Terkil Hansen i Kolding 1693
Fra : Erik Brejl

Dato : 18-01-03 18:17

Anst herreds gejstlige justitsprotokol C 45A-1 fol.7
anfører en sag 21.9.1693 rejst af Terkild Hansen i Kolding for sin hustrus
søster Karen H[r.] Søfrens i Verst [Søren Nielsen Gamst, præst i Verst og
Bække, født ca.1640, død efter 1687] mod Elias Biener, der har forvist hende
fra skriftestolen.
Kender nogen Terkild Hansen i Kolding og især hans hustru, så jeg kan få
opklaret om Karen er datter af præst i Verst og Bække Mads Poulsen Buch.
Erik Brejl

Fra : Henrik B

Dato : 19-01-03 01:22

"Erik Brejl" <erik@brejl.dk> wrote in message news:<3e298bf4$0$71688$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Kender nogen Terkild Hansen i Kolding og især hans hustru, så jeg kan få
> opklaret om Karen er datter af præst i Verst og Bække Mads Poulsen Buch.

Terkild Hansen var faktisk gift med en Madsdatter. I Vilh. Milthers:
Sofus Høgsbros Slægt, Odense 1909, s. 15, omtales nogle personer i
Kolding. Rådmand Mikkel Danielsens kone Karen Terkelsdatter
(1677-1752) omtales som datter af Terkel Hansen, begr. 4-2-1701, 65 år
gl., og hustru Anna Madsdatter, viet 20-1-1675. Slægten føres ikke
længere tilbage, men jeg håber det kan hjælpe dig.

Mvh Henrik Brandt

Fra : Hans Chr. Baagøe

Dato : 19-01-03 14:07

Erik Brejl wrote:

> [...]
> Kender nogen Terkild Hansen i Kolding og især hans hustru, så jeg kan få
> opklaret om Karen er datter af præst i Verst og Bække Mads Poulsen Buch.

Det er ved at være et stykke tid siden, jeg sidst har set på den del af
mine aner, og en del af oplysningerne er fra bogen "Slægten Baagøe fra
Skodborg sogn". Ud fra forloverne ved brylluppet, ser det ikke
umiddelbart ud til at Anna skulle være en Buch.

Reference:     Ajourført: 27 Feb 1999    RN: 24
Navn: Anne Madsdatter
Født i:    d.: 1654
Død i: Kolding   d.: 1719

Trolovet i:Kolding   d.: 15 Dec 1674
Forlovere: Matts Nicol. af H.Aa. og af Mogens Kristians
Gift i: Kolding   d.: 18 Jan 1675
Med # 23: Terkell Hansen   * 1636   + 04 Feb 1701

1. barn (# 15 ): Karen Terchelsdatter   * 1677   + 1752
2. barn (# 4933 ): Maren Terchelsdatter   * 1680   + 02 Jul 1683
3. barn (# 4934 ): Sara Terchelsdatter   * 1683   +

Ifølge en note i ovennævnte slægtsbog, skulle hun være moder til 10
børn, hvoraf 2 sønner og 3 døtre levede efter hendes død. Jeg har indtil
videre kun fundet fødselsdata for 3 piger. Slægtsbogen nævner hver
hendes eller Terkel Hansens forældre. Jeg formoder at begge er
tilflyttere til Kolding, da det endnu ikke er lykkedes at findes deres
fødselsdata i kirkebogen (den begynder i 1635).

Hans Chr. Baagøe