Nitrit Forgiftning.
Fra : Solvej Jensen

Dato : 18-01-03 09:05

Jeg fik konstateret Nitrit forgiftning i mit akvarie igår. Jeg har et 54l
akvarie, med indv. filter. Jeg har en sugemalle og 4 Mollyer (har mistet en
til Bugvattersot) + unger.
Da jeg så fik konstateret forgiftningen (jeg havde åbenbart dræbt mine
bakterier i filteret), købte jeg noget bundfilter og et nyt "PowerHead".
Derudover købte jeg også bakterier. Da jeg kom hjem skiftede jeg så 50% af
vandet, satte 2 bundfilterplader i, tilsatte rent koldt vand og de nye
bakterier + den nye pumpe. Jeg ved at der skal gå noget tid for at
bakterierne begynder at virke - men hvor længe? Og skal jeg lade være med at
fodre?

Solvej.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-01-03 09:26

Har du skiftet 50% vand i et 54L med iskoldt vand????

Desuden er det minimalt hvad dit filter(såfremt det er helt alm. indvendigt
filter) har af bakterier der nedbryder nitrit i et nævneværdigt omfang.

Bundfilteret er absolut den mindst optimale måde at komme af med nitrit
hurtigt i dit akvarie. For det første tager det en rum tid før det fungere,
og for det andet vil det stoppe til på et tidspunkt, og så skal akvariet
tømmes og lægges om.

Meget bedre ville det være hvis du skiftede 10% - 15% vand 1-2 gange om
ugen, og brugte et helt alm. lille invendigt filter.

Det ville jeg gøre.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Solvej Jensen

Dato : 18-01-03 10:51

Nej ikke iskoldt. Tog koldt vand fra hanen og lod det stå i et par timer....
Hos dyrehandleren anbefalede de kraftigt bundfilteret, da mit lille normale
indvendige filter ikke kunne mere......
Hvad mener du med at bundfilteret stopper til? Det kan det da ikke....? Vi
taler om bundfilterplader, ikke?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-01-03 18:57

> Hvad mener du med at bundfilteret stopper til? Det kan det da ikke....? Vi
> taler om bundfilterplader, ikke?
>
> Solvej.

Det kan det sagtens. Det stopper til af skidt, grus og sand. Hver gang du
roder i bunden vil der komme lidt sand og grus ned og ligge mellem bunden af
akvariet, og bundfilter pladerne. Hvis du roder i dit akvarie en gang om
ugen går der ikke lang tid før det er stoppet til.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Unlimited

Dato : 18-01-03 11:22

> [...]
fungere,
> og for det andet vil det stoppe til på et tidspunkt, og så skal akvariet

Jeg har kørt med bundfilter i 2 årstid, og har ikke haft problemer med at
det stopper til.
Jeg har et "sugerør" til at rense bunden med, når jeg skifter vand..Og der
sørger jeg for der står vand i de første 2.3 cm, og stikker røret ned i
bunden til bundfilteret imens jeg holder for slangen, så luften stadig er i
røret. Når jeg slipper slangen, suger den en masse sort snask op fra
bundfilteret. Det gør jeg så på ca 1/4del af bunden hver gang jeg skifter
vand.

/Flemming
Der nu er gået over til et udvendigt filter, men synes ikke rigtigt vandet
er lige så klart, selv efter 4-5 mdr og adskildelige vandskift.

Fra : Solvej Jensen

Dato : 18-01-03 14:03

Det var også bundfilteret de anbefaldede, men jeg ved stadig ikke hvornår
jeg skal begynde at fodre igen. Har læst i min bog at der skal gå 3 dage. Er
det nok? For længe? Har prøvet at ringe til dyrehandleren, men de har
lukket....

Fra : Unlimited

Dato : 19-01-03 09:29

> [...]
Er
> det nok? For længe? Har prøvet at ringe til dyrehandleren, men de har

Jamen hvis du er i itvivl om det er 2-3-4 dage du har fået at vide at du
ikke må fodre, ville jeg da bare vente 4-5 dage.
Mine fisk har før gået op til 1½ uge uden at få mad, og der var ingen af dem
der døde.

Mvh Flemming Hansen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-01-03 10:07

> [...]
Er
> det nok? For længe? Har prøvet at ringe til dyrehandleren, men de har

Hvis din dyrehandler har rådet dig til at købe et bundfilter til fjernelse
af nitrit, kunne det være du skulle overveje at finde en anden dyrehandler.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Solvej Jensen

Dato : 19-01-03 10:43

Nu har jeg også snakket med andre der har haft med akvarier at gøre i mange
år, der også anbefaler bundfilter. Faktisk viste de mig hos dyrehandleren
det system de bruger, og det er det samme som det jeg har nu......Og mine
fisk lever stadig, så nu må vi se hvad der sker......

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 19-01-03 10:55

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> writes:

> Hvis din dyrehandler har rådet dig til at købe et bundfilter til fjernelse
> af nitrit, kunne det være du skulle overveje at finde en anden dyrehandler.

Nok lidt overdrevet. Måske skulle han bare tro lidt mindre på
dyrehandleren, og måske melde sig ind i en akvarieforening.

Nærmeste akvarieforening kan findes på
http://www.akvaunion.dk/

/Esben
--
And now for some feedback: EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-01-03 12:13

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message

> Hvis din dyrehandler har rådet dig til at købe et bundfilter til fjernelse
> af nitrit, kunne det være du skulle overveje at finde en anden
dyrehandler.

Hvorfor det, dyrehandleren har da ret!
Det er endda ret let at dokumentere eksperimentelt.

vh
Jan