hjælp til en begynder
Fra : erik

Dato : 18-01-03 22:17

Hej
Nu er jeg blevet (lidt) klogere hvad angår HTML, har fået et webhotel og lagt en
yderst simpel hjemmeside ud.
Men det der med "server-syntax'en" er jeg ikke helt med på.
Den 1. side skal hedde "index.html", det er den jeg automatisk kommer ind på.
Men der må da være noget mere, som ikke står i html.guiderne.
Danner jeg en mappe kaldet "slaegtsbilleder" hvordan får andre så den at se?
(skal der være link til den mappe fra index.html o.s.v.)
Erik R.N.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-01-03 22:55

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev :

>Danner jeg en mappe kaldet "slaegtsbilleder" hvordan får andre så den at se?

Smider en index.html ind i den, så kan du nøjes med at linke til
http://mitdomaene.dk/slaegtsbilleder og de havner på den side.

Eller, hvis du kalder siden noget så linker du til
http://mitdomaene.dk/slaegtsbilleder/sidens_navn.html

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-01-03 22:56

erik wrote:
> [...]

> Men der må da være noget mere, som ikke står i html.guiderne.
> Danner jeg en mappe kaldet "slaegtsbilleder" hvordan får andre så den at se?

hvis du i _den_ mappe lægger en fil der hedder index.html så kan du
linke til den (og du - og andre - kan gå ind på den) med
http://www.ditdomaene.dk/slaegtsbilleder/.
Hvis du derimod kalder den fil du lægger ind for "anders.html" så er du
nødt til at have filnavnet med for at linket virker:
http://www.ditdomaene.dk/slaegtsbilleder/anders.html.

Med andre ord: hver mappe har en default-åbningsfil, nemlig den der
hedder index.html (eller default.html/index.php/index.asp m.m., der er -
på nogle servere - en del muligheder - for nu at vejlede komplet )

> (skal der være link til den mappe fra index.html o.s.v.)

Nej - og jo. Du behøver ikke at linke til mappen fra den index.html som
ligger i roden (dvs: http://www.ditdomaene.dk/index.html), folk kan godt
se filen alligevel - hvis de finder ud af at den ligger der.

Jeg har fx. ikke linket til http://garion.dk/jul/ fra nogen af de andre
filer på garion.dk, men der har været mange inde og se siden fordi jeg
sendte emails ud hvor jeg fortalte at den eksisterer .

håber det hjalp

/Jesper Brunholm