hvor mange fisk kan jeg have i mit akvarie~
Fra : danscher

Dato : 20-01-03 14:01

Hej NG.

Jeg har overtaget en akvarie på en ca 90 L (udv, mål 37*37*71 cm). Akvariet
kom med disse fisk:

12 rød neon
10 sværddragere (2 voksne, 8 mindre)
3 black molly'er
3 ukendt sugemalle art
3 guppyer
3 ukendt art str 5-8 cm.

Nu vil jeg høre om der er en tommelfinger regel for hvor mange fisk (alt
efter størrelsen selvfølgelig) som jeg kan have i akvariet.
Jeg er ikke så interesseret i større fisk, og jeg havde tænkt mig at tynde
ud i sværddragere (halvering), blackmollyer og guppyer væk.

Jeg havde overvejet 5-7 zebrafisk, + ????

Nogen som har et forslag til noget kuhlii ål lignende fisk? Jeg har grusbund
og har læst at de skal have noget blød bund de kan grave sig ned i, men jeg
er vild med formen af dem.

mange spørgsmål
pft

--Morten

Fra : jabbe

Dato : 20-01-03 17:00

Jeg har engang hørt en tommelfinger regel der siger 1 cm pr. liter....
Jeg ved ikke om den holder....

Jabbe

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-01-03 18:36

> Jeg har engang hørt en tommelfinger regel der siger 1 cm pr. liter....
> Jeg ved ikke om den holder....
>
> Jabbe

Så ville det iflg. denne regel være forsvarligt at have 100(!!!) fisk der er
10cm lange i et akvarie på en m3. (for eks. 100*100*100 = 1000L)

Tvivler på det ville ende godt. Man kan ikke opstille regler hvor mange
eller hvor store fisk man kan have i et akvarie. Dog plejer jeg at sige
minimum 10X længde på akvarie af hvad fisken bliver som voksen. For eks. en
diskos der bliver 20cm skal minimum have et akvarie der er 200cm langt. Men
igen. Denne regel gælder ikke ved alle fiskearter, men den vil næppe
resultere i pladsmangel.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Morten Danscher

Dato : 20-01-03 22:49

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message

> [...]
Men
> igen. Denne regel gælder ikke ved alle fiskearter, men den vil næppe

Jeg læser nu jabbes regnestykke sådan her:

en 5 cm fisk, vil optage 5L vand. Dvs at et 100L akvarie kan så have 20 stk
5 cm fisk.

--Morten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-01-03 18:39

> Jeg læser nu jabbes regnestykke sådan her:
>
> en 5 cm fisk, vil optage 5L vand. Dvs at et 100L akvarie kan så have 20
> [...]

Gør jeg ikke det da? Vi er vel enige om at 10x100 = 1000, ikke sandt? Dvs.
100 fisk á 10cm = 1000L vand? Eller formuleret anderledes. 10cm fisk vil
optage 10L vand, og så vil 1000cm fisk vel optage 1000L? Det eksempelt jeg
kom med - den ene m3 L vand - kunne selvfølgelig også være i form af et
akvarie der har andre mål end 100*100*100. For eks. 200*100*50

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : danscher

Dato : 22-01-03 15:52

[snip]
> [...]
> kom med - den ene m3 L vand - kunne selvfølgelig også være i form af et
> akvarie der har andre mål end 100*100*100. For eks. 200*100*50

HEH, sorry det er mig som ikke kan regne i hovedet

--Morten

Fra : Brian Tingholm

Dato : 23-01-03 23:26

regnestykket er somænd godt nok, men ville der ikke også være plads til alle
de fisk ?? prøv lige at måle det ud med en tommestok !! forestil dig: en
meter høj, ½ meter dyb og 2 meter langt akkvarie !! det er pænt stort !!

Hilsen Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-01-03 19:03

> Så ville det iflg. denne regel være forsvarligt at have 100(!!!) fisk der
er
> 10cm lange i et akvarie på en m3. (for eks. 100*100*100 = 1000L)

Tjae - hvis der er tale om 100 kuhliål, vil der nok være plads til en hel
del mere.
Hvorimod 100 kuglefisk ville være ret problematiske.

Men 150 voksne sværddragere i et tusindliters - no problemo!

vh

Jan

Fra : jabbe

Dato : 21-01-03 19:57

Så er den timmelfinger regel måske ikke helt ude af propationer
aligevel?!?!?!?

Jabbe

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 21-01-03 19:56

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Så er den timmelfinger regel måske ikke helt ude af propationer
> aligevel?!?!?!?

Nej ikke hvis du blot vil holde et "almindeligt" selskabsakvarie med mindre
krævende fiskearter. Men snakker vi cichlider, kuglefisk, discus og sikkert
også mange andre arter, kan den være problematisk.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Plesner

Dato : 21-01-03 20:37

> Nej ikke hvis du blot vil holde et "almindeligt" selskabsakvarie med
> mindre krævende fiskearter. Men snakker vi cichlider, kuglefisk,
> discus og sikkert også mange andre arter, kan den være problematisk.

Så er spørgsmålet: Hvad kan man bruge en tommelfingerregel til, som kun kan
bruges i et begrænset antal tilfælde ? Kan man overhovedet kalde sådan
noget for en tommelfingerregel ? Kan den bruges af andre end smarte
dyrehandlere, som gerne vil sælge os så mange fisk som muligt og derefter
en masse medicin og andet, når fiskene bliver syge som følge af, at
akvariet er ude af balance ?

Plesner

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-01-03 20:42

> [...]
> dyrehandlere, som gerne vil sælge os så mange fisk som muligt og derefter
> en masse medicin og andet, når fiskene bliver syge som følge af, at

Nej. En værdiløs tommelfingerregel kan i akvariesammenhæng kun bidrage til
at mindske vores dårlige samvittighed når forstanden fejler.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-03 19:46

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> wrote in message
> Så er den timmelfinger regel måske ikke helt ude af propationer
> aligevel?!?!?!?

Jo - det er en tåbelig regel.
vh
Jan

Fra : jabbe

Dato : 22-01-03 21:23

Så lad os sige at det er en god regel til Underholdningsakvarier...

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 20-01-03 18:32

> [...]
grusbund
> og har læst at de skal have noget blød bund de kan grave sig ned i, men

Hej Morten
Jeg kan forstå, at det er et akvarie der fungerer (har kørt et stykke tid).
Derfor tør jeg godt sige, at du roligt kan putte ca. 10 (flok) zebrafisk ned
i baljen.
De fisk du tænker på at smide ud - det er jo allesammen overfladefisk - har
du tænkt på det?
Det gælder om at have fisk nogetlunde fordelt på overflade - midten - og
bunden.
Hvis du ikke har overfladefisk kan det godt give problemer med en
(bakterie - oliehinde) som forhindrer den naturlige iltning af overfladen.
Pas på når du som nybegynder læser i denne gruppe - det er sommetider der
kommer nogle vilde råd om udskiftning af vand direkte fra vandhanen. Det er
ciklidefolk, der kan tillade sig noget sådan. Med din fiskebestand skal du
være påpasselig med vandtemperaturen når du skifter vand - og skift så lidt
som muligt - aldrig mere end ca. 1/4 af gangen. Hvis det er nye filtre du
bruger, så lad dem rigtigt "møje sig til" og skyl dem ikke for grundigt
under rengøringen.
Det vil være klogt at anskaffe nogle af de maller, der ligner ål - jeg
husker ikke lige hvad de hedder.

Hilsen og held og lykke med dit akvarie
Jørgen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-01-03 18:39

> [...]
er
> ciklidefolk, der kan tillade sig noget sådan.

Øh... nå? Dvs. du ikke bruger vand fra vandhanen? Hvorfra stammer det så?
Regntønder?

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Fox On The Run \( 46~

Dato : 20-01-03 19:38

Nå så skal der skydes på Cichlide folket igen, hvis du endelig skal hænge os
ud, så stav i det mindste vores artsnavn rigtigt.

Men jeg vil gerne have oplyst hvor du så får dit vand fra, siden du ikke
bruger vand fra vandhanen ?.

Den malle der ligner en ål er en kuhliål.

--
Med Venlig Hilsen
Andersen

Fra : Plesner

Dato : 20-01-03 20:04

> Nå så skal der skydes på Cichlide folket igen, hvis du endelig skal
> hænge os ud, så stav i det mindste vores artsnavn rigtigt.

Nu er begge skrivemåder faktisk almindeligt brugt på dansk - for 25 år
siden ville du have svært ved at finde en dansk bog, hvor der stod
cichlide, for dengang var ciklide den mest brugte stavemåde. Det er i
hvert fald det billede, når jeg lige slår op i nogle af mine nyere og
ældre akvariebøger.

Til gengæld syntes jeg, at Jørgen Jørgensen har nogle, skal vi sige
'alternative' ideer, som sætter hans udtalelser lidt i perspektiv.

F:eks. kan jeg ikke se fornuften i, at man fordi man har et akvarium, der
tilsyneladende er velfungerende, sagtens kan komme 10 ekstra fisk i. 90
liter er trods alt et relativt lille akvarium.

At man risikerer en oliehinde på overfladen fordi man ikke har
overfladefisk har vist heller ikke hold i virkeligheden. Jeg har haft
omtalte hinde i akvarier med overfladefisk såvel som akvarier uden, men
for det meste er jeg da heldigvis sluppet for den. Hinden er efter min
mening et tegn på et kraftigt overskud af et eller flere stoffer i
akvariet (husker jeg rigtigt, når jeg mener at have læst, at det ofte
drejer sig om æggehvidestoffer ?), som man bør modgå ved at fjerne hinden
og skifte en del af vandet.

At man højst må skifte 1/4 af vandet ad gangen, hvis man ikke lige er
ciklide-mand, er der godt nok aldrig nogen, der har fortalt mine fisk -
jeg skifter den mængde, jeg nu synes er passende og ikke nødvendigvis den
samme mængde fra hver gang. Nogle gange måske kun 10-15 % andre gange
måske mere end 75 %.

> Men jeg vil gerne have oplyst hvor du så får dit vand fra, siden du
> ikke bruger vand fra vandhanen ?.

Alt efter hvilke fisk man har, kan der være grunde til i stedet f.eks. at
bruge vand fra et omvendt osmose-anlæg eller en ion-bytter - eller i
hvert fald supplere med vand af denne slags. I dag ville jeg personligt
have det meget dårligt med at bruge regnvand. jeg tror simpelthen ikke
på, at fordelene længere opvejer de ulemper der er p.g.a. tiltagende
forurening. Dette sidste har jeg intet som helst videnskabeligt belæg,
men det er nu engang den holdning, jeg vælger at lægge for dagen.

> Den malle der ligner en ål er en kuhliål.

Og den 'malle', som du og Jørgen anbefaler, er så absolut ikke en malle -
det er en smerling. De er ikke engang tæt på at være i familie med
hinanden.

Plesner

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 20-01-03 22:16

Det hedder altså 1 cm fisk per cm akvarie (længde).

Fra : Plesner

Dato : 20-01-03 22:30

> Det hedder altså 1 cm fisk per cm akvarie (længde).

Den regel er helt og aldeles ubrugelig, med mindre man er dyrehandler og
gerne vil sælge så mange fisk som muligt. Hvis vi tager udgangspunkt i
det 90-liters akvarium, som Morten startede med at omtale i denne tråd,
så skulle man kunne holde 3 koi-karper på hver 30 cm ? Det tror jeg ikke.
Hvad med 9 par dværgciklider på hver 5 cm ? Det tror jeg heller ikke,
ville være en god ide. Eller hvad med 9 skalarer på 10 cm ? Heller ikke
en god ide. Eller måske 5 par Tropheus på 9 cm ? Til gengæld ville det
ikke bekymre mig at have f.eks. 200 unger af ungefødende tandkarper på
hver 1 cm.

Der er ganske givet nogle tilfælde, hvor reglen gælder, men der er lige
så mange, hvor det ikke gælder. Når man så ser bort fra alle de tilfælde,
hvor fiskenes adfærd udelukker brugen af ovenstående regel, så er der
stadig masser af ubrugelige eksempler. Hvis man endelig skulle lave en
tommelfingerregel, så burde den tage udgangspunkt i fiskenes volumen
fremfor deres længde. Typisk vil en fordobling af fiskens længde medføre
en 8-dobling af dens volumen og vægt og også en mangedobling i dens
stofskifte, hvilket vil betyde, at den spiser mere og derfor også vil
belaste akvariet mere.

Samlet set mener jeg, at reglen er absolut ubrugelig, med mindre vi taler
om yngel af fisk eller ganske små fisk - 30 neonfisk på hver 3 cm ville
formentlig også kunne gå. Bliver fiskene meget større pr. stk, vil
akvariet sandsynligvis blive overfyldt. At vi så formår at holde fisken i
live under de forhold, betyder bestemt ikke, at de nødvendigvis har det
specielt godt.

Plesner

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 20-01-03 22:36

Har heller ikke sagt at man skal bruge den, men sådan lyder tommelfinger
reglen.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-01-03 23:00

"Thomas Jørgensen" <psxdemon2@hotmail.com> wrote in message
> Det hedder altså 1 cm fisk per cm akvarie (længde).

Hej :)
Uha, så ville det sige at jeg ville kunne have 80 fisk i mit 112 liter
akvarie.... Jeg tror aldrig at det ville gå godt. faktisk så prøvede jeg det
til at begynde med, for jeg var "lidt" uheldig at mine gubbyer fik et
temmelig stort hold unger.... jeg tror der var over 50 unger...
JEg vil ikke anbefale at have så mange fisk, på så lidt vand - selv har jeg
for tiden 20 fisk i karet på 112 liter, fordelt på to scalarepar (hver sin
ende af akvariet som teritorie), 3 kampfiskhunner, 2 ancistrus og 3
otocinclus maller, og 7 gubbyer. Jeg tror ikke jeg ville putte flere fisk i
det karet :)
Hilsen Ditte

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-01-03 23:03

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> "Thomas Jørgensen" <psxdemon2@hotmail.com> wrote in message
> >

> Hej :)
> Uha, så ville det sige at jeg ville kunne have 80 fisk i mit 112 liter
> akvarie....
Hov, jeg glemte lige at skrive 80 stk 1 cm lange fisk i akvariet :)
Ditte

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 20-01-03 23:11

Prøv at læse hele tråden, der står en masse godt som f.eks, at det kun er en
tommelfinger regel og at det kommer helt an på hvilken art der er tale om.80
neonfisk går fint i et 100 liters på 80 cm.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 20-01-03 23:46

Nu findes der jo et hav af tommelfingerregler og efter min bedste
overbevisning er der ingen der kan generaliseres til at dække alle typer
fisk. Her er nogle eksempler:

1. 1 cm fisk pr. liter vand. (holder riiiiiiiimeligt i et selskabsakvarie
med små fiskearter)

2. 1. cm fisk pr. cm akvarielængde. (dermed sagt at der kan holdes en discus
på 20 cm i et akvarie på 20 cm????)

3. Akvariet skal være 8-10 gange fiskens længde (holder ikke helt ved en
stime neonfisk, men fint nok ved cichlider og discus)

4. 50-75 liter pr. fisk (holder ved discus, men ikke ved neonfisk)

5. En fisk på 2,5 cm skal have 75 cm2 overfladeareal (hvilket vil sige at i
et 530 liters akvarie med standardmål kan der være cirka 15 discus eller i
et 60 liters akvarie med standard mål kan der være 15 fisk på hver 4 cm).

Sidstnævnte tommelfingerregel er efter min overbevisning den der bedst
generaliseres, men der kan altid findes undtagelser. F.eks. hvis vi snakker
saltvand eller koldtvand.

Fra : Arild Madsen

Dato : 22-01-03 23:43

> tommelfinger regel der siger 1 cm pr. liter.
Ganske populær regel og vanskelig å avlive. :)

Jeg liker ikke den regelen av flere grunner.

Som allerede nevt krever ulike fisker ulik plass tildels uavhengig av
lengde samt at forskjelige fisker holder seg forskjellige steder i akvariet.

En av grunnene til at man ikke skal ha for mange fisker er også at
vannet blir forurenset. Og her kommer tommelfinger regelen meget kort.

For å lage et eksempel.
Et 50l akvarie med 10 stk 5cm lange fisker skulle da være tilsvarende
som 5 stk 10cm lange fisker. Dette blir FEIL!

Fra 5cm til 10 cm er en dobling i lengden, pluss en dobling i bredden
samt en dobling i høyden, med andre ord fisken er 8 ganger så stor.
tilbake til eksempelet så har man ikke lenger bare halvparten så mange
fisker men man har 4 ganger så mye fisk som trenger tilsvarende mengde
for og vanskifte.

Dette var mitt bidrag til den totale forviring. :)
Arild Madsen