Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
4 el. 5 mio pixels eller ?
Fra : LH Søfren

Dato : 19-01-03 20:50

Jeg er på vej til at købe digitalkamera, og har derfor orienteret mig en
del, bl.a. på dppreview og Steves. For mig ser det ud som om at flere pixels
ikke altid er ensbetydende med bedre billedkvalitet, men at andre forhold
som f.eks. støj på billedet også spiller ind uafhængigt at antallet af
pixels.
Er her nogen, der kan redegøre nærmere for dette, og fortælle hvad jeg især
skal være opmærksom på.

Er der nogen, der har specifikke erfaringer med Canon PowerShot G3, Nikon
Coolpix 5000, Olympus C5050 Zoom eller andre i dette segment/prisleje, vil
jeg gerne høre om jeres erfaringer.

Mvh
Lars Henrik

Fra : Soren Pedersen

Dato : 19-01-03 21:28

"LH Søfren" <fam@soefren.dk> wrote in message
> [...]
> ikke altid er ensbetydende med bedre billedkvalitet, men at andre forhold
> som f.eks. støj på billedet også spiller ind uafhængigt at antallet af

MANGE - Endda rigtigt mange
Men når du har været rundt kender du jo nok til de vigtigste. Mht. opløsning
er det efter min mening ikke nødvendigt med mere end 2 Mpix til alm. brug.
Der hvor det kan være en fordel med flere er hvis du vil klippe i et billede
for derefter at forstørre resten op, eller hvis du vil printe eller have
fremkaldt i størrer format end 20 x 30. M.a.o. tror jeg du vil blive mere
glad for et 2Mpix kamera i en god kvalitet der er hurtig med zoom, fokus og
udløser samt har en god CCD og en god optik frem for et 5Mpix kamera hvor de
førnævnte punkter måske "halter" lidt.

Mvh
/Søren - 3500 skuds Nikon CP950
--
Kig billeder og "Mini-Marked" på www.sitecenter.dk/tinaogsoeren

Fra : Steen Larsen

Dato : 19-01-03 22:23

In article <3e2b0177$0$188$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> [...]

> Coolpix 5000, Olympus C5050 Zoom eller andre i dette segment/prisleje, vil

Det er korrekt at flere pixels ikke altid er ensbetydende med bedre
billeder.
Jeg har også for nylig studeret diverse anmeldelser af CP5000 og C-5050.
Mit valg faldt på Olympus af mange andre årsager end billedkvaliteten da
jeg tror man skal gå meget op i detaljen for at diskutere om det ene er
bedre end det andet på det ene punkt.
Jeg er meget tilfreds med C-5050 og hvis jeg skal fremhæve nogle af de
ting som jeg har lagt vægt på - og set som store fordele/forskelle - er
det design/størrelse/følelsen af kamera, betjening, standard
AA-batterier, flere media-muligheder (xD ser spændende ud).

Fra : Tony L

Dato : 20-01-03 19:55

> [...]
> det design/størrelse/følelsen af kamera, betjening, standard
> AA-batterier, flere media-muligheder (xD ser spændende ud).

hej

Kan kun supll. ovenstående, da jeg netop har købt samme kamera...
Menubetjening,
design og div. features og fremragende kvalitet har ikke skuffet mig.

Fra : Kent

Dato : 20-01-03 21:47

"Tony L" <lindkoldNOSPAM@city.dk> skrev i en meddelelse

> hej
>
> Kan kun supll. ovenstående, da jeg netop har købt samme kamera...
> Menubetjening,
> design og div. features og fremragende kvalitet har ikke skuffet mig.

Jeg tænker meget på at købe digitalkamera lige nu.

Kommer I ikke til at savne zoom, når I vælger et kamera som
C-5050? Selv overvejer jeg Olympus C-730UZ pga. den
meget kraftige zoom på 10X, og den skulle også have en
meget god billedkvalitet. Dog vist ikke helt så god som HP
Photosmart 850 med 8X zoom har jeg lige hørt.

Vh
Kent

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 21-01-03 22:34

> [...]
> meget god billedkvalitet. Dog vist ikke helt så god som HP
> Photosmart 850 med 8X zoom har jeg lige hørt.

Jeg har lige købt et C-5050 hos PC-Webstore24.de i Tyskland, og jeg er meget
begejstret.
Jeg har haft de samme overvejelser som dig, mht den mindre zoom (3x) men
endte op med at mene ( og mener det endnu) at jeg hellere ville have de
tidligere beskrevne faciliteter på 5050'eren end de 10x eller 8x zoom på
henholdsvis HP og 730UZ.
Men det er voldsomt svært at beslutte sig

Du skal også lige huske, at 730'eren ikke har optisk billedstabilisator,
hvilket nok betyder, at det vil være svært at tage håndholdte fotos med fuld
tele

Mvh

Lars

Fra : Kai E.

Dato : 21-01-03 12:47

Jeg er også i den situation at skulle købe et kamera og har de samme
spørgsmål og overvejelser. Har nogen kendskab til Konika KD400Z. Dette
kamera med lidt over 4M pixel og 3X zoom tiltaler mig på grund af
størrelsen, som er ganske lille. Jeg undrer mig over ikke at have set dette
kamera nævnt her i gruppen.

Hilsen
Kai E.

Fra : Jacob Winther

Dato : 30-01-03 16:55

Jeg har den nævnte model, og jeg er meget glad for kameraet dels pga fysiske
størelse og at det tager skarpe billeder. Anvendelsen af kammeraet er meget
nem at gå til når der skal tages billeder og indstilles for rød øje, blitz,
macro etc. (lidt som et analog kamera) Herudover er der en menu struktur der
er nem at gå til.

Det eneste software der fulgte med var en driver, således at kameraet bliver
registeret som en ekstern disk i windows nemmere kan det ikke blive

Mvh Jacob