Salgstal på plader
Fra : Claus Jensen

Dato : 20-01-03 18:58

Hej

Den anden dag kom jeg sammen med et par venner ind i en snak omkring, hvilke
plader, der er de mest sælgende nogensinde - dels i Danmark men også på
verdensplan.

Er der nogen der kender et sted på nettet, hvor man kan finde sådan nogen
hitlister og statistikker?

På forhånd tak

Claus Jensen

Fra : Per Madsen

Dato : 20-01-03 19:24

Claus Jensen <news05@cjn.dk> wrote:

> [...]
> verdensplan.
>
> Er der nogen der kender et sted på nettet, hvor man kan finde sådan nogen

Mener at have hørt at Kim Larsen's "Midt om natten" er den danske plade
der i DK har solgt bedst,- over 800.000 stk.
Har desværre ikke noget link til dig...
Prøv google.com... statistics, most sold record/artist, etc...
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 20-01-03 19:27

"Claus Jensen" <news05@cjn.dk> wrote in message
> [...]
> verdensplan.
>
> Er der nogen der kender et sted på nettet, hvor man kan finde sådan nogen

http://www.riaa.org/Gold-Best-5.cfm

Lidt forældet, men ellers ikke så ringe.

/Nikolaj

Fra : ASKF

Dato : 20-01-03 23:59

Nikolaj Borg ytrede sig i
<Q9XW9.41086$Hl6.4909924@news010.worldonline.dk> med dette:

>"Claus Jensen" <news05@cjn.dk> wrote in message

>hvilke

>http://www.riaa.org/Gold-Best-5.cfm
>
>Lidt forældet, men ellers ikke så ringe.

En lidt nyere liste, blandt andet baseret på tal fra RIAA kan findes på
<http://www.neosoul.com/riaa/>. Der er flere informationer at hente i
deres FAQ <http://www.neosoul.com/riaa/faq.html>.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-01-03 12:37

ASKF skrev:

> http://www.neosoul.com/riaa/

Som det bør bemærkes hver gang disse link nævnes: Listerne gælder
for USA og intet andet. Pålidelige statistikker for salg på
verdensplan er svære, måske umulige at finde. Danske statistikker
er heller ikke tilgængelige på nettet, men det er måske et
spørgsmål om at overbevise IFPI Danmark om at offentliggøre
tallene.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-01-03 00:50

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b0jbgs$8fq$1@sunsite.dk...

> [...]
> er heller ikke tilgængelige på nettet, men det er måske et
> spørgsmål om at overbevise IFPI Danmark om at offentliggøre

Det tror jeg ikke du får IFPI til, det kunne jo skyde dem selv i foden.

Hilsen Benny

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 20-01-03 21:05

Claus Jensen wrote:

> Er der nogen der kender et sted på nettet, hvor man kan finde sådan
> nogen hitlister og statistikker?

http://www.ifpi.dk/

Års hitlister...danske og udenlandske udgivelser

--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : Mikael Eriksen

Dato : 22-01-03 20:34

Remind me lige, hvor mange skal man sælge for i Danmark at opnå hhv. en guld
og en platinplade, og er tallene de samme for cd'er som for singler? Det
skriver IFPI nemlig ikke noget om på deres hjemmeside.

/mikael

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-01-03 22:07

Mikael Eriksen wrote:
> Remind me lige, hvor mange skal man sælge for i Danmark at opnå hhv.
> en guld og en platinplade, og er tallene de samme for cd'er som for
> singler? Det skriver IFPI nemlig ikke noget om på deres hjemmeside.

Vi har heller ikke kunnet hitte noget om det...hmmm
Uden at ville lægge hovedet på blokken, mener vi det hedder

sølv for 10.000 solgte
guld for 25.000 stk
platin for 50.000 stk
...og selvfølgelig kun for CD'er udgivet på pladeselskaber der er tilmeldt
IFPI.

Og ja vi mener det er det samme gælder for singler........
Før i tiden, før ca 1990 var det langt højere salgstal der skulle til.
I udlandet er det også meget højere tal der skal til at få metalpladerne

/ Flying Hotdogs.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-01-03 00:54

> [...]
> Før i tiden, før ca 1990 var det langt højere salgstal der skulle til.
> I udlandet er det også meget højere tal der skal til at få metalpladerne

Så huskede jeg jo nok ikke forkert alligevel, jeg mente nemlig det var
40.000 plader, for at få guld, men det er vist godt nok et par år siden

Hilsen Benny