Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jasc After Shot - JPG/jpg
Fra : Tine Müller

Dato : 19-01-03 16:02

Billerne fra mit Olympus c-3000 z ender med JPG. Er der nogen der ved om man
kan få filerne til at ende med jpg istedet for JPG, når man f.eks. bruger
Batch til omdøbning af alle filerne i en mappe?

KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : ha

Dato : 19-01-03 16:18

> Billerne fra mit Olympus c-3000 z ender med JPG.

Det gør de også på mit Canon G2.

> Er der nogen der ved
> om man kan få filerne til at ende med jpg istedet for JPG, når man
> f.eks. bruger Batch til omdøbning af alle filerne i en mappe?

Du kan gøre det ved, i batch , at klikke save as, så bliver jpg
med små bogstaver her hos mig. WinXP home. Jeg plejer
normalt at kopiere i ACDSee eller stifinder, da de er meget
hurtigere end AfterShot.

Hvorfor skal det være med små bogstaver iøvrigt?

mvh
ha

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-01-03 17:44

ha wrote:

> Hvorfor skal det være med små bogstaver iøvrigt?

Et bud er at de skal kunne ses på f.x. Unix eller lign.
hvor der skelnes mellem store og små bogstaver ?

Bare et gæt ?

Mulighed to er så at de skal vises på en hjemmeside,
men så kan man jo få FTP-programmet til at
rename dem til lower case, når man overfører.

Men forklaringen er måske en helt tredie ?

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Tine Müller

Dato : 20-01-03 09:03

Tak til alle som har svaret mig.

"ha" skrev
> Du kan gøre det ved, i batch , at klikke save as, så bliver jpg
> med små bogstaver her hos mig. WinXP home. Jeg plejer
> normalt at kopiere i ACDSee eller stifinder, da de er meget
> hurtigere end AfterShot.

Hvis jeg følger dette råd, så skal jeg først rename i Batch og når jeg så
vælger "save as", kan jeg så undgå at billederne bliver komprimeret? - det
skal de ikke, det skal være nøjagtigt det billede, som kom fra kameraet.

> Hvorfor skal det være med små bogstaver iøvrigt?

Jeg har altid fået at vide, at man skulle lave sine filer med små bogstaver,
uden mellemrum - æ ø å, og så helst kun med 8 bogstaver. Men som Jan skriver
i nedenstående, så kan man få sit FTP-program til at gøre dette og ja mange
af billederne skal jeg bruge på en hjemmeside. Jeg synes bare, at det så
fuldstændig forkert ud med de store bogstaver . JPG.

"Jan Vestergaard" skrev

Fra : ha

Dato : 20-01-03 14:16

> [...]
> jeg så vælger "save as", kan jeg så undgå at billederne bliver
> komprimeret? - det skal de ikke, det skal være nøjagtigt det billede,

Hvergang du gemmer et billede i jpg formatet vil det blive lidt
forringet. Derfor gør jeg altid det, at jeg straks laver en kopi af
samtlige fotos, og al viderebearbejdning foregår i kopierne.
Så kan jeg altid vende tilbage og hente en frisk original hvis
et eller andet er kikset.
De billeder du vil uploade på din hjemmeside er vel ikke
billeder i orginalstørrelsen eller hvad? Når jeg ligger fotos
ud på en hjemmeside er det altid formindsket i størrelse og
komprimeret.

Lotte M har iøvrigt en udmærket forklaring på sin hjemmeside.
http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml

mvh
ha

Fra : Tine Müller

Dato : 21-01-03 07:54

"ha" skrev
> De billeder du vil uploade på din hjemmeside er vel ikke
> billeder i orginalstørrelsen eller hvad? Når jeg ligger fotos
> ud på en hjemmeside er det altid formindsket i størrelse og
> komprimeret.

Jo i nogle tilfælde er det. Jeg har netop købt et dyrt/godt kamera, Olympus
c-3000 z, netop for at tage billeder i en stor opløsning, og så ville det jo
være dumt ikke at bruge dette. Nogle gange skal jeg bruge dem til at lægge
på nettet, så andre kan downloade disse og evt. selv få lavet papirkopier
eller forstørrelser eller selv udprinte dem osv. osv.

Fra : Tor Eivind Ravndal

Dato : 19-01-03 16:52

Om jeg forstår deg rett(m.h.t å gi filer nytt navn):
Det er mange programmer som kan gjøre dette. Min
favoritt er Total Commander(www.ghisler.com). Denne er
helt rå på bl.a å endre filnavn. Dette er shareware.

Du kan f.eks endre alle JPG til jpg på en hel disk i
løpet av sekunder(Fra nedtrekkmenyen):
Commands->Search
Tast inn *.JPG
OK
Du vil kanskje få mange treff i maaaaange undermapper
Klikk på Feed to listbox
Klikk på en fil i Listbox'en og trykk Ctrl +
(alle filene merkes)
CTRL + T eller File->Mulit Rename Tool

Jeg endret 2300 filnavn fra lowercase/uppercase til
capitalize på mindre 20 sekunder.

Ellers kan man benytte gode gamle Winfile:
Start->Run og tast inn winfile
Naviger deg frem til ønsket mappe
Merk alle .JPG filene
File->Rename
Tast inn *.jpg
Trykk OK

Lykke til.

Fra : J@N

Dato : 20-01-03 09:49

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan få filerne til at ende med jpg istedet for JPG, når man f.eks. bruger
> Batch til omdøbning af alle filerne i en mappe?

1. Åben en Kommandoprompt
2. Skift til det pågælden bibliotek
3. Tast rename *.JPG *jpg

Jan