forslag til bundkort!
Fra : Frank

Dato : 20-01-03 15:38

Hej NG.

Har siddet lidt og kigget bagud denne ng. Der er tydeligvis en steming
for at vælge Intel chipsæt til P4.

Har så leget lidt med tanken om at udskifte mit Iwill BD100 med Cel
533 cpu med følgende board :

GigaByte GA-8PE667 Pro, Intel 845PE samt en Celeron 1,7GHz.

Er det en god kombi ?

Computeren skal bruges til det klassiske : internet, lidt office
(Openoffice) og til mit digicam & DVD, hvilket nok ikke er så vigtigt
da det umuligt kan komme til at gå langsommere end det gør nu.

Regner med evt at kører W2k eller måske Redhat på den som multiboot.

Hilsen
Frank

Fra : MicJen

Dato : 20-01-03 16:07

Hej!

Jeg ville nok vælge en "ægte" P4. Hvis du kigger på www.tomshardware.com kan
du finde en test mellem Celeron og P4. Artiklen hedder noget med big brother
vs. littlebrother. Celeronen kan ganske vist overclockes en hel del, men den
mangler noget L2 cache, og det kompenserer de ekstra Mhz ikke for, trods
alt. Celeronen har vidst 128 kb cache, mens en P4 har 512 kb. Jeg ville
altså vælge en P4 NorthWood (NW), hvis det skulle være Intel platform.

Bundkortet ved jeg ikke noget om, men en søgning på www.google.com vil
ganske sikkert finde en del tests af det.

God fornøjelse!

Mvh
Michael

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 20-01-03 18:02

Frank wrote:
> [...]
> 533 cpu med følgende board :
>
> GigaByte GA-8PE667 Pro, Intel 845PE samt en Celeron 1,7GHz.

Hvis du alligevel ikke vil længere end en Cel1.7 så skulle du overveje
at skifte CPU'en på dit nuværende board!

Hvis din ram er PC100 så er der gode muligheder for at få monteret en
Celeron 1400 (Tualatin 100 Mhz FSB 256 KB 2nd level cache) for pænt
under de 1000 kr.

Kig evt. på netter efter BX og Tualatin.

Mvh

Bruno

Fra : Frank

Dato : 20-01-03 18:28

On Mon, 20 Jan 2003 18:01:30 +0100, "iddqd@worldonline.dk"
<iddqd@worldonline.dk> wrote:

>Hvis du alligevel ikke vil længere end en Cel1.7 så skulle du overveje
>at skifte CPU'en på dit nuværende board!

Det kunne jeg godt, men jeg regnede med at jeg ville bruge det gamle
board i et andet kabinet så jeg havde noget jeg kunne skrue /teste på
uden at skulle tage backup af alt for at være bange for at miste data.

Og bare for at få det på plads var det en Celeron 1,7GHz Willamette
jeg ville smide på det nye board som det vist nok ikke fremgik af mit
oprindelige indlæg.

Hilsen
Frank

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 20-01-03 21:11

Frank wrote:

> GigaByte GA-8PE667 Pro, Intel 845PE samt en Celeron 1,7GHz.

Der er stort set ingen grund til at købe en Celeron som er baseret på
P4-coren.
P4's design var baseret på at have en stor L2 cache, og det har en
Celeron ikke - dermed kører den lige så godt som en bil der har et eller
flere punkterede dæk.
Sammenlign evt. reviews/benchmarks, Celeron Willamette er ikke værd at købe.
Den bruger desuden ret mange Watt, og så er man nemt ude i at skulle
finde en god køler, som samtidig er støjsvag - og de koster derefter..

Den _eneste_ grund skulle være at man har en pc, som er totalt forældet
eller defekt, og at man har besluttet sig for at købe nyt bundkort nu,
og senere opgradere til en P4'er (NW).

Fra : Frank

Dato : 20-01-03 22:00

On Mon, 20 Jan 2003 21:11:07 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Der er stort set ingen grund til at købe en Celeron som er baseret på
>P4-coren.
[CUT]

>Den _eneste_ grund skulle være at man har en pc, som er totalt forældet
>eller defekt, og at man har besluttet sig for at købe nyt bundkort nu,
>og senere opgradere til en P4'er (NW).

Har efter mit første indlæg tidligere i dag, granset forskellige tests
/sites og desligende og har besluttet at smide noget mere ram i min
gamle maskine og lige vente et måned eller 2 og får sparet lidt flere
penge sammen til et "rigtigt" P4 setup.

Takker for de forskellige indput i debatten...

/Frank