Ressource-spisere
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 19-01-03 18:18

For mange er det her sikkert ikke noget nyt, men alligevel:

Et kig på top i terminalen afslørede, at et tilsyneladende så uskyldigt
program som System Preferences sluger ca. 5% CPU-tid når det kører i
baggrunden på min 500MHz G3.

MT-Newswatcher X er heller ikke helt god, med ca. 5% når den står stille
i baggrunden. MacSOUP bruger til sammenligning 0,0%.

MSN Messenger: Godt 5%

Word tager ca. 15% - vel at mærke når der ikke bliver lavet noget i det.
Nogen der har en måling på AppleWorks til sammenligning?

En sulten gammel svend er iTunes, som hos mig spiser ca. 25% når der
afspilles mp3. Som tidligere nævnt her i gruppen er den lettere buggy
men ekstremt hurtige (ca. 5% CPU) mpegToaster et godt alternativ.

Mange andre programmer bruger (næsten) ingen CPU når de står i
baggrunden, fx Safari, QuickTime, Mail, LaunchBar, TextEdit etc., så dem
kan man roligt have åbne, med mindre RAM er en mangelvare.

Hvis man er opmærksom på de her ting, synes jeg man får et væsentligt
kvikkere system.

Venlig hilsen Mikkel

--
Mikkel Pagh
Berlin

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 19-01-03 18:34

Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> wrote:

> [...]
> kan man roligt have åbne, med mindre RAM er en mangelvare.
>
> Hvis man er opmærksom på de her ting, synes jeg man får et væsentligt

MacSoup ælder 100% (ca) når den overfører beskeder - ØV!

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-01-03 09:50

spiced.pork@ham.com (Mikkel Pagh) writes:

> En sulten gammel svend er iTunes, som hos mig spiser ca. 25% når der
> afspilles mp3. Som tidligere nævnt her i gruppen er den lettere buggy
> men ekstremt hurtige (ca. 5% CPU) mpegToaster et godt alternativ.

Jeg har fundet at specielt lydforbedring guffer ekstra CPU-tid. Jeg
synes dog det er tabet værd :)

> Mange andre programmer bruger (næsten) ingen CPU når de står i
> baggrunden, fx Safari, QuickTime, Mail, LaunchBar, TextEdit etc., så dem
> kan man roligt have åbne, med mindre RAM er en mangelvare.

Helt sovende programmer bliver heller ikke swappet ind og ud, og kan
derfor bedre understøttes hvis der er lidt RAM i systemet.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 20-01-03 11:12

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Jeg har fundet at specielt lydforbedring guffer ekstra CPU-tid. Jeg
> synes dog det er tabet værd :)

Hehe... Med mit ca. 30 kilo tunge skod-støbejerns-DDR-stereo med
hessian-højttalere, er det ikke dér flaskehalsen ligger for mig.

Imidlertid savner jeg iTunes brugergrænseflade lidt. Kan man slå
lydforbedring fra i iTunes - og hvor meget CPU-tid vil man i givet fald
vinde på det?

> Helt sovende programmer bliver heller ikke swappet ind og ud, og kan
> derfor bedre understøttes hvis der er lidt RAM i systemet.

Hvilket minder mig om: Har lige siddet og arbejdet i TeXShop, og efter
kort tid går harddisken på vågeblus og alt er helt stille. Det kan
anbefales!

Jeg har lige hentet den nye version, som er blevet lagt på nettet for et
par dage siden. Den er kraftigt forbedret mht. brugervenlighed, fx er
det muligt at lave sine egne macro'er med tilhørende tastaturgenveje (så
du fx kan trykke æble-1 i stedet for at skulle skrive \section{} når du
vil have en ny overskrift).

Et meget gennemført program (som øvrigt bruger det stort set ingen
processortid sammenlignet med Word).

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-01-03 12:22

> [...]

> vil have en ny overskrift).
>
> Et meget gennemført program (som øvrigt bruger det stort set ingen

AppleWorks rules! (lydforbedring, er det det der hedder Equalizer på
dansk? )

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-01-03 12:33

spiced.pork@ham.com (Mikkel Pagh) writes:

> Imidlertid savner jeg iTunes brugergrænseflade lidt. Kan man slå
> lydforbedring fra i iTunes - og hvor meget CPU-tid vil man i givet fald
> vinde på det?

Ind i Preferences. Jeg vil skyde på en 30-40%.

> Hvilket minder mig om: Har lige siddet og arbejdet i TeXShop, og efter
> kort tid går harddisken på vågeblus og alt er helt stille. Det kan
> anbefales!

Og du var meget omhyggelig med ikke at bruge maskinen, næspas?

> Et meget gennemført program (som øvrigt bruger det stort set ingen
> processortid sammenlignet med Word).

Word har jo den der hjælpedims der skal animeres.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 20-01-03 14:45

> Og du var meget omhyggelig med ikke at bruge maskinen,

Jeg skrev, men gemte naturligvis ikke dokumentet eller lavede andre
svinkeærinder.

>næspas?

Æhh... næ-spas = ingen spas?

Fra : Simon T

Dato : 20-01-03 16:37

> Jeg skrev, men gemte naturligvis ikke dokumentet eller lavede andre
> svinkeærinder.

Så den nye stil er "Rigtige mænd tager ikke backup - for de gemmer ikke"

Simon T

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-03 17:31

Simon T <simon@REMOVEsamfundsnasser.dk> wrote:

> Så den nye stil er "Rigtige mænd tager ikke backup - for de gemmer ikke"
>

> Simon T

Rigtige mænd tager ikke mackup - men tager derimod deres fyreseddel med
et smil.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 20-01-03 21:37

Simon T <simon@REMOVEsamfundsnasser.dk> wrote:

> Så den nye stil er "Rigtige mænd tager ikke backup - for de gemmer ikke"

Hehe... det er vel også på tide, at brug-og-smid-væk-kulturen kommer til
computerverdenen.

P.S. Jeg har set dine film fra nytårsaften, og var dybt rystet... - på
en god måde!

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-03 19:42

Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Æhh... næ-spas = ingen spas?

Det er afledt af fransk: n'est ce pas [næs-pa'] = ikke sandt.
Den er vist hjemmelavet, men f.eks. begrebet at sjusse sig til noget er
afledt af det franske juger = bedømme.
--
Henrik Münster
Esbjerg