MS Windows
briani 27239
Mærkelig fejl: Maskiner stopper efter 2-5s~
Fra : BHR

Dato : 19-01-03 23:49

Ny maskine med 2 timers upåklagelig driftstid stopper pludselig, og hver
gang jeg starter op (XP styresystem) går der måske 2 til 5 sekunder,
hvorefter den går død som om strømmen bliver slukket. Efter talrige
opstarter med få sekunders opstartstid og derefter død kan den i øjeblikket
igen.
Gode ideer til hvad fejlen kan være. Måske strømforsyningen?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-01-03 00:04

In dk.edb.system.ms-windows, BHR wrote:

> Gode ideer til hvad fejlen kan være.

Kan det tænkes at du har installeret et program som starter med
Windows? Det kan jo godt få maskinen til at låse.

--
Lars Stokholm

Fra : BHR

Dato : 20-01-03 12:07

Lige i øjeblikket starter den normalt op, men det skal godt nok siges at jeg
prøvede at installere et gammelt slægtsforskningprogram som er skrevet i
DOS. Dette kan ikke lade sig gøre har jeg fundet ud af, men det er en anden
sag. Måske ligger der et eller andet og konflikter i opstarten.
Jeg har ghostet lige efter XP var indlæst med alle drivere, så jeg tror lige
at jeg Ghoster denne fil tilbage på C-drevet, så jeg er sikker på at det
ikke har noget med det at gøre.
Én har nævnt RAM-fejl. Det er et stykke 256mb Kingston PC133 ram. Det skal
måske testes med "ranstress"?

Fra : Leony

Dato : 20-01-03 13:22

"BHR" <bhr@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrevet i DOS. Dette kan ikke lade sig gøre har jeg fundet ud af, men
> det er en anden sag. Måske ligger der et eller andet og konflikter i

Har du opdateret til nyeste BIOS, eller læst hvad nyere BIOS'er end den
du har "kurerer". Det kunne være din fejl var mellem dem.

> Jeg har ghostet lige efter XP var indlæst med alle drivere, så jeg
> tror lige at jeg Ghoster denne fil tilbage på C-drevet, så jeg er
> sikker på at det ikke har noget med det at gøre.

Det lyder som en god ide.

> Én har nævnt RAM-fejl. Det er et stykke 256mb Kingston PC133 ram. Det
> skal måske testes med "ranstress"?

www.memtest86.com kan udføre dette jo.
Bemærk dog at selvom programmet ikke finder fejl, så kan RAM alligevel
godt være defekt. Programmet er derfor kun vejledende. Hvis du vil teste
RAM er den bedste måde at låne en blok af en du kender.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : jens

Dato : 20-01-03 14:21

> [...]
øjeblikket
> igen.
> Gode ideer til hvad fejlen kan være. Måske strømforsyningen?

Det er noget BIOS instilling, eller en ram fejl.
Jeg ville kikke på ram hastighedden og typen i BIOS.
Eventuelt om den er tunet lidt også.

mvh Jens

Fra : BHR

Dato : 20-01-03 21:14

Jeg har nu isat nyeste bios, men har fejlen at jeg ikke kan få den til at gå
"stand by".
Godt nok lukker den for billedet på skærmen, men blæserne kører stadigvæk.
Idag har gårddagens fejl ved opstart ikke været der!

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-01-03 21:24

In dk.edb.system.ms-windows, BHR wrote:

> Jeg har nu isat nyeste bios, men har fejlen at jeg ikke kan få
> den til at gå "stand by". Godt nok lukker den for billedet på
> skærmen, men blæserne kører stadigvæk.

Det er vel også den forventede opførsel ved standby. Harddisken
slukkes, men rammene bevares tændte. Hvis du derimod sætter den i
dvale (hibernate), skulle den gerne slukker for det hele.

--
Lars Stokholm

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 20-01-03 21:41

On Sun, 19 Jan 2003 23:49:18 +0100, "BHR" <bhr@email.dk> wrote:

> [...]
>igen.
>Gode ideer til hvad fejlen kan være. Måske strømforsyningen?

Det _kunne_ være et temperaturproblem på CPU'en. Jeg har set før at
kølepladen ikke sidder ordentligt, og så lukker den netop ned efter få
sekunder. Især AMD >2Ghz er "slemme" til det.

--

/Dan MOrtensen

Fra : BHR

Dato : 20-01-03 22:35

Det er en Celeron 1700MHz i et Codegen kabinet på et ESC bundkort. Det hele
er nyt.
Jeg har netop prøvet at stille den i dvale inde i kontrolpanel for
pauseskærm uden held.
Min søn siger at det nok er bundkortet der ikke understøtter denne funktion.
Det er et meget billigt bundkort. Omkring 5oo kr. med indbygget USB2.0 og
grafik 64mb, lyd og netkort. Beregnet til både DDR og SD-ram.

Fra : jens

Dato : 22-01-03 07:46

> [...]
> Det er et meget billigt bundkort. Omkring 5oo kr. med indbygget USB2.0 og
> grafik 64mb, lyd og netkort. Beregnet til både DDR og SD-ram.

Hils ham og sig at det bundkort fejler ikke noget.

mvh Jens