Jaguar på en iMac Rev. A - lader det sig g~
Fra : Steen Villumsen

Dato : 19-01-03 15:24

Jeg har en iMac Rev. A, der er 'opgraderet' med bl.a. en større HD (14
gig) og 160 MB RAM.

Jeg forsøger at installeret Mac OS X.2 (Jaguar) på den, men hver gang
kommer installationen til et bestemt sted på 1. installations-CD, og går
så i stå.

Det ender i en kommandoprompt hvor jeg får at vide at jeg skal
genstarte. Installationen bliver aldrig gennemført.

Er der nogen derude i æble-land, der ved om OS X slet ikke er
understøttet på min maskine, eller om det kan være fordi det ikke
længere er den originale HD der sidder i? Eller hvad?

På forhånd tak for hjælpen,
Steen

--
Venligst,
Steen Villumsen

email: steen[at]teglvang[dot]dk

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-03 15:44

Steen Villumsen <i_h@te_spa.mm> wrote:

> [...]
> understøttet på min maskine, eller om det kan være fordi det ikke
> længere er den originale HD der sidder i? Eller hvad?

Hej Steen.......

Ja, du er selv inde på sporet.....Når du har lavet tricket med den nye
harddisk, er du nødt til at partitionere for at få OS X ind på din
grøn/blå Machintosh.

Sæt system-CD´en i skuffen, luk skuffen, sluk maskinen og start maskinen
med C-tasten nede, som du holder nede, til startbilledet er klart.

Så går du i æblemenu´en(den øverste linie/menu) og vælger: "åbn
diskværktøj" - herfra kan du partitionere, og så laver du en partition
på 8GB. Resten kan du gøre med, hvad du vil.

På dén partition installerer du Mac OS X, 10.2.....(altså, dén med de 8)

At køre, vær´s´go´ - fortæl gerne, hvordan det kører - jeg tænker nemlig
at prøve det samme.

Held & lykke fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-03 17:07

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> på 8GB. Resten kan du gøre med, hvad du vil.
>
> På dén partition installerer du Mac OS X, 10.2.....(altså, dén med de 8)

Er det ikke kun på de beige G3, det er nødvendigt at lægge OS X på de
første 8 GB? iMac er jo en nyere konstruktion.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-03 17:21

> Er det ikke kun på de beige G3, det er nødvendigt at lægge OS X på de
> første 8 GB? iMac er jo en nyere konstruktion.

Nå, det kan være, det er sådan....jeg har blot læst mig til det.....ét
eller andet sted.

Iøvrigt er der et svar på samme sørgsmål på Mediamac.dk, som svarer
næsten det samme som jeg, men både Jonas & David siger som du, så det er
nok Jer, der har ret.

Hej fra
Morten

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-01-03 15:50

In dk.edb.mac, Steen Villumsen wrote:

> Er der nogen derude i æble-land, der ved om OS X slet ikke er
> understøttet på min maskine, eller om det kan være fordi det ikke
> længere er den originale HD der sidder i? Eller hvad?

Har du opdateret firmwaren på maskinen?

Den større harddisk skulle ikke være noget problem.

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-01-03 16:14

> [...]

> understøttet på min maskine, eller om det kan være fordi det ikke
> længere er den originale HD der sidder i? Eller hvad?

Det virker på min iMac rev. A og har altid virket, lige siden den første
beta.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-03 16:48

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Det virker på min iMac rev. A og har altid virket, lige siden den første
> beta.

Hej David....har du så det hele på? Begge CD´er, mener jeg. Og hvor
meget Ram har du i den.
Hvad med VRAM´en...? har du mere end de 2MB, den er født med?

Og har du overhovedet noget harddiskplads tilbage?

Venter spændt......
Morten Lind

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-01-03 17:55

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej David....har du så det hele på? Begge CD´er, mener jeg. Og hvor
> meget Ram har du i den.
> Hvad med VRAM´en...? har du mere end de 2MB, den er født med?

Jeg har 6MB VRAM.

> Og har du overhovedet noget harddiskplads tilbage?

Ja, efter at jeg smed Officesex og Potophop ud, har jeg 2,11 GB. Og min
harddisk er på 4 GB.

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 19-01-03 18:49

On 19/01/03 15:24, in article 1fp1hes.eyabaahy55cN%i_h@te_spa.mm, "Steen
Villumsen" <i_h@te_spa.mm> wrote:

> [...]
>
> Jeg forsøger at installeret Mac OS X.2 (Jaguar) på den, men hver gang
> kommer installationen til et bestemt sted på 1. installations-CD, og går

Jeg havde et lignende problem med min Beige G3/G4 hvor computeren gik på
energibesparelse før den have installeret færdig. Det er et kendt problem
med Jaguar og Beige G3'er. Der har kørt en længere tråd om det på Apples OS
X installationsforum.

Eller også er det måske bare din cd der er fejl på?

> Det ender i en kommandoprompt hvor jeg får at vide at jeg skal
> genstarte. Installationen bliver aldrig gennemført.

Sært.

> Er der nogen derude i æble-land, der ved om OS X slet ikke er
> understøttet på min maskine, eller om det kan være fordi det ikke
> længere er den originale HD der sidder i? Eller hvad?

Din maskine er understøttet. Så længe du sørger for at din OS X partition
ligger inden for de første 8 GB på disken (med mindre du har et ATA kort
installeret - i så fald betyder det intet).

Prøv at starte med en minimal installation. Derefter installerer du resten
af pakkerne manuelt. Det fungerede fint for mig.

Med venlig hilsen

Anders Baden Nielsen

Fra : Steen Villumsen

Dato : 22-01-03 07:23

> [...]

> understøttet på min maskine, eller om det kan være fordi det ikke
> længere er den originale HD der sidder i? Eller hvad?

Phew...
De sidste par aftener er nu brugt på at få den bette ski' til at køre OS
X.

Jeg har sørget for at installere på en 4 GB partition, der ligger inden
for de første 8 GB af disken, som installeren forlangte.

1. forsøg - 10.2, Jaguar.
Et sted på 1 CD stopper installationen, og jeg ender i en sort skærm med
følgende hvide tekst:
"The installer has quit due to an unexpected error (exit code 0)
Please restart your computer"
....den gik ikke.

2. forsøg - 10.0
3 min før installationen burde stoppe, stopper den faktisk og skriver at
installationen ikke kunne gennemføres. Eneste mulighed er at genstarte.

3. forsøg - 10.1
3 min før installationen burde være færdig, stopper den og skriver et
eller andet med at den ikke kunne "sætte en indstilling". Eneste
mulighed er at genstarte.

4. forsøg - alle de ovennævnte blev prøvet igen, men denne gang som en
minimal installation. Jeg slog altså alt fra hvad jeg kunne i
installationen - stadig uden held.

....jeg tror mere og mere på at der kan være knas med den 14 GB IBM-disk
jeg har sat i den, men er stadig modtagelig for andre vink og
vejledninger.