yngel
Fra : fudge

Dato : 18-01-03 13:03

Hej jeg vil bare lige høre om der er nogen der har affaring med at få en
kampfisk til at yngle? og så nogle almindlig fisk så som sværdrager plattyer
og neon fisk.

hilsen sebastian
__________________________________________________________________ sebastian
fudge jørgensen ICQ#: 165172510 Current ICQ status: + More ways to contact
me __________________________________________________________________

Fra : Ib hermansen

Dato : 18-01-03 14:00

ja

Fra : fudge

Dato : 18-01-03 14:03

okayy hvad skal man gøre for at de vil eller kommer det bare af det selv

Fra : Ib hermansen

Dato : 18-01-03 14:12

kampfisk: Masser af planter vandstand 5-7 cm varme præcis 26.50 grader
Et stk hun og en han
hannen laver en boblerede
lokker hunnen hen
parrer sig med hende og jager hende væk (ligesom i det virklige liv)
sæt et glas imellem hannen og hunnen så passer hannen bedre på æggene
når æggene er klækket skal der godt med luft til
idet kampfisk ånder ligesom os, er der en hinde på overfladen dør de
Når de kan klare sig selv tages hannen op
og ungerne vokser op enkeltvis ( hvis de vokser op samtidig vil der blive
krig i akvariet på et tidspunkt.
Hvis du gør det rigtigt har du æg og boblerede i løbet af en uge
mvh

Fra : Plesner

Dato : 18-01-03 17:35

> kampfisk: Masser af planter vandstand 5-7 cm varme præcis 26.50 grader

Så præcis behøver temperaturen nu ikke at være. Selv plejer jeg at give
dem lidt højere temperaturer (helt op til 30°). Jeg plejer desuden at
anbefale en vandstand på 15 cm og derunder.

> Et stk hun og en han
> hannen laver en boblerede

Masser af gemmesteder, så hunnen kan gemme sig for hannen, mens han
laver reden. Hunnen skal gerne kunne hente luft ved overfladen uden at
blive set af hannen.

> lokker hunnen hen
> parrer sig med hende og jager hende væk (ligesom i det virklige liv)

Lyder som en eller flere traumatiske oplevelser...

> sæt et glas imellem hannen og hunnen så passer hannen bedre på æggene

Endnu bedre: fang hunnen ud og sæt den i et andet akvarium.

> når æggene er klækket skal der godt med luft til
> idet kampfisk ånder ligesom os,

Nu ånder ungerne godt nok med gæller indtil de er i nabolaget af 1 cm
lange. Derefter begynder de i stedet at bruge labyrintorganet til at
optage atmosfærisk loft, som de henter ved overfladen. Når ungerne når
denne størrelse, er det MEGET vigtigt, at temperaturen i luften og
vandet er så godt som identisk.

> Når de kan klare sig selv tages hannen op

Jeg plejer at fjerne hannen, så snart ungerne selv begynder at svømme
rundt for at finde føde - altså når blommesækken er brugt.

> og ungerne vokser op enkeltvis ( hvis de vokser op samtidig vil der
> blive krig i akvariet på et tidspunkt.

Der er ingen grund til at skille dem, før de tydeligt begynder at
udvikle sig til hanner og hunner. Det er måske den eneste fordel, der er
ved at man har degenereret kampfiskehanner ved at give dem unaturligt
store finner, at man meget tidligt kan skelne hanner og hunner fra
hinanden.

> Hvis du gør det rigtigt har du æg og boblerede i løbet af en uge

Ja, det eneste krav er, at hunnen skal være klar til at lægge æg. Ellers
kan levende foder eller f.eks. frosne sorte myggelarver anbefales.

Plesner