Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af SLR kamera
Fra : Kjeld Christensen

Dato : 19-01-03 18:22

Så prøver jeg igen.

Er der nogle gode forslag til et SLR kamera til en begynder for under 7500,-
evt lidt dyrere med linser og flash.

Fra : KNL DtP

Dato : 19-01-03 18:40

"Kjeld Christensen" <kjeld.c@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle gode forslag til et SLR kamera til en begynder for under 7500,-
> evt lidt dyrere med linser og flash.

I det prisleje bør du kigge på Canon EOS 5 (nu afløst af EOS 3). Da det er en udgået
model, kan du sikkert finde sådan et hus til en særdeles god pris - og dertil kan jeg
anbefale et Canon 28-105 mm f/3,5-4,5 USM objektiv. Med et prisleje på 10.000 burde
der også være penge i overskud til et flash. Her kan du nemt finde en ikke-canon
model og derved spare penge. Jeg fandt selv en Sunpack, som jeg er utrolig glad for.

Når du har afsat penge i den størrelsesorden, så synes jeg det er vigtigt at du køber
et godt og robust kamerahus, men alle de funktioner du har brug for. Der er dog ingen
grund til at bruge al for mange penge på selve huset, da det i den sidste ende er
objektiverne der tegner billedet. Om du køber Nikon eller Canon tror jeg er et fedt -
find det kamera du følger ligger godt i hånden og som virker solidt. Det skal ikke
være sådan, at du føler at du kan kvase det, blot ved at holde det i hånden.

Nu skriver du, at du er nybegynder - men efterhånden som du får lært
grundprincipperne bag fotografring, vil du opdage at, du nu kan udnytte alle de
smarte funktioner kameraet rummer.

Mht. objektiver så vil jeg anbefale at du køber et rigtigt godt kvalitets objektiv i
28-80 mm området. Herefter kan du altid udvide med en 300 mm tele og måske et 17 mm
vidvinkel.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : \(4690\) Claus Smith~

Dato : 19-01-03 21:28

Hvis du leder efter nyt, så kig på fotohandlernes mange gode tilbud for
tiden, du kan idag få f.eks. Nikon F65 med flere linser og flash for de
penge.

Hvis du er til brugt, men godt, så skal du kigge efter Nikon F4 eller F5,
som er kendt for robusthed og driftsikkerhed.

Hvis du er interesseret i en F4 model, som jeg stadig den dag i dag bruger
sideløbende med mit digital udstyr, så ved jeg hvor de kan fåes til en
fornuftig pris.

God jagt.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.modellerne.dk

Fra : ab

Dato : 19-01-03 23:10

> Er der nogle gode forslag til et SLR kamera til en begynder for under
7500,-
> evt lidt dyrere med linser og flash.

Hvis du er begynder, var det måske en idé først at finde ud af, om fotografi
overhovedet er noget for dig - med mindre du selvfølgelig ikke kan finde på
noget at bruge dine penge på.

Og husk på at det ikke automatisk giver højere udbytte at investere flere
penge.

ab

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-03 10:55

Hej Kjeld

Jeg vil også anbefale et Nikon hus, fordelen ved disse er at du kan bruge
ældre nikkor objektiver der kan findes brugt til fornuftige priser.

I starten er det ikke så meget huset du skal bruge de store summer på som
optikken, jo bedre optik jo bedre billeder. Ang. F4 og F5 så er det
professionelle huse hvor du har stor risiko for at de er brugt hårdt til
bl.a. presse brug, så pas på de kan være ret dårlige til en ret høj pris.
Hvis du går efter noget i den prisklasse så kunne du købe F 90. Men jeg selv
startede med et ganske almindeligt hus i den billige ende som f.eks. Nikon F
65, dog vil jeg anbefale at du ikke køben den optik de sælger sammen med et
standart F 65 men køber f.eks. sigma 28-105mm f 2,8-4 det koster 2700.- det
er 300 mere end sigma 28-105mm f 3,5-4,5 du vil blive glad for den optik og
det er godt givet ud at den er lidt mere lysstærk.

Du nok tænke to gange før du vælger Canon, deres optik er ret dyr bl.a.
p.g.a. autofokus motoren sider i optikken og ikke i huset. Dog skal det for
en god orden siges at Sigma laver masser af udmærket optik, til gode penge
både til Nikon og Canon.

Husk at forhandle om prisen du kan ALTID få mindst 10 %..

MVH

Lars

Århus

Mail: fjern (a) og erstat med @

Fra : Tom Dissing

Dato : 20-03-03 11:28

Det kunne også være Canon..
De professionelle EOS 1 huse er efterhånden nede på omkring 4000 kroner.. (
brugt/meget brugt)
Så hvis du vil holde dig under 7,5k kunne en brugt 24 eller 35 mm gøre det..
Ellers ligger der - tit - 28-80 ( 2.8-4.0 ) Rød-rings optikker til 4-5k
Er du intereseret I "proff" udstyr, bliver det svært at gøre billigere, og
så kunnne et ældre NIKON være en god ide..
De brugte Nikon optikker er også ofte billigere end Canons ditto..
Tom

Du kunne jo også gå den anden vej, og simpelthen bestemme dig for hvilken
optik du vil have, og så bruge "resten af pengene" på et hus..
Den føromtalte 28-80 er som eksempel en lækker optik, der ganske enkelte
tegner rigtigt flot..
Er du mere til telebilleder kunne en 80-200 Rød-rings optik være
interessant..
Prisleje igen omkring 5k ( brugt)

Et helt syvende alternativ er at gå efter et gammelt 6*6 kamera..
Dem ( ex et meget billigt hasselblad) kan du få ned til 2000 kroner..
Men så bliver optikkerne altså - endnu - dyrere, end canons ditto !

On 20/03/03 10:54, in article
3e798fee$0$52146$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Lars H."