Narkose til en killing...
Fra : Birgitte

Dato : 19-01-03 19:01

Er der nogen der har været ude for noget lign.?
I mandags afleverede vi en MCO killing på 4 1/2 mdr til dyrlægen, han skulle
neutraliseres.
Hans ene kugle sad i lysken så indgrebet var en smule størrer end ved vanlig
neutralisering.
Kl 08.00 blev killingen afleveret han blev vejet og undersøgt i alle led og
kanter, og blev derefter lagt i narkose.

Da operantion var overstået og killingen skulle vækkes op af narkosen,
stoppede den med at trække vejret,- hjertet slog stadig, men den trak ikke
vejret.
Man gav derfor ekstra ilt og kunstigt åndedræt, og vupti var der liv igen.
Killingen var meget lang tid om at komme sig over narkosen, faktisk sad vi
vagt hele natten, og først kl. ca 05.00 begyndte han stille og roligt at
tumle rundt selv, spiste og drak som han skulle.

Tirsdag, onsdag og torsdag og fredag formiddag forløber normal, ingen
hævelser ingen betændelse, slet ingen problemer overhovet.
Fredag før middag ser jeg killingen vågne op fra sin pude på gulvet,
fuldstændig rundtosset, og brager ind i møbler samt vægge, han vælter
omkring som om han slet ikke kan se. Han reagere slet ikke på nogenting,
hverken fjerkoste eller andre bevægelser foran ham, vi tester med lys og ser
at popillen normalt trækker sig sammen.
Afsted til dyrlægen det gik.......

Scanning af hovede og forskellige test for forgiftninger er taget og ingen
tegn på noget overhovedet.
Lignede en skræmt kat der var gået i chok,- men af hvad..........?
Han kom hjem igen lørdag formiddag, men er også idag søndag helt ved siden
af sig sig.
Han spiser selv, drikker selv, men ligner stadig en skræmt kat der ikke helt
har styr over tingene.
Når han går rundt skal lige siges, at han ryster meget på sine forpoter, som
om der er noget ved dem, men jeg kan ved gud ikke finde noget som helst.
Han har ikke en rigtig afstandsbedømning, det ser vi ved at han prøver at
hoppe fra sofaen over på sofabordet men vælter ned på gulvet.
Jeg er virkelig bekymret for ham, for mig at se minder det hele om en mindre
hjerneskade, eller en blodprop i hjernen.
Er der nogen der har oplevet det samme?
Mvh Birgitte

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-01-03 21:53

On 19/01/2003 19:00, in article b0ep43$32c$1@sunsite.dk, "Birgitte"
<birgitte@truetrust.dk> wrote:

> [...]
> Jeg er virkelig bekymret for ham, for mig at se minder det hele om en mindre
> hjerneskade, eller en blodprop i hjernen.

Jeg har oplevet noget lignende - ikke helt så længe... - på en ældre kat (ca
10 år) med astma, som var blevet bedøvet for røngtgenfotografering. Vi havde
taget billeder uden bedøvelse, men de var for rystede... Hun "stivnede" og
savlede også og undgik al kontakt i et døgns tid - symptomerne fortog sig
efterhånden, men jeg var meget urolig. (Et lille tip: man skal *ikke* ringe
til vagtdyrlægen i en sådan situation - for så risikerer man bare at få at
vide, at det er "helt normalt"!)
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Mulle's mor

Dato : 19-01-03 22:47

> [...]
mindre
> hjerneskade, eller en blodprop i hjernen.

Hej Birgitte

Jeg oplevede nogenlunde det samme da min hund (sorry) blev bedøvet, om
eftermiddagen efter operationen (øregangsoperation) faldt dem om i haven og
fik det der skulle vise sig at være en form for epileptisk anfald.

Den kom til sig selv efter kort tid, men den var tummelums i laaang tid
(flere uger faktisk) og var først sige selv igen efter flere
måneder...nærmest ½ år.

Min dyrlæge pointerer altid meget overfor mig, når en af mine dyr skal
bedøves, at der èr en risiko for dyret, ultimativt at det kan dø af det...

Så er det op til mig at sige til eller fra....

Så når du har fået katten undersøgt efterfølgende, tror jeg tiden må gøre
sit til at katten bliver sig selv igen.

Masser af gode ønsker til dig og katten :)

Hilsen Mulles mor Heidi

http://hei.homepage.dk

Fra : Birgitte

Dato : 19-01-03 23:28

Tak skal I have for svarene.
Jeg fik også at vide, at der kunne være tale om et epileptisk anfald i mild
grad, men jeg har en kat med epilepsi og kender symtomerne, og det her er
anderledes.
Dyrlægen siger også, at han sikkert er sig selv igen om ca 3-4 dage, og jeg
kan godt se, at det går langsom fremad.
Jeg håber han er sig selv igen om et par dage.
Mvh Birgitte