Re: købeloven vedr. køb af dyr, hentet fra~
Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 20-01-03 18:12

Hej Gruppe

Tillader mig at kopiere et indlæg fra Jura herind, da det nok er mere
interessandt for katteejere end for jura gruppen.

MVH
Gitte

Peter G C wrote:

> Det er jeg ikke i tvivl om. Mere tvivlsomt er det, om sælger er
> erhvervsdrivende.

hmmm.... det må man da formode, i og med at opdrættet har bestået i 20 år og
man vel næppe adskillige gange om året kan modtage flere tusinde kroner for
et salg af en killing, uden at betale skat og diverse af dem......
det er jo da noget af en biindtægt når man har 3 avlshanner og 12 avlshunner
der alle potientelt tjener penge....
en avlshun må vist få 2 kuld killinger på en 1½ års periode ( jeg er ikke
helt sikker på tallene men mener det er det der er anbefalet) og der kan jo
potientelt være mellem 1 og 9 killinger i hvert kuld, der alle bliver solgt
til mindst kælekatspris på omkring 3000 kr..... lad os sige et gennemsnit på
3 killinger pr kuld (som alle bliver solgt til kæl) bliver det på en 1½ års
periode ca 72 killinger a 3000 kr med en indtægt på 216.000 kr.....
avlshannerne kan tjene en god slat i sig selv, men det er afhængig af om de
bliver brugt til "udlejning"..... der er forskellige priser man hører rundt
omkring, lige fra 2500 kr pr parring fast, eller 1 killing som betaling fra
kuldet, eller 500 kr pr levedygtig killing..... og eftersom avlshanner kan
bruges 52 uger om året ( det bliver de dog næppe......) så kan der jo tjenes
mange penge på den konto.... bemærk dog at det er en tænkt udregning.....
kun for at give et eksembel på hvordan det måske kan være....... men
umiddelbart vil jeg da ikke kunne betragte en sådan biindtægt som noget
"ikke erhverv".....

>>> 1) Det er ikke et forbrugerkøb men et civilt køb (se i det hele:

> Jo - er artiklen dårligt skrevet?

næppe, jeg er bare komplet stoppet i hovedet og ør i bolden så jeg har ikke
kunne koncentrere mig om artiklen så grundigt som jeg måske burde...... det
beklager jeg, men sygdom kan desværre ikke planlægges.... umiddelbart
koncentrerede jeg mig blot om at fange essensen af et civilt køb....

> Der er ikke adgang til erstatning efter nr. 3 eller nr. 4. Sælger har
> ikke forsømt at give oplysninger - det har du/I i hvert fald ikke
> oplyst her. Er der givet en egentlig garanti, jf. "tilsikring" i nr.
> 4? Næppe. Er katte garanteret sygdomsfri?

jeg beklager, men min hjerne fungerer desværre ikke i dag, så jeg kan ikke
helt finde hovede og hale i alt det her mere.....
der står i kontrakten : sælger accepterer følgende: jeg garanterer efter
bedste overbevisning at katten er sund og rask, helbredsattest medfølger. og
så står der hvornår der er givet ormekur og vaccine...... hjerte og lunger
er afkrydset med OK i helbredsattesten...... dog begyndte katten at hoste
pga den hjertefejl efter kun få dage i det nye hjem, dyrlægerne var dog
længe om at påvise det ( der skulle røntgenbilleder til).......

> Det tror jeg nu ikke - det afhænger i høj grad, hvad man vil mene, at
> klausulen skal bevirke. Er det en egentlig reklamationsregel er jeg
> enig med dig.

det tyder det umiddelbart til ud fra resten af kontrakten, men nu har ejeren
jo tilbagebetalt, helt i tråd med købeloven, så den klausul har nok ikke
været videre vigtig...... enten det ellers må man formode at sælger ikke har
været klar over at den var i strid ( som jeg jo mener den er ud fra den måde
jeg læser det) med købeloven, og i denne forbindelse blev gjort opmærksom på
det...
jeg ved det ikke, og som situationen er er det jo egentlig ligegyldig......
men det er nu ikke den eneste gang jeg har hørt om en sådan klausul i en
kontrakt ang katte......

i praksis betyder det dog at nogle opdrættere har en holdning og en praksis
der siger at indtil 72 timer efter salget er de villige til at ophæve købet
og give en ny kat eller hele beløbet retur, derefter er det en ny kat eller
halvdelen af beløbet, indtil 6 mdr..... og derefter intet.... det vil jeg da
umiddelbart mene er en reklamationsregel....

i den omtalte kontrakt var der nævnt er der nævnt andre forbehold i
forbindelse med katten hvis der var tale om en avls eller udstillingkat.....
feks i forbindelse med hvis udstillingskatten har en defekt der udelukker
den fra udstillinger, vil sælger købe den tilbage eller tilbyde en ny til
halv pris, mod at katten er neutraliseret... og hvis der er tale om en
avlskat der ikke bliver drægtig efter mindst 3 parringer med 2 forskellige
avlsduelige hanner kan køber få refunderet et beløb ( dette er dog
overstreget i denne kontrakt) eller få en ny kat til halv pris......
men ang kælekatte var der kun den 72 timers klausul nævnt i sidste
indlæg......

> Ja, hvordan. Problemet er, at selve grundlaget for erstatning næppe er
> tilstede. Er der i øvrigt lidt et tab? Hvad med dyrlægeregningen?

den har køber selv været nødt til at betale..... en regning på 1900 kr.....
så fra mit synspunkt er der lidt tab..... der er så siden på privat
initiativ begyndt en indsamling for at hjælpe køber... men det bør da ikke
have nogen indflydelse på om der bør gives erstatning...

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 20-01-03 18:18

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala(fjern-mig)@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tillader mig at kopiere et indlæg fra Jura herind, da det nok er mere
> interessandt for katteejere end for jura gruppen.

Se Gitte det tænkte jeg også på da jeg svarede på det der inde men giver da
gerne mit svar her inde også

"Sabina Hertzum" > >

> [...]
for
> et salg af en killing, uden at betale skat og diverse af dem......

Uha sikker et fint regnestykke Sabrina
For det første er det meget svært at blive moms registret i katteverden, da
det alt for ofte giver underskud siger told & skat som regel nej.

Jeg har selv lige haft 10 killinger (af en anden race) de er solgt til et
gennemsnit på 2500.kr pr styk
ja 25000 kr. men men det er jo ikke kun sådan men regner i erhvervet,
udgifterne er altså ikke små
500 kr i foder hver 14.dag (ikke alle killinger sælges når de er 12 uger)
ormekure (min. 1 )
vaccinationer ved dyrlægen
stambøger
der har evt. også være udgift til parring 500 pr levende født killing ja det
er så 5000 kr
evt. udgift til et kejsersnit (kostede mig 3500 kr)
kommer der så noget ekstra som du skal ha undersøgt hos dyrlægen eller
killingen skal opereres lad os sige den har navlebrok ja så er der lige et
par tusinde oven i.
ja hos mig blev der ca 1000 kr til mig selv,derefter 50% i b-skat altså 500
kr (erhvervs drivende tager også en time løn for deres arbejde og uha gjorde
vi det samme så ville vi græde)
Avl på hunde samt katte ses som hobby, de få jeg ved som er momsregistret
har over 60 katte i deres katteri.
jeg ser det som en form for opsparing i stedet for at lægge pengene i en
sparebøsse så putter jeg dem i et kuld killinger, som er sjove at følge i
deres opvækst.
omkring vores kære hankatte, inden de bruges til parringer hos andre er de
testet for div. sygdomme, koster ofte 1000 kr pr test og så er det jo
begrændset hvor meget man tør lade sine hanner parre "ude i byen" en
parring forgår som regel hos hankatten og ja hunkatten der er på besøg skal
jo også spise i den til den er der.

Hilsen Sanne

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 20-01-03 18:20

Blev fandeme så sur over den helt tydelig uvidenhed, eller fri fantasi som
du holder dig, så lod dit indlæg kopiere ind her på NG, da det med de
udregningerpasser bedr ei katte end jura.

> man vel næppe adskillige gange om året kan modtage flere tusinde kroner
for
> et salg af en killing, uden at betale skat og diverse af dem......

Hold dig dog til hvad du rent faktisk ved , istedet for alle de
spekulationer???

> det er jo da noget af en biindtægt når man har 3 avlshanner og 12
avlshunner
> der alle potientelt tjener penge....

Ja og de kostede jo intet at få ??

> en avlshun må vist få 2 kuld killinger på en 1½ års periode ( jeg er ikke
> helt sikker på tallene men mener det er det der er anbefalet)

Hvilket ikke alle får.

> til mindst kælekatspris på omkring 3000 kr.....

Ja eller 1500 ??

> [...]
tjenes
> mange penge på den konto.... bemærk dog at det er en tænkt udregning.....

Ja det må du nok sige, fantasien fejler da intet, han har jo været gratis,
og er ikke testet , vaccineret eller noget ? og lånes ud mange gange om året
?, langt de fleste bliver ikke lånt ud og ellers da normalt 2-5 gange.

> Knus Sabina
>
> www.MandeZonen.dk
> Danmarks førende mandeportal.

Det vel nok noget af det mest åndsvage du indtil nu har skrevet hold da helt
op .

Det vil sige at vi har ikke har givet penge da vi i sin tid købte vores
forventede avlskatte ?

Vi har ikke udgifter på udstillinger, vaccinationer, tilbehør, tests, mad
og mange andre ting ?

Så når katten bliver syg, hvem betaler så, eller kejsersnit søndag morgen ,
gør du ?

Kattegrus til 159 kr. pr. 16 kg, og tro mig der ryger en del, samt
kvalitetsfoder og ikke brugsens det billige til 5 kg. for 40 kr.

Eller en forventet avlskat ikke udvikler sig helt som forventet så man
vælger at lade den gå som kastrat istedet og må ud og invistere penge i en
evt. ny

Så syntes du skulle sætte dig ned og se efter udgifter for en opdrætter og
ikke kun indtægter, så det blev noget mere nuanceret, men du vil kun se det
du selv tror.

Du aner tydeligvis ikke et ord af hvad du snakker om Sabina, tror sgu du
bare nyder at se dit navn på nyhedsgrupperne rund omkring.

VH
Gitte

DK Sacala´s Norske Skovkatte
www.sitecenter.dk/sacalas

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-01-03 21:57

Gitte S. Eriksen wrote:
> Blev fandeme så sur over den helt tydelig uvidenhed, eller fri
> fantasi som du holder dig, så lod dit indlæg kopiere ind her på NG,
> da det med de udregningerpasser bedr ei katte end jura.

du har ignoreret en VÆSENTLIG faktor i det indlæg jeg skrev i juragruppen,
nemlig: bemærk dog at det er en tænkt udregning..... kun for at give et
eksembel på hvordan det måske kan være....... men umiddelbart vil jeg da
ikke kunne betragte en sådan biindtægt som noget "ikke erhverv".....

indlægget var skrevet for at sansyneliggøre muligheden for at en opdrætter
kan kaldes for et erhverv, ikke for at køre en debat herinde om indtægter og
udgifter......
EOD
--
Sabina

Fra : Kristine Gazel

Dato : 20-01-03 22:22

> Du aner tydeligvis ikke et ord af hvad du snakker om Sabina, tror sgu du
> bare nyder at se dit navn på nyhedsgrupperne rund omkring.

Hej Gitte - jeg svarer på dit indlæg, der er et eksempel på noget der vækker
min største undren ...

I et stykke tid har jeg og min mand læst med i denne gruppe, fordi vi har
søgt konkrete råd i forhold til vores tre katte. Normalt virker gruppen
ganske kompetent og der er en venlig omgangstone, men indenfor det sidste
stykke tid har flere af jer bevæget jer under lavmålet. Sabina (og andre) er
blevet udskældt på en særdeles grov måde og de ting hun har skrevet i
*andre* nyhedsgrupper er blevet taget til indtægt for at kalde hende
særdeles grove ting.

Så er det jeg spørger: Hvorfor vedbliver niveauet at være sådan, når Sabina
har sagt undskyld til Rita både her og i gruppen?

Hvorfor er det så svært at forstå at man som forbruger har lov til at stille
spørgsmål omkring opdræt etc af katte? Det er *ikke* mit indtryk, at Sabina
gik efter Rita personligt - snarere efter sagen - men det ville flere af jer
ikke forstå, plus at I vedbliver at gå efter Sabina selv.

Come on!

med venlig hilsen
--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Stud. scient. bibl.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 20-01-03 23:10

> stykke tid har flere af jer bevæget jer under lavmålet.

Ja det kan jeg så kun beklage, da det ikke er meningen.
Måske fordi vi som opdrættere faktisk også kan føle os trådt på engang
imellem.

Sabina (og andre) er
> blevet udskældt på en særdeles grov måde

Ja , kan ikke svare for hende, men hun har jo også selv svaret mindre pænt.

og de ting hun har skrevet i
> *andre* nyhedsgrupper er blevet taget til indtægt for at kalde hende
> særdeles grove ting.

Igen var det ikke for at kalde hende grove ting, men blev helt ærligt gal da
jeg læste det, så temperementet løb af med hvilket jeg beklaget til gruppen
og Sabina.

> [...]
jer
> ikke forstå, plus at I vedbliver at gå efter Sabina selv.

Man har som opdrætter også lov at have sin mening !
Jeg har ikke troet Sabina gik efter Rita personligt , så det er ikke noget
jeg ikke vil forstå.

MVH
Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-01-03 23:26

"Kristine Gazel" <kristineFJERNDETTE@gazel.dk> wrote in message

> [...]
> gik efter Rita personligt - snarere efter sagen - men det ville flere af jer
> ikke forstå, plus at I vedbliver at gå efter Sabina selv.

Nu blev der ikke stillet helt så mange spørgsmål, som der blev fremsat
anklager, hvilket er den direkte årsag til, at tråden fik det omfang,
som den gjorde.

Selvom Sabina undskyldte fortsatte hun alligevel bagefter med at
fremsætte
beskyldninger og derfor blev diskussionen ikke ved det.

Du har ret i, at Sabina højst sandsynligt gik efter sagen. Desværre
er det rigtige levende mennesker af kød og blod, der kommer til at stå
i vejen og som det kommer til at gå ud over. Og når det meste af
grundlaget
stammer fra løse rygter og formodninger og gisninger.

Det krænker min retfærdighedsfølelse.

Helle
DK Tick-Tag
http://dekatten.dk