Godt nyt fra DDA
Fra : Philip Kofoed

Dato : 20-01-03 16:54

Hej alle,

Der ser ud til at DDA nu vil udskifte deres server. Det skriver de i dag
på denne side:
http://ddd.dda.dk/ddainf.htm

mvh
Philip Kofoed

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 20-01-03 17:13

Mon, 20 Jan 2003 16:53:58 +0100 skrev Philip Kofoed:

> Hej alle,
>
> Der ser ud til at DDA nu vil udskifte deres server. Det skriver de i dag
> på denne side:
> http://ddd.dda.dk/ddainf.htm

Eftersom vi har fået garantier for at ingen arkiver har råd
til noget som helst, må det være pengestærke filantroper som
Kurt Hansen, som vi skal takke ?

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Hans Engmark

Dato : 20-01-03 20:07

On Mon, 20 Jan 2003 17:13:23 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-gi-17@lklundin.dk> wrote:

>Eftersom vi har fået garantier for at ingen arkiver har råd
>til noget som helst, må det være pengestærke filantroper som
>Kurt Hansen, som vi skal takke ?

eller

To millionærer på Fyn
De to andre nybagte Lotto-millionærer blev begge fundet på Vestfyn;
De tre vindere får hver udbetalt en 1. præmie på 1.734.130 kr.

mvh
Hans Engmark

Fra : PC Jensen

Dato : 20-01-03 20:11

Lars Kr. Lundin wrote:

> [...]

Gode nyheder!

> Eftersom vi har fået garantier for at ingen arkiver har råd
> til noget som helst, må det være pengestærke filantroper som
> Kurt Hansen, som vi skal takke ?
>
> -Lars Lundin.

Også herfra skal der lyde et stort TAK til Kurt for denne fornemme gave!
Jeg er nemlig enig med dig i din konklusion. :)

Der står ganske vist direkte at DDA har købt serveren - altså hverken
lånt, lejet eller fået den foræret. Men som nedenstående citatsamling
fra Lars Jørgen viser, kan det umuligt passe. Det er antagelig fordi
Kurt har stillet det som en betingelse, at DDA skulle skrive sådan, så
Lars Jørgen ville blive sat i et kedeligt lys. Skam dig lige en anelse,
Kurt!

PC

LOGIK-OPGAVE:

Nedenstående citatsamling gennemlæses og sammenholdes med den gode nyhed
fra DDA. Hvilke(n) af følgende konklusioner kan der logisk drages?:

a) Der indføres nu en brugerbetaling på 20 kr. pr. søgning
b) Staten har netop smidt x mio. DKK ud på at løse et
ikke-eksisterende problem
c) Der vil snarest blive oprettet 1, måske 2, to-årige stillinger
som systemprogrammør ved DDA
d) Statens arkiver har for at få råd til en ny DDA-server fyret
yderligere 20% af personalet
e) Når nøden er størst, er hjælpen nærmest
e) Serveren kan umuligt være købt for en statslig bevilling
f) Hans Jørgen har bevidst undladt at antyde noget om indkøbet for
at debatten ikke skulle blive for kedelig
g) Den seneste tids debat har påvirket DDA
h) DDA vil til at køre "det norske system"
i) Der står en mester i practical jokes bag dette
j) Der vil fremover værre større enighed i denne ng
k) Den nye server vil være åben i perioden 19-23
l) Begivenheder kan godt være "med sikkerhed ikke realistiske" og
alligevel indtræffe få dage efter

Se løsningen allernederst på siden.
-----------------
Nyheden i citat (genindtastet, ikke kopieret fra DDA!):

"20/1 2003 Vi er desværre klar over, at der i nogen tid har været
problemer med at få resultater af sin søgning vist. Ofte får man 'time
out expired'. DDA har derfor indkøbt en ny og større server og den vil
hurtigst muligt blive sat i drift."

Læg dette sammen med et lille udpluk af nyere LJH-citater:
-----------------
11.01.:

[Kurt H]> Det er nok "ressourceproblemer"

[LJH]> Helt bestemt, og det kan løses enten ved at staten bevilger det
[LJH]> nødvendige beløb (størrelsesorden 4-5 millioner) eller at der
[LJH]> indføres brugerbetaling (f.eks. 20 kr./søgning). Hvilken løsning
[LJH]> mener du, vi skal arbejde hen imod?
-----------------
11.01.:

[LJH]> Bortset fra det, så er det egentlig flintrende ligegyldigt, om
[LJH]> regningen lyder på 1, 4 eller 10 millioner, for der er ingen
[LJH]> penge på kontoen, og i en tid hvor statens arkiver fyrer 20% af
[LJH]> alle ansatte og lukker om mandagen, fordi der skal spares, så er
[LJH]> der altså ikke noget at hente.
-----------------
11.01.:

[LJH]> Som jeg sagde har Statens Arkiver netop fyret 20% af personalet.
[LJH]> Man har fjernet ca. 80 åbningsdage om året. Man har NEDLAGT den
[LJH]> afdeling, som indtil nu har haft ansvaret for konservering af
[LJH]> gamle arkivalier.

[LJH]> I den situation er ETHVERT beløb uopnåeligt.
-----------------
11.01.:

[Krabsen]> Uden at kende disse tal er mit gæt, at vi taler om en
[Krabsen]> investering på max 100 kilokroner:

[LJH]> + løn til en systemprogrammør eller to i et par år.
-----------------
11.01.:

[Fam. Kristensen]> Det du skriver, (udtræk af de tidligere tråde)
[Fam. Kristensen]> opfatter jeg som "Det haaaar vi prøvet - og det
[Fam. Kristensen]> virkede ikke". Hvad sker der ved at drøfte
[Fam. Kristensen]> mulighederne i dette forum? Hvad sker der ved at
[Fam. Kristensen]> være lidt åben over for forslag?

[LJH]> Ikke spor, men disse forslag skulle gerne være en smule
[LJH]> realistiske.

[LJH]> Større statslige bevillinger er med sikkerhed ikke realistisk i
[LJH]> øjeblikket.
-----------------
11.01.:

[LJH]> Men jeg synes altså heller ikke størrelsen af beløbet er særlig
[LJH]> interessant. For uanset hvor stort eller lille det måtte være, så
[LJH]> er jeg overbevist om, at kulturministeren vil afslå at bevilge
[LJH]> pengene, og hvad er så formålet med at regne et præcist beløb ud?
-----------------
14.01.:

[LJH]> Dertil kommer, at brokkeriet efter min opfattelse i stort omfang
[LJH]> er ubegrundet. Det er rigtigt, at man i perioden 19 - 23 om
[LJH]> aftenen ofte får timeouts ved søgninger på serveren. Men udenfor
[LJH]> dette tidsrum fungerer det normalt upåklageligt. Selvfølgelig kan
[LJH]> nogle mennesker være så fortravlede, at de ikke kan vælge et
[LJH]> fornuftigt tidspunkt på døgnet eller ugen; men så har de altså
[LJH]> muligheden for at anskaffe dataene på cd for en særdeles
[LJH]> overkommelig pris.

[LJH]> Dermed er det også et prioriteringsspørgsmål. Skal vi bruge de
[LJH]> umådeligt knappe resourcer, som Statens Arkiver nu engang har,
[LJH]> til at udbygge serveren, så den kan klare sig i selv de mest
[LJH]> ekstreme spidsbelastningsperioder? Eller kan brugerne lære at
[LJH]> leve med, at en gratis service (som de skal bruge til en hobby)
[LJH]> engang imellem kun er til rådighed i 20 timer hvert døgn?

-----------------
15.01.:

[LJH]> Men vi må altså alligevel nå frem til en samlet afvejning. Derfor
[LJH]> må vi også spørge, hvor alvorligt problemet med serveren er? Det
[LJH]> er også svært, fordi det opleves subjektivt. Nogle siger, at de
[LJH]> får timeout i 97% af alle tilfælde. Jeg siger at jeg aldrig har
[LJH]> haft problemer udenfor perioden 19-23. Begge dele kan jo sådan
[LJH]> set godt være rigtigt.

[LJH]> Men lige nu (kl. 17.30) fungerer den i hvert fald uden problemer.

-----------------
17.01.:

[LJH]> Det er nu altså pudsigt. Præcis på det tidspunkt, hvor du skrev
[LJH]> dette indlæg, sad jeg og søgte på serveren - og tænk engang, det
[LJH]> fungerede upåklageligt

-----------------
Løsninger:

a) Der indføres nu en brugerbetaling på 20 kr. pr. søgning
KORREKT - hvis ikke er tale om en statsbevilling (Se e))

b) Staten har netop smidt x mio. DKK ud på at løse et
ikke-eksisterende problem
FORKERT - den har smidt dem ud på i forvejen forkælede gratister
som i *høj* grad er problematiske

c) Der vil snarest blive oprettet 1, måske 2, to-årige stillinger
som systemprogrammør ved DDA
KORREKT - serveren skal vel køre

d) Statens arkiver har for at få råd til en ny DDA-server fyret
yderligere 20% af personalet
FORKERT - hvis du har sagt korrekt, har du virkelig en tendens
til at blande tingene sammen!

e) Når nøden er størst, er hjælpen nærmest
FORKERT - det er en helt overdreven generalisering

e) Serveren kan umuligt være købt for en statslig bevilling
KORREKT - hvis alle citaterne desang. hver for sig er sande

f) Hans Jørgen har bevidst undladt at antyde noget om indkøbet for
at debatten ikke skulle blive for kedelig
FORKERT - antagelig da - selv om det var en sjov tanke

g) Den seneste tids debat her i gruppen har påvirket DDA
FORKERT - med sikkerhed forkert

h) DDA vil til at køre "det norske system"
FORKERT - det var dog en besynderlig konklusion!

i) Der står en mester i practical jokes bag dette
MULIGVIS KORREKT - ingen af citaterne udelukker det helt

j) Der vil fremover værre større enighed i denne ng
TAGET UD AF DEN BLÅ LUFT! :)

k) Den nye server vil være åben i perioden 19-23
FORKERT - <hold nu op!>

l) Begivenheder kan godt være "med sikkerhed ikke realistiske" og
alligevel indtræffe få dage efter
KORREKT - og ville Verden ikke være kedelig hvis det ikke var sådan?

:)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-01-03 16:16

Mon, 20 Jan 2003 20:11:07 +0100, skrev PC Jensen:

>Gode nyheder!

>Også herfra skal der lyde et stort TAK til Kurt for denne fornemme gave!

Jeg har hverken takker eller bukker. Mit tilbud om sponsorering af
mere hjernekraft til serveren faldt dog på klippegrund, idet fabrikken
kunne meddele, at RAM-rør til DASK* desværre er udgået af produktion.

Donationer på over 1 million ligger udenfor normal rækkevidde for en
natmand på en papirposefabrik. Nu er det jo som bekendt på nødderne
man skal kende sine veninder, så jeg har bedt Jannie Spies om at kigge
på sagen.

> [...]
>Kurt har stillet det som en betingelse, at DDA skulle skrive sådan, så
>Lars Jørgen ville blive sat i et kedeligt lys. Skam dig lige en anelse,

Jeg ville aldrig drømme om at give surt tjente penge for at
kompromittere Lars Jørgen Helbo, men det skulle heller ikke være
nødvendigt, for det klarer han jo så udmærket selv. Hans striptease i
denne sag var dog en jammerlig forestilling, men da den var gratis,
er vi jo desværre ikke berettigede til at beklage os.

* http://www.dat.ruc.dk/~hbh/DASK/DASK1.html

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-01-03 20:14

Mon, 20 Jan 2003 17:13:23 +0100, skrev Lars Kr. Lundin:

>Eftersom vi har fået garantier for at ingen arkiver har råd
>til noget som helst, må det være pengestærke filantroper som
>Kurt Hansen, som vi skal takke ?

Jeg har ikke modtaget regningen endnu - det bli'r spændende

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 21-01-03 03:36

On Mon, 20 Jan 2003 20:14:24 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Jeg har ikke modtaget regningen endnu - det bli'r spændende
>
>Venlig hilsen
>Kurt Hansen

Nu hvor vi det meddeles, at DDA af egen fri vilje har købt isenkram til
en ny og bedre server, var det så ikke en idé, om vi sendte dem kopier
af SuSe Linux 8.1, Apache 2.0 HTTP Server og MySQL (alle er ganske
gratis), og så bede Lars Kr. Lundin om at tage et smut til Odense over
en weekend og få tingene skruet rigtigt sammen.

Mvh,
Ejvind Vestergaard

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 21-01-03 08:49

"Ejvind Vestergaard" <vestergaard@canada.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gratis), og så bede Lars Kr. Lundin om at tage et smut til Odense over
> en weekend og få tingene skruet rigtigt sammen.

Idéen var bestemt en overvejelse værd ))

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
http://www.genealog.dk

Fra : PC Jensen

Dato : 21-01-03 23:41

Ejvind Vestergaard wrote:

> [...]
> gratis), og så bede Lars Kr. Lundin om at tage et smut til Odense over
> en weekend og få tingene skruet rigtigt sammen.

Ville Lars virkelig være bekendt at tage to års arbejde fra de en, måske
to, systemprogrammører vi har fået at vide kræves til en ny server ? ;)

PC

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 21-01-03 23:49

Tue, 21 Jan 2003 03:36:21 +0100 skrev Ejvind Vestergaard:

> [...]
> gratis), og så bede Lars Kr. Lundin om at tage et smut til Odense over
> en weekend og få tingene skruet rigtigt sammen.

Endnu en kreativ ide - helt i den fremvoksende ånd med at
indføre såkaldt open-source i den offentlige administration.

- hvilket givetvis vil føre til en mere stabil drift
(til servere uden multimedie-halløj foretrækker jeg nu
Debian fremfor Suse). GEDCOMP har f.eks. kørt på en
Debian server i de seneste 2 år og driften har kun været
afbrudt ifbm. med ekstern strømafbrydelse samt hardware-
udvidelser.

Jeg tror ikke at DDA ikke har råd til min normale takst
for den slags arbejde. Men i en god sags tjeneste kan
man jo også godt arbejde gratis.

Lad mig underskrive en såkaldt non-disclosure kontrakt
med DDA, og giv mig en kopi af deres websted og database-
tabeller, så starter jeg med at lave et replikeret setup,
f.eks. på den (lille) serverpark jeg råder over.

Så kan begge installationer være i drift på een gang
og eventuelle forskelle kan observeres direkte.

Nu er intet helt gratis, og her er min pris:

Adgang til alle indtil nu og alle fremtidige afleverede
indtastninger (uden ret til videredistribution).

Som en ekstra service vil jeg så tilføje et program, der
kan rette tossede småfejl (såsom ombyttede kollonner) og
hvad det ellers er i indtastningerne, som af og til smutter
igennem.

Endelig, hvis jeg får tilbuddet og hvis jeg ikke kan præsentere
en fordelagtig løsning, så lover jeg for al fremtid at afholde
mig fra kritik af DDA tekniske kompetence.

Det kan man da ikke sige nej til.

Projektet skal i givet fald igangsættes øjeblikkeligt, så driften
kan være sat i værk i god tid til d. 1. marts, hvor jeg flytter til
Tyskland ( - hvilket iøvrigt ikke forringer min mulighed for at
fortsætte med teknisk støtte).

-Lars Lundin.

Fra : Ivan Vestergaard

Dato : 22-01-03 03:32

On Tue, 21 Jan 2003 23:48:40 +0100, Lars Kr. Lundin wrote:

Goddag Lars.

>Endnu en kreativ ide - helt i den fremvoksende ånd med at
>indføre såkaldt open-source i den offentlige administration.

Der er fuld gang i den proces over hele verden. Hvorfor skal DDA stå tilbage ?

> [...]
>Debian server i de seneste 2 år og driften har kun været
>afbrudt ifbm. med ekstern strømafbrydelse samt hardware-

Under omstændighederne kan Debian's Linux Distribution sikkert akcepteres.
Prisen er den samme.

>Jeg tror ikke, at DDA ikke har råd til min normale takst
>for den slags arbejde. Men i en god sags tjeneste kan
>man jo også godt arbejde gratis.

Det synes jeg er en udmærket og rundhåndet tankegang. Desforuden kan en sådan
lille sag klares på en week-end, ikke sandt? Selv med en rimelig timebetaling
kan det jo ikke blive til alverden.

>Lad mig underskrive en såkaldt non-disclosure kontrakt
>med DDA, og giv mig en kopi af deres websted og database-
>tabeller, så starter jeg med at lave et replikeret setup,
>f.eks. på den (lille) serverpark jeg råder over.

Lyder rimeligt, så længe båndbredden er i orden.

>Så kan begge installationer være i drift på een gang
>og eventuelle forskelle kan observeres direkte.

Den tror jeg ikke, at de går med på. Det vil jo vise hele verden, hvor
upålidelige og langsommelige deres Microsoft SQL Server og IIS virkelig er.
Der har jo også været problemer med sikkerheden fra tid til anden.

>Nu er intet helt gratis, og her er min pris:
>Adgang til alle indtil nu og alle fremtidige afleverede
>indtastninger (uden ret til videredistribution)

Helt rigtigt. God start.

>Som en ekstra service vil jeg så tilføje et program, der
>kan rette tossede småfejl (såsom ombyttede kollonner) og
>hvad det ellers er i indtastningerne, som af og til smutter
>igennem.

Nu må du ikke tage arbejdet helt væk for korrekturlæserne.
Bortset fra det, så er det med ombytningerne vistnok en 'teknisk fejl 40' som
undertiden opstår, når DDA personalet konverterer en ikke-WinKip indtastning til
Winkip format.

>Endelig, hvis jeg får tilbuddet og hvis jeg ikke kan præsentere
>en fordelagtig løsning, så lover jeg for al fremtid at afholde
>mig fra kritik af DDA tekniske kompetence.

Overflødig beskedenhed. Jeg tror ikke, at du har noget at frygte fra den kant.

>Det kan man da ikke sige nej til.

Nej, vel ?
Send en e-mail til Hans Jørgen Marker <hjm@dda.dk> og se, hvad han siger.

Med venlig hilsen,
Ejvind Vestergaard

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 22-01-03 10:17

Wed, 22 Jan 2003 03:32:11 +0100 skrev Ivan Vestergaard:

> Det synes jeg er en udmærket og rundhåndet tankegang. Desforuden kan en
> sådan lille sag klares på en week-end, ikke sandt?

Med den foreliggende viden om DDA's opsætning er
det svært at sige noget om den nødvendige tid.

> Lyder rimeligt, så længe båndbredden er i orden.

Båndbredden giver en begrænsning på omtrent 10 HTML-sider/sekund.
Det burde være tilstrækkeligt til en test-opsætning.

> Den tror jeg ikke, at de går med på. Det vil jo vise hele verden, hvor
> upålidelige og langsommelige deres Microsoft SQL Server og IIS virkelig
> er. Der har jo også været problemer med sikkerheden fra tid til anden.

Det er ikke DDA's problem. Det er derimod een af grundene
til interessen for alternativer til Microsoft produkter.

> Helt rigtigt. God start.

Nu er mit tilbud oprigtigt ment. Og via den nævnte non-disclosure
kontrakt kan jeg gives adgang til indtastningerne. Men pga. af KIP-
rammerne kan det næppe blive starten til en egentlig frigivelse
af indtastningerne.

> [...]
> fra det, så er det med ombytningerne vistnok en 'teknisk fejl 40' som
> undertiden opstår, når DDA personalet konverterer en ikke-WinKip

Korrekturlæsning vil næppe kunne automatiseres indenfor en årrække.
Men de andre småfejl giver jo også nogle problemer.

Videre diskussion er fra min side kun relevant
hvis jeg skulle høre fra DDA.

-Lars Lundin.

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 23-01-03 06:25

On Wed, 22 Jan 2003 10:17:18 +0100, Lars Kr. Lundin wrote:

>Det er ikke DDA's problem. Det er derimod een af grundene
>til interessen for alternativer til Microsoft produkter.

Fuldstændig enig.

> [...]
>kontrakt kan jeg gives adgang til indtastningerne. Men pga. af KIP-
>rammerne kan det næppe blive starten til en egentlig frigivelse
<snip>
>Videre diskussion er fra min side kun relevant
>hvis jeg skulle høre fra DDA.

Som man siger på disse kanter: "Don't hold your breath".

Med venlig hilsen,
Ejvind Vestergaard

Fra : Jorgen

Dato : 20-01-03 18:53

Er der fejl på DDA's server, jeg har de sidste par dage
prøvet at søge på navnet Saxesen i Præstø,
ca. 20 gange får jeg meddelelse "The page cannot be displayed"
og en gang lykkes det, eller kan det være min computer ?

Jørgen

Fra : Philip Kofoed

Dato : 20-01-03 19:50

Hej Jørgen,

> Er der fejl på DDA's server, jeg har de sidste par dage
> prøvet at søge på navnet Saxesen i Præstø,
> ca. 20 gange får jeg meddelelse "The page cannot be displayed"
> og en gang lykkes det, eller kan det være min computer ?

Det er ikke din computer der fejler noget, men DDA's server der -i hvert fald
i perioder- er hårdt belastet.
I følge DDA's info-side bliver serveren snart skiftet.

mvh
Philip Kofoed

Fra : pwe

Dato : 20-01-03 22:45

http://www.kandu.dk/

Fra : pwe

Dato : 20-01-03 22:45

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 10-02-03 14:15

Philip Kofoed wrote 20/1-2003:
> Der ser ud til at DDA nu vil udskifte deres server.

http://ddd.dda.dk/ddainf.htm skriver:
29/1 2003 DDA har i dag sat en ny og større server i drift. Vi håber, at
dette vil hjælpe på de svartidsproblemer, der har været.

Det var åbentbart ikke nok:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E14)
A time out occurred while waiting for memory resources to execute the query.
Rerun the query.
/asp/oversigt.asp, line 98

Har de endnu ikke taget imod Kurts generøse tilbud?
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-02-03 18:39

Mon, 10 Feb 2003 14:14:51 +0100, skrev Poul Erik Jensen:

> [...]
>Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E14)
>A time out occurred while waiting for memory resources to execute the query.

Jeg kan da osse være med (10.2.03 kl. 18:38):

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E31)
Timeout expired
/asp/soeg_dk_enkel_sp.asp, line 152

>Har de endnu ikke taget imod Kurts generøse tilbud?

Nu har de jo fået ny kværn, som jeg formoder er tilstrækkeligt
ekviperet (???). hvis der er andet de mangler, må de henvende sig og
be' pænt om

Venlig hilsen
Kurt Hansen