Login til VPN
Fra : Søren

Dato : 20-01-03 21:25

Jeg har opsat noget VPN til vores brugere og selve VPN delen fungere fint
nok - man bliver logget ind og autoriseret på vores Win2000 AD server. Men
hvordan får vi på den bedste må kørt vores loginscript? Brugernes
hjemmecomputer er jo ikke tilkoblet vores domæne og brugernavnet/koden er jo
næppe heller den samme.

P.t. har vi en BAT fil hvor brugeren skal indtaste sit brugernavn/kodeord
til netværket, hvorefter man får mappet nogle drev, men det kræver meget at
man indtaster det rigtigt første gang samt, at hvis flere medarbejdere deler
den samme computer, så husker computeren dens sidste login.

Hvad gør (I) andre?

Vores VPN er en Nortel Contivity 600 boks og de bliver autoriseret med en
Vacman Middleware imod vores AD server. Kan man evt. på én eller anden måde
få AD'en/klienten til at afvikle deres normale loginscript?

Mvh.
Søren

Fra : Per Axelgaard

Dato : 21-01-03 09:54

Hej Søren,

Vi bruger .bat filer til at mappe drev på W2k og XP maskiner. På 98
maskiner kan du bare skrive domæne og computernavn i netv. opsætningen, og
enable MS logon på klienten. det kræver ikke adm. rett. (vi kører Cisco, og
her skal man enable ms logon og definere logon-type i .pcf flien.)
På W2k og XP er der forskellige brugerprofiler, hvorfor det heller ikke er
noget problem, da man så bare kan have .bat filen liggende på f.eks
skrivebord under de forsk. profiler. Bruger skal dog selv køre scriptet ved
hvert login (selvom det må man også kunne automatisere.

Håber du kan bruge det til noget.

Per

Fra : Søren

Dato : 21-01-03 13:11

> [...]
ved
> hvert login (selvom det må man også kunne automatisere.

Det er også det vi har og det fungere ikke optimalt synes jeg - jeg vil
allerhelst have, at brugeren får afviklet sit loginscript automatisk (men
det ér vel ikke muligt - evt. med 3. parts software?). I vores BAT fil skal
brugeren skrive sin adgangskode til netværket og det virker egentligt også
men hvis ikke man får skrevet den korrekt inden 3 forsøg, så bliver brugeren
spærret. Og på nogle klienter opstår der fejl der gør, at de bliver spærret.

Søren.

Fra : Per Axelgaard

Dato : 22-01-03 10:51

Som jeg skrev første gang, kan 98 maskiner godt mappe drev uden at
være'meldt ind' i NT domænet af en dom.admin. Ved at lave de rigtige entries
i netv. ops.(logon to NT domain, domænenavn og genopret netv....), og enable
Ms logon(MsLogon=1 og MSLogonType=1 skal skrives ind i .pcf filen på en
cisco klient) får du afviklet dit logon script. Du kan i w2k og i XP sætte
den op til at mappe drev ved at skrive hele netværksstien i 'tilslut
netværksdrev' boxen, og ved at sætte flueben i "tilslut netværks drev hver
gang" (eller sådan noget). får du dem automatisk mappet hver gang. MEN når
du ikke er connected til netværket (via VPN), får du lige så mange fejlmedd.
som der er drev. Så vi har valgt IKKE at gøre det. Brugerne skal derfor
lægge brugernavn og adg. kode for det første drev, og hvis man bruger samme
usrnm og passwd til de andre kan den genbruge, ellers ikke selvf. Hvis du
finder ud af det på andre måder, hører jeg gerne fra dig.

Per

PS. hos os skal man alligevel aflevere brugernavn og password for at åbne
tunnellen og igen ved domæne logon, så summen er den samme.