Overskrivning af tegn
Fra : Claus Tondering

Dato : 20-01-03 09:19

Hvordan får man Word til at lave to tegn oven i hinanden? Fx hvis man ønsker
at sætte
et omlydstegn over et ø (som det bruges på øresundstogene), eller hvis man
ønsker at
sætte en skråstreg gennem et bogstav?

Man kan justere tegnafstanden ved hjælp af font-dialogen, men det er en
dårlig løsning,
for det bliver grimt hvis man senere ændrer fontstørrelse.

--
Claus Tøndering

Fra : Willem Kulk

Dato : 20-01-03 09:42

Omlydstegnet sidder til højre for bogstavet ø -
Tryk en gang på denne tast (der sker ikke noget på skærmen) og tryk
herefter på bogstavet o så kommer der en ö eller Ö
Tasten til venstre for backspace kan også bruges til at lave é eller è
^ tegnet bruges fx til Rhône ~ bruges til fx Ñ
mvh
Willem

Fra : Claus Tondering

Dato : 20-01-03 11:50

"Willem Kulk" <kulk@email.dk> wrote in message
> Omlydstegnet sidder til højre for bogstavet ø -
> Tryk en gang på denne tast (der sker ikke noget på skærmen) og tryk
> herefter på bogstavet o så kommer der en ö eller Ö

Du misforstår mig. Jeg ved udmærket godt hvordan man laver et ö eller et ñ.
Men hvad nu hvis du fx vil have omlydstegnet over ø eller x ellet p?

--
Claus Tøndering

Fra : Mads

Dato : 20-01-03 11:35

"Claus Tondering" <ct@filanet.dk> wrote in message
> [...]
> at sætte
> et omlydstegn over et ø (som det bruges på øresundstogene), eller hvis man

Feltet EQ kan bruges til dette.
F.eks { EQ \O (O;/) } lave noget der minder om et Ø.

Mvh Mads

Fra : pre

Dato : 22-01-03 21:40

Tilfældigvis støder jeg på spørgsmålet i en udenlandsk NG hvor EQ feltet
uddybet lidt mere end sædvanligt. (Princippet er at parantesens første
tegn overskrives med det sidste)
Det er ellers som om tiden er ved at løbe fra disse ting, men Systemet
går dog igen i XP versionen, kun er der åbenbart en ændring i selve
feltboksen.
Det pudsige er så, at hvor vi herhjemme bruger semikolon som separator
bruger udlandet et komma og da kommaer, paranteser og og omvendte
skråstreger har specielle betydninger i EQ-felter kan det være
nødvendigt at sætte en omvendt skråstreg foran de tegn, som vist her:
En venstre parantes kan skrives: \(
og den højre er logisk nok: \)
mens den omvendte skråskreg = \\

Her et par andre eksempler om nogen har lyst til at overklistre. Der er
teoretisk set frit valg.
{ EQ \o(D;=) }
{EQ \o(e;\\)}

Som et supplement skal nævnes Leo Heuser´s makro, der kan sætte ting og
sager hhv ovenpå, og nedenunder den regulære tekst. Logisk nok er de
løsninger i "familie" med hvad Mads har foreslået.

© pre 2002

:

Fra : Mads

Dato : 23-01-03 15:56

"pre" <skrivtil@gruppen.dk> wrote in message
> Tilfældigvis støder jeg på spørgsmålet i en udenlandsk NG hvor EQ feltet
> uddybet lidt mere end sædvanligt. (Princippet er at parantesens første
> tegn overskrives med det sidste)

Faktisk af er der ikke begrænsninger i antal tegn.
Følgende virker hos mig (Word2000)

{EQ \o(D;_;|)}
{EQ \o(overstreget;///////////)}

Mvh Mads

Fra : pre

Dato : 24-01-03 09:44

Denne dur ikke: {EQ \O(abc; ) }, her er et misfoster { EQ
\O(abc;--- ) }
selv om der ikke er fejl.
men { EQ \O( ;abc) } går fint.

Forskellen på Word2000 og 2002 er kun at feltdialogboksen er forenklet
og derfor skal man med EQ felter som disse undgå opfordringen til at
kalde EQ Editoren.

Igen blev det en demonstration af at man ikke uden videre kan sætte
forkerte oplysninger. Der er vågne øjne overalt.

Fra : pre

Dato : 20-01-03 11:50

Ud over de standard løsninger der nu engang eksisterer kan du få næsten
alt hvad du kunne ønske dig. Det sættes op som et Word felt, i visse
tilfælde som en makro. Du kan endda få en brøkstreg der matcher det
omliggende tekstformat. Alt pr definition, for du kan ikke få en
"Universal-løsning".

© pre 2002

: --
: Claus Tøndering
:
:
:

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-03 08:51

> [...]
> dårlig løsning,
> for det bliver grimt hvis man senere ændrer fontstørrelse.

Fandt lige denne:

5. ANOTHER TIP: OVERSTRIKING THE BACKSLASH

You all know how to make Word superimpose two characters, so they appear on
top of each other, right? It's an old trick. (I talked about it in the
original "Hacker's Guide to Word for Windows", ten years ago.)

Say you want to superimpose an = equal sign on top of a capital D. The
method is slightly different depending on which version of Word you're
using.

In Word 97 or 2000:

> Put your cursor where you want the superimposed character to appear.

> Click Insert | Field. In the Field Names box, click Eq.

> In the box type

EQ \o(D,=)

> Click OK. Word will create a {EQ \o(D,=)} field that overstrikes D and =.

In Word 2002 (the version in Office XP), there's a slight difference:

> Put your cursor where you want the superimposed character to appear.

> Click Insert | Field. In the Field Names box, click Eq. Click Field Codes.
(NOTE: Do NOT click Equation Editor.)

> In the box type

EQ \o(D,=)

> Click OK. Word will create a {EQ \o(D,=)} field that overstrikes D and =.

Because the comma, parenthesis, and backslashes have special meanings in an
{EQ} field, there may be ambiguities when you need to insert them directly
into a formula. In those cases, just precede them with a backslash:

a comma becomes \,

a left paren is

a right paren is \)

a backslash is \\

So, for example, if you want to superimpose an e with a backslash, use the
field:

{EQ \o(e,\\)}

Kan du bruge det?

Mvh Anette Linnea

Fra : pre

Dato : 23-01-03 12:13

Nej det kan ikke bruges (uden videre). Opskrifterne er for
Engelsksprogede installationer. Se mit indlæg fra i går.

© pre 2002

"Anette Linnea" <alr (a) tdc.dk> skrev i en meddelelse
:
[...]
: >