Opbygning af stenvæg i akvarie
Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 19-01-03 19:00

Hej,

Jeg har et malawi akvarie, hvor jeg har bygget hele bagvæggen op med
granitsten, som danner en masse gode huler og gemmesteder for fiskene.
Akvariet er et 250 liters hjemmelavet, som står helt plant på et bord - dvs.
inden alu ramme i buden, der hæver bundglas pladen et par mm. fra
bordpladen..... bundglaspladen er helt nede på bordet.

Nu står jeg så, og vil købe et nyt akvarie, der er større - et akvastabil
430 liters, som er stående på akvastabils stel/bord af alu.
Her har bundglaspladen jo ikke kontakt med nogen bordplade, og er derfor i
"fri luft" om man kan sige.......... hvordan har sådan en plade det med der
bygges en granit væg op????
Der bliver jo dannet et pæænt pres fra granitstenene der er samlet ovenpå
hinanden, er det noget bundpladen kan klare, når der ikke er nogen bordplade
der understøtter denne?
I mine øjne ville det være en klar fordel, at have hele bundpladen stående
på en plan plade af en art, der er med til at understøtte det hele??? Men
jeg tager måske helt fejl her??? håber på nogle gode svar her, der forklarer
hvorfor det holder og hvad det evt. kan bære etc.....

Mvh Dennis

Fra : Margry

Dato : 19-01-03 22:40

Hej Dennis!!
En spåndplade eller lignende på bordet, derpå en flamingoplade 15-20mm. og
derpå akvariet!
Sådan har jeg altid gjort og det har holdt i alle mine akvarier med sten!!
Freddy

Fra : Dennis

Dato : 20-01-03 00:52

"Margry" <margryXXX@paradis.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> derpå akvariet!
> Sådan har jeg altid gjort og det har holdt i alle mine akvarier med sten!!

Jeg ville så lige sige at en spånplade har den ulempe, at hvis den
bliver fugtig så udvider den sig hvilket kan medfører et ujævnt pres
på akvariebunden (på trods af de mange kilo).

Dennis

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 22-01-03 22:03

> [...]
> derpå akvariet!
> Sådan har jeg altid gjort og det har holdt i alle mine akvarier med sten!!

Hmm, jeg fik godt nok "kun" fat i en 10mm flamingo plade - er dette ikke
nok, eller ?????

Dennis

Fra : Margry

Dato : 26-01-03 23:56

Hej igen Dennis!!
Jo en 10 mm. flamingoplade er helt iorden, den skal bare udligne en evt.
ujævnhed og blive flad der hvor rammen er, og så understøtte glaspladen!!
Hilsen Freddy

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 27-01-03 19:13

> [...]
> ujævnhed og blive flad der hvor rammen er, og så understøtte glaspladen!!

Jeg håber det understøtter glaspladen, det er nemlig ikke fladt ved
rammen.... er ca. 7mm tykt endnu der.... men det tager måske noget tid om at
"blive fladt" ?

Du kan se akvariet på www.boogies.dk/akvarie hvis det er.... tror også du
kan se flamingo pladen...

Dennis

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-01-03 08:03

"Dennis Meng Hansen" <dennis.fjern@boogies.dk> wrote in message

> Jeg håber det understøtter glaspladen, det er nemlig ikke fladt ved
> rammen.... er ca. 7mm tykt endnu der.... men det tager måske noget tid om
at
> "blive fladt" ?

Efter min opfattelse er det bedste at tilpasse flamingopladen sådan at den
holdes inden for rammen, dvs. at akvariet stå på glasbunden i stedet for på
rammen. Det giver langt den laveste belastning af glasset.

vh
Jan

Fra : Margry

Dato : 20-01-03 11:41

Ja Dennis, du har sår evigt ret, men du ku jo slibe og spartle kanten og
derpå gi pladen en gang maling, så den bliver modstandsdygtig over for vand!
Freddy

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-01-03 11:45

> [...]

> derpå gi pladen en gang maling, så den bliver modstandsdygtig over for vand!

Eller prøve at få fat i en billig stump vandfast krydsfiner.

/Esben
--
I hate the country, all those animals walking around un-cooked.

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-01-03 12:06

Margry <margryXXX@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2bd1b6$0$71679$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja Dennis, du har sår evigt ret, men du ku jo slibe og spartle kanten og
> derpå gi pladen en gang maling, så den bliver modstandsdygtig over for
vand!
> Freddy

Så er det da lettere og meget hurtigere at bruge en vandfast krydsfiner
plade istedet.

Carsten

Fra : Margry

Dato : 20-01-03 12:15

> Så er det da lettere og meget hurtigere at bruge en vandfast krydsfiner
> plade istedet.
>
> Carsten

Det er rigtigt, men vandfast krydsfiner betyder det er vandfast limet, træet
udviger sig hvis det bliver vådt, altså skal det også overfladebehandles!!
Freddy

Fra : Fox On The Run \( 46~

Dato : 20-01-03 19:41

Hvorfor ikke opbygge denne væg af sten fra eks. Fakse kalkbrud " husk at
koge dem ".

Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bord, men jeg er sikker på at din lokale
dyrehandler sikkert kan skaffe disse sten, og efter min mening så ser det
lidt pænere ud, når man selv har lavet diverse huler som fiskene svømmer ind
og ud af.

Men det er jo en smags sag.

--
Med Venlig Hilsen
Andersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-01-03 18:40

"Fox On The Run ( 4681 )" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hvorfor ikke opbygge denne væg af sten fra eks. Fakse kalkbrud " husk at
> koge dem ".

Er det for at få dem møre eller hwa?

vh
Jan

Fra : Fox On The Run \( 46~

Dato : 21-01-03 18:48

Nej det er for at få kogt den løse kalk der er i stene ud inden man bygger
med dem.

Hvis man ikke gør det så har man så megen kalk i vandet at fiskene vil dø,
og det tager måneder for dit filter at rense dem for kalk.

--
Med Venlig Hilsen
Andersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-01-03 19:12

> Nej det er for at få kogt den løse kalk der er i stene ud inden man bygger
> med dem.

Det kan du let fjerne ved at skylle dem. Har selv gjort det masser af gange,
da jeg brugte faksekalk i mine saltvandsakvarier.

> Hvis man ikke gør det så har man så megen kalk i vandet at fiskene vil dø,
> og det tager måneder for dit filter at rense dem for kalk.

Kalk i formen calsiumcarbonat (kridt=faksekalk) er nærmest uopløseligt i
vand, så det der måtte være der er i form af små partikler. Og de er ganske
uskadelige for fiskene. Hvis du er i stand til at holde en suspension af
kalk i flere måneder, må dit akvarium ligne en vaskemaskine i drift. Ellers
vil denne kalk bundfælde i løbet af få timer.

Fif: Hvis du vil af med småpartiklerne i kalken ud over hvad du kan spule
dem med, så skyl dem i en meget tynd saltsyreopløsning.

vh
Jan

Fra : Fox On The Run \( 46~

Dato : 21-01-03 22:27

Hej Jan.

Ok du vælger så at bruge kemikalier til at få disse småpartikler væk med,
hvor jeg vælger blot at koge dem.
Men hver sin metode og smag.

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-01-03 23:24

Fox On The Run ( 4681 ) <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2dbb25$0$71717$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Jan.
>
> Ok du vælger så at bruge kemikalier til at få disse småpartikler væk med,
> hvor jeg vælger blot at koge dem.
> Men hver sin metode og smag.

Nu er det meget sjældent at man bruger faxekalk i andre akvarier end
Malawi/Tanganyika og saltvand.
I disse akvarier kan du stort set ikke få kalk nok i vandet! Så det er
spild af tid og energi at gøre andet end
blot skylle kalken, evt. med en børste for at fjerne jord og lign.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-03 19:49

> Ok du vælger så at bruge kemikalier til at få disse småpartikler væk med,
> hvor jeg vælger blot at koge dem.

Nej det dælme, jeg ikke gør. Jeg giver dig bare et forslag, der bedre vil
kunne håndtere det, du betragter som et problem. Jeg kunne aldrig finde på
at gør andet end at skylle dem og så give dem et par strøg med en børste.
Jeg mener ikke at der overhovedet er et problem.

vh
Jan

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 22-01-03 21:54

> Hvorfor ikke opbygge denne væg af sten fra eks. Fakse kalkbrud " husk at
> koge dem ".

Det har jeg også tænkt mig til noget af væggen - men det er for lyst og
trivielt hvis det er hele væggen

En anden ting, er der en "smart" metode, at undgå ridser i akvariets glas,
når man nu stabler sådan en væg op ad bagvæggen i akvariet????? (Uden at
benytte en flamingo baggrund først, for ideen er jo at fylde hele bagvæggen
med sten).

Dennis

Fra : Fox On The Run \( 46~

Dato : 22-01-03 22:42

Efter en tid så bliver kalk stene mørke, der kommer alger på og det kommer
til at se flot ud efter min mening.

Nu tror jeg ikke jeg helt er med på hvad du mener med " uden at bygge en
flamingo baggrund op ", jeg har lagt en flamingo plade i bunden af til
akvarium og så har jeg sat en plade op af glasset bagtil og den ene side da
der står sten hele vejen rundt. hos mig kan man ikke se den og det beskytter
bunden og glasset bagtil samt i siden mod ridser, og så holder det på varmen
såment.

Hvis det er fordi den er hvid så kan du købe noget vandfast maling evt.
akryl og så male den sort, grøn eller hvad du nu mener er bedst.

--
Med Venlig Hilsen
Andersen

Fra : Ulla Christensen

Dato : 23-01-03 09:11

Det kunne godt være jeg skulle prøve at benytte næsten udelukkende kalksten
og se hvordan de kommer til at se ud med tiden.

Istedet for en flamingo plade op af bagruden, kan man så benytte plexi
glas?? eller har det ikke godt af at stå i et akvarie konstant?
Plexiglas er jo totalt gennemsigtigt, og jeg behøver derfor ikke tænke på at
hele bagvæggen enten skal være dækket til af sten, eller pladen skal være
malet

"Fox On The Run ( 4681 )" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e2f1036$0$71647$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Fox On The Run \( 46~

Dato : 23-01-03 09:45

Plexi glas ved jeg ikke om man kan bruge, men man kan jo altid skære
flamingo pladen til så den ikke er stører end det man skal bruge og så er
der jo det at den også isolere så der ikke går så megen strålevarme til
spille, derfor er det også en god ide at lække en i bunden.

--
Med Venlig Hilsen
Andersen

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-03 12:02

Ulla Christensen <u.christensen@hassing.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2fa337$0$71601$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
at
> hele bagvæggen enten skal være dækket til af sten, eller pladen skal være

Du kan godt bruge plexiglas eller acrylplader. Acrylpladerne kan du få i
mange forskellige farver,
men de koster. De fåes i blandt andet en blå farve som illuderer vand
fantastisk godt.
Beklager men jeg ved desværre ikke hvor du kan få dem i størrelser som kan
bruges.

Carsten