/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Bedste mail server
Fra : Anders Lund


Dato : 18-01-03 23:56

Jeg skal køre en pop3 server, hvad er det bedste valg til redhat 7.3. Den
skal kun kunne håndtere mellem 10-100 mails om dagen, i hvert fal i starten.
Det er kun pop3, jeg bruger min udbyders smtp.

Tillægsspmørgsmål: Hvilke porte udp/tcp skal jeg åbne i min firewall? 25?
110? udp/tcp ?

--
Mvh
Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse



 
 
Ivar Madsen (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 19-01-03 00:34

Anders Lund wrote:

> Jeg skal køre en pop3 server, hvad er det bedste valg til redhat 7.3. Den
> skal kun kunne håndtere mellem 10-100 mails om dagen, i hvert fal i
> starten. Det er kun pop3, jeg bruger min udbyders smtp.

Jeg vil forslå dig postfix.

Jeg går udfra at du mener at du vil modtage mail på dit domæne på en SMTP
server, og så henter mailen lokalt på en POP3 server.

> Tillægsspmørgsmål: Hvilke porte udp/tcp skal jeg åbne i min firewall? 25?
> 110? udp/tcp ?

Du skal åbne for tcp25 for at kunne modtage mail, og hvis du skal kunne
chekke mail udefra skal tcp110 også åbnes, hvis du kun skal chekke mail fra
samme maskine, så skulle det ikke være nødvendigt at åbnefor tcp110.

Derudover skal du også have DNS på domænet til at pege på din IP med en MX
record.

Hvis du har TDC NE eller BB så skal du også bruge TDC's backupmailserver, se


--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Anders Lund (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 19-01-03 01:05

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
news:3e29e4c5$0$125$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Anders Lund wrote:
>
> > Jeg skal køre en pop3 server, hvad er det bedste valg til redhat 7.3.
Den
> > skal kun kunne håndtere mellem 10-100 mails om dagen, i hvert fal i
> > starten. Det er kun pop3, jeg bruger min udbyders smtp.
>
> Jeg vil forslå dig postfix.
Tak

>
> Jeg går udfra at du mener at du vil modtage mail på dit domæne på en SMTP
> server, og så henter mailen lokalt på en POP3 server.

Jeg tror jeg har et forståelses problem.
Jeg havde tænkt at bruge tele danmarks smtp server til udgående mails, og
selfælgelig min servers pop3 server(evt postfix) til at modtage. Men skal
serveren så også køre en smtp server for at modtage mails, eller er det pop3
serveren det tager sig af det?



--
Mvh
Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse



Max Andersen (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 19-01-03 01:21

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> wrote in message
news:b0cq2i$1s$1@sunsite.dk...
>
> Jeg tror jeg har et forståelses problem.
> Jeg havde tænkt at bruge tele danmarks smtp server til udgående mails, og
> selfælgelig min servers pop3 server(evt postfix) til at modtage. Men skal
> serveren så også køre en smtp server for at modtage mails, eller er det
pop3
> serveren det tager sig af det?
>

smtp er send/modtag post. pop3 er hente/slette, liste, m.v.)

din klient skal bruge TDC's mailserver som smtp, men hvis tdc's mailserver
skal tale med din server eller andre, skal den kunne nå din/deres
smtp-server. altså de taler kun
smtp med hinanden.

Max [3400 Hillerød]




Henrik Stidsen (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 19-01-03 01:24

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> wrote in
news:b0cq2i$1s$1@sunsite.dk

> Jeg havde tænkt at bruge tele danmarks smtp server til udgående
> mails, og selfælgelig min servers pop3 server(evt postfix) til
> at modtage. Men skal serveren så også køre en smtp server for at
> modtage mails, eller er det pop3 serveren det tager sig af det?

Du skal lige lære lidt om mails :)
Når en mail skal afleveres til en server bruger man SMTP - Simple
Mail Transfer Protokol - som modtager mailen og placerer den i en
mailbox *eller* sender den videre til den server som skal have den.
(mailbox er modtagelse, videresending er det du kalder udgående
post).

Når du skal hente post bruger du POP3 - Post Office Protokol 3 - som
henter mailen fra samme mailbox som SMTP serveren har lagt den i og
giver den til den klient der er logget på for at hente post.

En mailserver består altså af to dele, SMTP og POP3 hvor SMTP
modtager og sender post og POP3 udleverer den til brugeren. SMTP er
posthuset, POP3 er postbudet... (bortset fra at postbudet her står
ved skranken på posthuset og du selv skal hen og spørge ham om der er
kommet noget post til dig.)

Det du skal bruge er en SMTP, f.eks. postfix der er nem at finde ud
af, til at modtage mail. Hvis du kører TDC Bredbånd skal du have det
gennem TDC's mailbackup hvilket klares i din MX record.
Dernæst skal du bruge en POP3 til at udlevere mailen til din
postklient. Her er der mange muligheder men cucipop, teapop og et par
stykker andre er gode alt efter hvilket behov du har.

Håber jeg fik skrevet noget der er til at forstå - det blev jo en
længere smøre...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Anders Lund (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 19-01-03 19:03

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9308E4C96B0FHS235DK@130.225.247.90...
> > Jeg havde tænkt at bruge tele danmarks smtp server til udgående
> > mails, og selfælgelig min servers pop3 server(evt postfix) til
> > at modtage. Men skal serveren så også køre en smtp server for at
> > modtage mails, eller er det pop3 serveren det tager sig af det?
>
> Du skal lige lære lidt om mails :)


Ok tak til alle jer alle 4. Så jeg skal altså bruge postfix til at modtage
post. så skal jeg vel også have afinstalleret sendmail - no problemo.
Hvilken pop3 skal jeg så vælge. Der er allerede blevet nævnt et par, men det
er vel lidt dumt at vælge alene udfra navnet. Hvad anbefaler i?



--
Mvh
Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse



Allan Olesen (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 20-01-03 19:24

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> wrote:

>Ok tak til alle jer alle 4. Så jeg skal altså bruge postfix til at modtage
>post. så skal jeg vel også have afinstalleret sendmail - no problemo.
>Hvilken pop3 skal jeg så vælge. Der er allerede blevet nævnt et par, men det
>er vel lidt dumt at vælge alene udfra navnet. Hvad anbefaler i?

Der har vistnok dannet sig en tradition for, at hvis man koerer
postfix som smtp-server, koerer man courier som pop3/imap-server,
saa den kombination er det maaske nemmest at faa hjaelp til, hvis
du en dag vover dig ind i noget mere langhaaret med virtuelle
brugere i en database.


--
Allan

Kim Emax (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Kim Emax


Dato : 21-01-03 18:10

Allan Olesen wrote:

> Der har vistnok dannet sig en tradition for, at hvis man koerer
> postfix som smtp-server, koerer man courier som pop3/imap-server,
> saa den kombination er det maaske nemmest at faa hjaelp til, hvis
> du en dag vover dig ind i noget mere langhaaret med virtuelle
> brugere i en database.

Den har jeg lige prøvet at installere, men jeg er gået død nu. Har du en
opsætningsvejleding?

--
Kim Emax



Ivar Madsen (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 21-01-03 21:14

Kim Emax skrev Tirsdag den 21. januar 2003 18:10 i dk.edb.system.unix:


>> Der har vistnok dannet sig en tradition for, at hvis man koerer
>> postfix som smtp-server, koerer man courier som pop3/imap-server,
>> saa den kombination er det maaske nemmest at faa hjaelp til, hvis
>> du en dag vover dig ind i noget mere langhaaret med virtuelle
>> brugere i en database.
> Den har jeg lige prøvet at installere, men jeg er gået død nu. Har du
> en opsætningsvejleding?

Hvad er problemmet?

Du kan finde en vejledning på http://net.bunk.cc/postfix/

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Allan Olesen (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 22-01-03 20:20

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

>Den har jeg lige prøvet at installere, men jeg er gået død nu. Har du en
>opsætningsvejleding?

Nej. Jeg har lige installeret courier-imap, men jeg er ikke
kommet igang med at faa det til at spille.


--
Allan

Kim Emax (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Kim Emax


Dato : 22-01-03 20:27

Allan Olesen wrote:

> Nej. Jeg har lige installeret courier-imap, men jeg er ikke
> kommet igang med at faa det til at spille.

Du kan kigge på den nyere tråd, jeg har oprettet, der hedder "courier
problem", jeg har postet min løsning der, da jeg havde fået det til at
rulle...

Kim



Adam Sjøgren (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 19-01-03 01:21

On Sun, 19 Jan 2003 01:04:36 +0100, Anders Lund wrote:

> Jeg havde tænkt at bruge tele danmarks smtp server til udgående
> mails, og selfælgelig min servers pop3 server(evt postfix) til at
> modtage.

En POP3-server modtager ikke emails.

Postfix er ikke en POP3-server.

Emails modtages via SMTP. Typisk kaldes et program der modtager emails
via SMTP for en MTA (Mail Transfer Agent). Disse sender typisk også
emails videre til andre via SMTP. Postfix er et eksempel på en
MTA. Andre eksempler er Exim, Sendmail og qmail.

Email der ligger i en postkasse på en server kan ofte hentes via POP3
af en email-klient. Det program der sørger for at give emailsne i
postkassen til email-klienten er en POP3-server.


Mvh.

--
"Snurra min jord igen" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Jacob Bunk Nielsen (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 19-01-03 01:24

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> writes:

> Jeg tror jeg har et forståelses problem.

Ja, det lyder sådan.

> Jeg havde tænkt at bruge tele danmarks smtp server til udgående mails, og
> selfælgelig min servers pop3 server(evt postfix) til at modtage.

Postfix er en SMTP-server, ikke en POP3-server.

Man bruger POP3 til at hente mail, ikke til at aflevere det mellem
mailservere.

> Men skal serveren så også køre en smtp server for at modtage mails,
> eller er det pop3 serveren det tager sig af det?

Man bruger SMTP til at flytte mail mellem mailservere. Når det så når
frem til den mailserver der er mailserver for det pågældende domæne
kan brugerne så hente deres mail med POP3, IMAP, webmail eller hvad
man nu synes er sjovt.

--
Jacob - www.bunk.cc
War doesn't prove who's right, just who's left.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste