position.absolute;bottom:0px
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-03 18:03

Hej NG
Jeg sidder med et lille drilleproblem i forbindelse med at jeg vil
konvertere min private hjemmeside fra at køre med frames til at køre med
enkeltfiler.

Originalen kan ses på http://hjem.get2net.dk/sorgin

Det foreløbige nye på http://www.vebel.dk/egin/privat

Problemet består i, at der nederst i venstre side er anbragt en sokkel og et
par søjlefødder. Når jeg resizer vinduet, flytter billedet godt nok med til
korrekt position i den nye vinduesstørrelse.

Men når der scrolles, følger soklen og fødderne med op. Hvordan får jeg det
billede til at være 'fastlåst' i vinduets nederste venstre hjørne under alle
forhold?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-03 18:18

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> Men når der scrolles, følger soklen og fødderne med op. Hvordan får jeg det
> billede til at være 'fastlåst' i vinduets nederste venstre hjørne under alle
> forhold?

Med position:fixed i stedet for position:absolute. Virker i næsten
alle browsere, men desværre ikke i Internet Explorer. For at få det
til at virke i den også, bliver du nødt til selv at flytte tingene
når skærmen scroller, og det er selvfølgelig ikke helt så pænt.

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-03 18:26

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> [...]
> til at virke i den også, bliver du nødt til selv at flytte tingene
> når skærmen scroller, og det er selvfølgelig ikke helt så pænt.

Dur ikke Lasse. Det smidde billedet op i toppen af vinduet i MSIE = ca. 80%
af brugerne.

Erik Ginnerskov - erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-01-03 18:53

Erik Ginnerskov wrote:

> Dur ikke Lasse. Det smidde billedet op i toppen af vinduet i MSIE = ca.
> 80% af brugerne.

Løses som beskrevet på
http://groups.google.com/groups?q=position:+fixed+author:jonas+koch+bentzen&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=asr2m7%245cf%241%40sunsite.dk&rnum=2.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-03 19:28

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> Dur ikke Lasse. Det smidde billedet op i toppen af vinduet i MSIE = ca. 80%
> af brugerne.

Det er derfor jeg siger at man skal gøre noget mere i IE.

Eksempel:
-------------------------------------
#dims {position:fixed;bottom:0px;right:0px;}
<script type="text/javscript">
function fixElement(x) {}
</script>

<!-- [if IE]>
#dims {position:absolute;}

<script type="text/javascript">
function fixElement(id) {
var elem=document.all[id];
var root = (document.compatMode=="CSS1Compat")?
document.documentElement:document.body;
var deltax=elem.offsetLeft-root.scrollLeft;
var deltay=elem.offsetTop-root.scrollTop;
root.onscroll = function () {
elem.style.left=(deltax+root.scrollLeft)+"px";
elem.style.top=(deltay+root.scrollTop)+"px";
}
}
</script>
<[endif] -->

---------------------

Det suger, men indtil Microsoft får fikset IE, så må det se dårligere
ud i IE (og jeg ved godt der er et bedre hack til IE6).

/L

Fra : hoaX

Dato : 19-01-03 18:17

> [...]
det
> billede til at være 'fastlåst' i vinduets nederste venstre hjørne under

Nu er det ikke det område hvor jeg føler mig mest hjemme, men kan man ikke
bruge "relative" i stedet for. Så placerer den jo div'en i forhold til den
div der ligger før/over.

- hoaX

hoaX's website-->
http://xystus.adr.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-01-03 18:34

Erik Ginnerskov wrote:
> Men når der scrolles, følger soklen og fødderne med op. Hvordan får
> jeg det billede til at være 'fastlåst' i vinduets nederste venstre
> hjørne under alle forhold?

Hvad med at bruge

position: absolute;
bottom: 0px;
left: 0px;

til foden? Det giver naturligvis et problem med meget små
browservinduer, men umiddelbart er det vel den eneste løsning, der
fungerer i samtlige browsere?

Er det strengt nødvendigt for designet, at søjlerne skal fortsætte hele
vejen?
Jeg synes nemlig selv, at de virker lidt "tunge" og en anelse
distraherende.
Hvis nu de i stedet havde en fast højde - afhængig af menuen, ville du
slet ikke have det problem.

Ja, jeg ved godt det ikke var en løsning, men blot et forsøg på at sætte
tingene lidt i perspektiv

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-01-03 18:36

Anders Thorsen Holm wrote:
> Hvad med at bruge
>
> position: absolute;
> bottom: 0px;
> left: 0px;
>
> til foden?

Glem det, jeg opdagede lige, det var nogenlunde det, du havde gjort.

/Anders

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-01-03 19:08

"Erik" == Erik Ginnerskov <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> [...]

> billede til at være 'fastlåst' i vinduets nederste venstre hjørne under alle

Prøv at se på følgende side:

<http://devnull.tagsoup.com/fixed/vertical.html>

Der giver en opskrift på hvordan man kan får IE 6 til at bruge
"position: absolute" isstedet for "postion: fixed;", og det er nok det
du er ude efter.

--
/Wegge

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-03 21:27

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev
> [...]
>
> Der giver en opskrift på hvordan man kan får IE 6 til at bruge
> "position: absolute" isstedet for "postion: fixed;", og det er nok det

Foreløbig tak til alle, der prøvede at hjælpe. Med svaret fra Anders har jeg
opnået at Mozilla og Netscape placerer og fastholder søjlefødderne korrekt.
Desværre slår det menuen ihjel, så det dur ikke alligevel.
Hvorvidt det ur i MSIE 6 skal jeg ikke kunne sige, da jeg kører 5.5

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-03 21:31

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev
> [...]
> Desværre slår det menuen ihjel, så det dur ikke alligevel.
> Hvorvidt det ur i MSIE 6 skal jeg ikke kunne sige, da jeg kører 5.5

Rettelse!!!

Menuen dur ikke i Mozilla / Netscape uden fastlåsning af søjlefødderne. Det
problem må jeg se at få rettet.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-03 23:41

> [...]
> Rettelse!!!
>
> Menuen dur ikke i Mozilla / Netscape uden fastlåsning af søjlefødderne.

Fandt fejlen og rettede den. Genindsatte den stump kode, Anders Wegge
Jakobsen linkede til og det virker tilfredsstillende i Mozilla og Netscape.

Tak til alle