Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
teleskop fra Aldi ??
Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 19-01-03 23:10

Hej... er der nogen som har set dét teleskop som sælges i Aldi ?
Fortalte min kærste om dét...som jo blev nysgerrig om detaljer...som jeg
ikke havde lagt mærke til... han kunne godt tænke sig at vide...hvor
stor et spegl der sidder i ?
Venlig hilsen Lonnie

Fra : A.I.

Dato : 20-01-03 01:45

> [...]
> Fortalte min kærste om dét...som jo blev nysgerrig om detaljer...som jeg
> ikke havde lagt mærke til... han kunne godt tænke sig at vide...hvor

...jeg er ikke helt sikker men det er enden 100mm eller 120mm X 800mm, men du
kan rolig købe det, grunden til at jeg lagde mærke til det var at det havde
nogen flotte data, der var dog en grund til jeg ikke købte det, og det var
fordi der ikke kunne fremskaffes en kameraadaptor, hvilket jeg ilgger stor
vægt på da jeg er fotograf !!!

HILSEN ANDERS

Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 20-01-03 22:35

"A.I." skriver:
grund til jeg ikke købte det, og det var

> fordi der ikke kunne fremskaffes en kameraadaptor, hvilket jeg ilgger stor
> vægt på da jeg er fotograf !!!
>
> HILSEN ANDERS

Hej Anders..tak for hjælpen... iflg. manual skulle der kunne skaffes
kamera-adapter til makron 114 mm teleskope hos ; Compare Support A/S tlf ;
70204233 ; Hotline@compare-support.dk
Venlig hilsen Lonnie

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-03 07:58

In article <3E2B223B.C9E0116B@aub.dk>, Lonnie Holmberg wrote:
> [...]
> Fortalte min kærste om dét...som jo blev nysgerrig om detaljer...som jeg
> ikke havde lagt mærke til... han kunne godt tænke sig at vide...hvor

Hvis det er en stjernekikkert i taler om, så hold jer fra den.
Den er mekanisk så ustabil at det er svært at holde den rettet
mod det man vil se på, og selv skruen til fokusjustering har
i mange af dem problemer og kan ikke holde okkularet fast.

Fra : Alan Thwaites

Dato : 20-01-03 15:07

meddelelse news:slrnb2n7f5.asg.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> i mange af dem problemer og kan ikke holde okkularet fast.
>
> -- Alan.T.skrev: Det er vel den fra Aldi du taler om og ikke den
der blev solgt i Netto ? Jeg har kigget på den i Aldi og den forekom at
lige netop mekanikken virker ret gedigene.
M.v.h. Alan.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-03 18:40

In article <3e2c1cee$0$11038$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Alan Thwaites wrote:
> Det er vel den fra Aldi du taler om og ikke den
> der blev solgt i Netto ? Jeg har kigget på den i Aldi og den forekom at
> lige netop mekanikken virker ret gedigene.

Du skal tænke på, at ved 100 gange forstørrelse, så er selv en
MEGET lille rystelse for meget. Hvis man ikke kan lægge en
hånd på teleskopet uden at det bevæger sig, så er det sandsynligvis
for dårligt.

I Tyskland er Aldi teleskop også kendt som Tchibo teleskop, fordi
de første kunne man få for kaffesamelmærker. Så hvis dem der
sælges i Aldi Danmark og dem fra Aldi Tyskland er de samme, så
er de af tvivlsom kvalitet.

Man kan ved lidt kræfter og ekstra materialer som regel gøre det
bedre. Det foreslås normalt at hænge en vægt op i midten af stativet
for at gøre det mere solidt. Den tyske astronomigruppe har ind
imellem debatter fra tyskere der har købt eller arvet en af disse,
og vil have det til at virke.

Den engelske nyhedsgruppe anbefaler man holder sig fra dem, og
i stedet køber stor kikker, og sparer op til de 2000 kr som man
ca skal betale for en stjernekikkert der virker.

Fra : Poul B-H

Dato : 20-01-03 20:05

Man skal normalt give lige så meget for stativet som for kikkerten idet
kikkerten er ubrugelig hvis stativet ryster det mindste. Desuden skal man
næsten have hvad der kaldes et ækvatorial stativ, så man efter lidt
indstilling, kan nøjes med at dreje på eet håndtag, så følger kikkerten
himmellegemernes bevælgelse over himlen. Ved en forstørrelse på f.eks. 600
gange tager det mindre end 1 minut for et himmellegeme at bevæge sig fra den
ene yderside i kikkertens søger til den anden.

Poul B-H
der tilfældigvis har en sådan kikkert til salg, dog ikke til ALDI pris.

Fra : A.I.

Dato : 20-01-03 20:09

> [...]
> MEGET lille rystelse for meget. Hvis man ikke kan lægge en
> hånd på teleskopet uden at det bevæger sig, så er det sandsynligvis

.... det er derfor man betaler xtra for motor når man bevæger sig over 100x

> [...]
> de første kunne man få for kaffesamelmærker. Så hvis dem der
> sælges i Aldi Danmark og dem fra Aldi Tyskland er de samme, så

....det vil sige at din udtalelse i dit første indlæg kan vi ikke regne med?
Jeg citere dig "Den er mekanisk så ustabil..." hvordan kan du sige det når
du ikke har set den der er i de danske butikker ?

På denne her side kan man se billeder taget med den Aldi kikkert her bliver
omtalt, og for mig at se er det et ganske godt billede af en amatør.

Kig under Peter Andersen:
http://www.astronomibladet.dk/obsva/astrofoto/astrofotos1.html
http://www.astronomibladet.dk/obsva/astrofoto/grafik/marehumorum.jpg

HILSEN ANDERS

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-03 22:07

In article <HNXW9.41107$Hl6.4913388@news010.worldonline.dk>, A.I. wrote:

> ... det er derfor man betaler xtra for motor når man bevæger sig over 100x

Den koster ikke ret meget. 2-300 kr. Det væsentlige er bare at den
bevæger sig jævnt.

> [...]
>
> På denne her side kan man se billeder taget med den Aldi kikkert her bliver
> omtalt, og for mig at se er det et ganske godt billede af en amatør.

Bemærk at de er taget af månen. Nu ved jeg ikke lige om der er
EXIF info på dem, men da jeg tog månebilleder var lukketiden vist
nok omkring 1/200 del sekund. Og med sådanne lukketider betyder
det knap så meget. Til astrofoto af alt andet end månen skal
man gerne have en hel del længere lukketider.

Du kan se af mine billeder af månen her:
http://home1.stofanet.dk/pope/IMG_3737.JPG

Det er lavet med laveste forstørrelse (32x) med et Canon A20 på et
lidt dyrere, og mere kompakt MCT teleskop.
Her var lukketiden vist nok 1/400 sekund.

En helt anden sag er, at Peter Andersen burde have konverteret
billedet til SH for at slippe for de mystiske farveklatter.