Aktivt kul
Fra : You Know Who

Dato : 18-01-03 23:39

hej !!!!!

Aktivt kul hvilken virkning har det (i et akvarium med diskos )
?????????????

Hvor længe holder det ???????????

Håber der er en der kan hjælpe mig lidt her !!!

Regard
Alberg

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-01-03 00:04

"You Know Who" <dsl53425@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> hej !!!!!
>
> Aktivt kul hvilken virkning har det (i et akvarium med diskos )
> ?????????????

Aktivt kul har, ifølge en meget dygtig discusopdrætter jeg kender, den
virkning i et discusakvarie, at det fjerner livsvigtige aminosyrer og
sporelementer fra akvarievandet. På kort sigt gør dette ikke noget, men på
lang sigt risikerer du sygdomme. Jeg har imidlertid ikke været i stand til
at få denne påstand bekræftet andetsteds endnu, men jeg har heller ikke
arbejdet så meget for sagen.
Rigtigt er det dog, at det er eminent til at fjerne medicinrester med eller
hvis du har mistanke om en forgiftning af en eller anden art.

> Hvor længe holder det ???????????

Aktivt kul kan binde kemiske forbindelsers molekyler og har en meget stor
overflade. Med tiden vil denne overflade smudses til og kan ikke binde så
meget længere. Hvor lang tid der reelt går er vanskeligt at sige, men det
anbefales ikke at holde det i akvariet længere end 1-3 måneder. Risikoen er
at det "slipper" de kemiske forbindelser det har holdt tilbage, og dermed
forårsager en forgiftning af akvariet.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Nette

Dato : 19-01-03 11:28

"Torben Mathiassen" wrote in message
> [...]
> virkning i et discusakvarie, at det fjerner livsvigtige aminosyrer og
> sporelementer fra akvarievandet. På kort sigt gør dette ikke noget, men på

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om dette kun gælder discus? Og i så fald,
hvorfor? ( Bare af ren nysgerrighed

Nette

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-01-03 11:59

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Torben Mathiassen" wrote in message

> Jeg kunne godt tænke mig at vide, om dette kun gælder discus? Og i så
fald,
> hvorfor? ( Bare af ren nysgerrighed
>
> Nette

Nu kan jeg se at jeg med søvn i øjnene har skrevet aminosyrer. Der skulel
selvfølgelig have stået huminsyrer.

Som sagt har jeg ikke været istand til at få påstanden bekræftet og
personligt er jeg lidt i tvivl om gyldigheden for så vidt angår trærøddernes
effekt på vandet. Jeg ved dog at spagnum frigiver en lang række antibiotiske
stoffer mod bakterier, svampe og alger og at de frigiver vitamin og
hormonforstadier, samt forskellige sporstoffer. Det gør trærødder i en vis
udstrækning også, men ikke i særligt stort omfang (mig bekendt).

At det efter udsagnet skulle være livsnødvendigt kunne jeg forestille mig
hænger sammen med at fisk fra regnskovsmiljøer har udviklet en evne til at
udnytte de vitamin- og hormonforstadier spagnumen og trærødderne frigiver,
og derved bliver de livsnødvendige.

Men som sagt, dette er egne ANTAGELSER.

Fra : Nette

Dato : 19-01-03 19:05