Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Døde Pixel i Canons powershot s30?
Fra : Thomas

Dato : 19-01-03 13:30

Hej NG

Jeg har i mandags købt et Canon Powershot s30 kamera og fandt hurtigt 2
pixelfejl på CCD'en. Jeg gik ned til Merlin og klagede og efter lidt at det
sædvanlige polemik fik jeg et nyt. Dette har jeg nu også fundet pixelfejl i.
Er det normalt med døde pixels i et så dyrt kamera? Jeg meget ellers meget
glad for kameraet, så håber egentligt at jeg har været uheldig og at det 3.
ikke er dårligt.
Bør jeg kigge efter et andet mærke eller model?
--
Med Venlig Hilsen
Thomas Jansson

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 19-01-03 13:57

"Thomas" <tjansson80@hotmail.com> skrev

> [...]
pixelfejl i.
> Er det normalt med døde pixels i et så dyrt kamera?

Tjah.... Jeg har haft to Olympus C3020Z med "stuck pixels" (det første
fik fejlen efter ca. en uge, det andet havde fejlen fra starten).
- Så er det normalt? - Måske.... Producenterne påstår i hvert fald at
det er uundgåeligt.
- Er det for dårligt? Ja.

> Bør jeg kigge efter et andet mærke eller model?

De CCD'er der sidder i de forskellige kameraer er typisk ret ens. Så om
det gør nogen forskel at skifte mærke eller model er tvivlsomt. Dog har
Olympus på fx deres Camedia C4040Z indbygget en funktion i kameraet, så
man kan "remappe" sin CCD chip, hvis der opstår døde eller "stuck"
pixels. Det fungerer på den måde at værdien af nabopixlen til den døde
kopireres over på den døde pixels plads. På den måde ser du ikke fejlen
på det færdige billede. Der findes sikkert flere producenter, der
tilbyder denne feature...

mvh
Peter

Fra : **trads**

Dato : 19-01-03 17:11

Hvad mener i med "Døde" pixel ?????
Er det prikker i billedet eller på skærmen bagpå ????

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 19-01-03 17:34

"**trads**" <trads@maskulinFJERN.dk> skrev

> Hvad mener i med "Døde" pixel ?????
> Er det prikker i billedet eller på skærmen bagpå ????

Prikker i billedet. Kort fortalt en pixel i billedelementet (CCD'en) som
på grund af en defekt reporterer samme værdi til kameraet i alle
billeder. Resultatet af dette vil typisk være at du på et bestemt sted i
alle dine billeder har en grøn, rød eller sort prik. Risikoen for døde
pixels stiger efterhånden som kameraet ældes.

Se om du kan spotte fejlen i form af en grøn "stuck pixel" på dette
billede:
http://www.dpreview.com/reviews/CanonS40/Samples/DeadPixel/s40_iso50.jpg

(Kig på "linealen", omkring 9 cm inde.)

mvh
Peter

Fra : Timo Jattu

Dato : 20-01-03 03:11

Hmm eller 13 cm inde øverst - ikke sikker på at der er på uret, det kan være
reflektioner..

Fra : Thomas

Dato : 19-01-03 19:05

I mit tilfælde kan det ses på
http://www.fys.ku.dk/~tjansson/billeder/hej/pixel/ i midten i toppen og i
øverste venstre hjørne.
--
Med Venlig Hilsen
Thomas Jansson

Fra : max

Dato : 27-01-03 04:04

> [...]
3.
> ikke er dårligt.
> Bør jeg kigge efter et andet mærke eller model?

Du skal ikke være ked af det Thomas, jeg har osse
et par pixel fejl.. I mine Fuji S2, det er ikke noget
større problem, men hvis du klager lidt mere kan
du måske få rabat.. mvh max