35 meter fra skillefilter til ADSLmodem?
Fra : Villy Jensen

Dato : 19-01-03 19:54

Hej Eksperter

Jeg har 30 meter fra skillefilteret (hvor telefonforbindelsen
kommer ind i huset) og til min PC.

Kan jeg forvente at min 256 kb forbindelse vil funke OK, hvis der er
35 meter telefonledning(?) mellem skillefilteret og ADSLmodemet?
(det vil jeg jo helst, så kan jeg slukke ADSLmodemmet)

Eller skal jeg vælge den sikre løsning med 1 m til ADSLmodem
og 35 meter kategori 5 ledning mellem ADSL modem pg PC?
(det vil jeg helst ikke, så står ADSLmodemmet altid tændt og
længst borte i kælderen)

Med "35 meter hilsen"
Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-01-03 20:01

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> wrote in message
> Hej Eksperter
>
> Jeg har 30 meter fra skillefilteret (hvor telefonforbindelsen
> kommer ind i huset) og til min PC.

Okay

> Kan jeg forvente at min 256 kb forbindelse vil funke OK, hvis der er
> 35 meter telefonledning(?) mellem skillefilteret og ADSLmodemet?
> (det vil jeg jo helst, så kan jeg slukke ADSLmodemmet)

Det tror jeg bestemt ikke du vil få problemer med..... 35 meter er jo ikke
noget i forhold til de 4-5 KM du måske har i afstand til centralen... TDC
levere jo vist ikke adsl uden det med sikkerhed kan lade sig gøre, uden at
den falder ud.

> Eller skal jeg vælge den sikre løsning med 1 m til ADSLmodem
> og 35 meter kategori 5 ledning mellem ADSL modem pg PC?
> (det vil jeg helst ikke, så står ADSLmodemmet altid tændt og
> længst borte i kælderen)

Det ville være godt, hvis du trak et PDS kabel alligevel... Så fungere det
til det hele...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-01-03 23:11

On Sun, 19 Jan 2003 19:54:09 +0100, "Villy Jensen"
<vje@e-mail.dk> wrote:

> (det vil jeg jo helst, så kan jeg slukke ADSLmodemmet)

Hvorfor ønsker du at kunne slukke ADSL-modemet?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Flare

Dato : 20-01-03 00:23

> Hvorfor ønsker du at kunne slukke ADSL-modemet?

Ja det undrede også mig. Pga. Sikkerhed.? Det kan da opnås på bedre måder.

Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-03 12:15

Flare <dct_flare@hotmail.com> skrev:

>Ja det undrede også mig. Pga.
>Sikkerhed.? Det kan da opnås på bedre måder.

Det er jo nok for at spare strøm, når computeren alligevel ikke
skal bruges. Et sådan modem bliver jo dejligt lunt.. Jeg har selv
brugt den som fodvarmer i den kolde tid

Fra : Morten Thomsen

Dato : 20-01-03 13:16

Strøm måske ?? :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-01-03 13:38

On Mon, 20 Jan 2003 13:16:07 +0100, "Morten Thomsen"
<cws12876@dlgnet.dk> wrote:

> Strøm måske ?? :)

Hvad trækker sådan et ADSL-modem? 2 W?
Det bliver ikke til det store.

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-03 15:57

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Hvad trækker sådan et ADSL-modem? 2 W?
> Det bliver ikke til det store.

Omkring 10-15W så vidt jeg husker

Fra : Villy Jensen

Dato : 20-01-03 15:13

> Hvorfor ønsker du at kunne slukke ADSL-modemet?

Topologi - forbindelser mellem eksisterende enheder:

Skillefilter

35 meter ledning

ADSL modem (12 V 700 mA = 9 W = 90 kr i el om året)

Switch (Linksys BEFSR41) & trafo (9 V 1000 mA = 9 W = 90 kr i el om året)
PC1 PC2 PC3 (PC4)

Heraf må kun PC1 have anvendelig forbindelse til internettet...

Baggrund: Jeg vil ikke have at ungernes PC2 og PC3 har internetforbindelse
nu:
1) jeg vil ikke 'hoste' internetcafé for hele kvarteret.
2) spil via internet ville stjæle mere tid fra juniors lektier
3) jeg bryder mig ikke om hvor ungerne måtte surfe rundt og hente sjove
billeder og ulovlig musik - ungerne er udenfor al kontrol i det daglige, da
værelser ligger 'afsides'
4) lige nu HAR skolen en tilgængelig internetforbindelse

Jeg er jo så ikke tryg ved juniors kammerater (5 klasse - der nogen rimeligt
kvikke hoveder iblandt) - hvis ADSL modem er sluk't er det den absolut
nemmeste måde at regulere og afskære en tænkelig hjemme-internetforbindelse,
uden at jeg skal være uddannet sikkerhedshaj og -administrator.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-01-03 16:03

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> daglige, da værelser ligger 'afsides'
> 4) lige nu HAR skolen en tilgængelig internetforbindelse

Anvend et krydset kabel direkte fra ADSL modem til et ekstra netkort i din
computer. Denne måde kan du stadig have netværk med junior i det primære
netkort. Lad være med at installere deling af internet, da junior så self.
har adgang.

Ang. placering af ADSL modem, så vær obs på max længden af telefonkablet.
Er ikke sikker men mener det er max. 25 meter kablet må være.
For netkabel er det længere <100 meter.

> [...]
> den absolut nemmeste måde at regulere og afskære en tænkelig
> hjemme-internetforbindelse, uden at jeg skal være uddannet

Din eneste frygt i ovenstående er så om de får adgang til din maskine og
installerer deling, eller finder ud af at flytte kabel fra ADSL modem over
til deres egne maskiner.

Og så IMHO, hvis jeg var barn ville jeg syntes det var enormt strengt ikke
at måtte få adgang til internet.
Nu kender jeg ikke din ADSL lev., men TDC har jo en sikkerhedspakke hvor de
også lover filtrering.

Ellers så god konfigureret firewall, der lukker for udgående og indgående
port for børnene, så de kun kan browse internet (inkl. installation
af filter mod uønsket materiale)

--
Bjarke Andersen

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 20-01-03 17:01

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> wrote in message

> Baggrund: Jeg vil ikke have at ungernes PC2 og PC3 har internetforbindelse
> nu:

send dem da gennem en proxy, som du styrer... du kan endda have åbent og
lukket på forskellige tidspunkter... så kan junior sagtens lave lektier,
jo....

/j

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-01-03 19:29

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> internetforbindelse,
> uden at jeg skal være uddannet sikkerhedshaj og -administrator.

jeg vil i den forbindelse anbefale

"Norton Internet Security"

det er rimeligt intuitivt at benytte

pakken indeholder en "Parental Control" funktion her kan man instalerer
programmet på børnenes PC og specifiserer en white eller en black liste
over de sites der kan tilgås fra PCen, eller af den enkelte bruger

du kan også instalerer programmet på en fælles PC
og vælge "Parental Control" som default dvs. det gælder alle der ikke
loger på, som supervisor..
om en kvik 5. klasse elev kan knække det superviser password, du vælger
tør jeg ikke sige, men her i hytten virker det..
mine drenge har hver deres PC, med Inet adgang 24/7 men kun på en
whiteliste.

at der så er Norton Antivirus, og soft. firewall, med i pakken, gør den
ikke mindre atraktiv IMHO..

BTW: hvis ungerne er så kvikkekan de vel også tænde dit modem?

Norton Internet Security 2003 koster ca. 500,- og ligger iøvrigt til
download
ude i warez land.. hvis man ønsker at afprøve før køb..
Norton har ikke gjort sig den ulejlighed at fremtrylle en 30dages test
ver.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg