept the fact that somewhere in that family a
'wrong mating' took place - on purpose or by
accident - and was registered as a NFO x NFO. Is
there any reason to believe that NFO breeders
are more honest than other breeders?

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Helle Andersen

Dato : 30-01-03 10:54

Nu er det jo taget ud af en helhed, så det kunne
være, at det var en god idé at includere et link
med den fulde ordlyd:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/L_P_swepston/Poznan98.htm

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Pernille Scharff

Dato : 30-01-03 11:27

HJÆLP en spændende side, jeg ved da godt hvad jeg skal lave i nat *grin*

Tak for den, Helle!

/Pernille

Fra : Trine Piltoft

Dato : 30-01-03 21:33

Hej Helle!

Spændende læsning - også selv om man ikke har skovkatte

Uden at have en holdning til om farverne bør anerkendes eller ej, så kan jeg
nu ikke lade være med at synes at de er ret interessandte og smukke