Spørgsmål om STP kabler
Fra : S.M.

Dato : 18-01-03 09:32

Når man bruger STP kabel til RJ45, hvor slutter så skærmen (kappen) til.
S.M.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 18-01-03 12:38

"S.M." <bebe@post6.tele.dk> wrote

> Når man bruger STP kabel til RJ45, hvor slutter så skærmen (kappen) til.
> S.M.

Der skal benyttes skærmede RJ-45 connectors.
Rundt om selve plastik-stikket er der så en metal-kappe, hvor skærmen er
monteret.

Du kan sammenligne det lidt med et USB-stik, hvor det yderste også er af
metal.

--
Mvh Henrik.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-01-03 19:20

"S.M." <bebe@post6.tele.dk> wrote in message
> Når man bruger STP kabel til RJ45, hvor slutter så skærmen (kappen) til.

Som Henrik fortæller... Men jeg tror nu det er en ret bøvlet løsning.... Man
skal vist også have crip værktøj til at crimpe metaldelen på....

Hvad skal du bruge det til?

Lav heller en STP fast installation med udtag på væg, og køb de skærmede
patch kabler.

Fra : S.M.

Dato : 19-01-03 12:26

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad skal du bruge det til?
>
> Lav heller en STP fast installation med udtag på væg, og køb de skærmede

Tak for svaret.
Jeg var bare nysgerrig og har ikke set patch kabler med skærm til salg
Måske har jeg ikke været ivrig/heldig nok at søge?
Og til sidst, så skal skærmen i fast installation tøjles til en fast
potentiale (jord), og hvordan er det bedst i computeren via skærmet patch
kabel (PC er jordet) eller i patch panellet via en fælles jordspyd
S.M.

Fra : Arne Keller

Dato : 19-01-03 12:34

On Sun, 19 Jan 2003 12:26:07 +0100, "S.M." <bebe@post6.tele.dk> wrote:

>"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

Snip

> [...]
Ja, hvad skal du bruge det til ?
Der er stort set ingen som installerer skærmede kabelsystemer, UTP har
så vidt jeg husker omkring 92% af markedet.

>Tak for svaret.
>Jeg var bare nysgerrig og har ikke set patch kabler med skærm til salg
>Måske har jeg ikke været ivrig/heldig nok at søge?

Åbenbart ikke, de findes naturligvis.

>Og til sidst, så skal skærmen i fast installation tøjles til en fast
>potentiale (jord), og hvordan er det bedst i computeren via skærmet patch
>kabel (PC er jordet) eller i patch panellet via en fælles jordspyd

Skærmen skal føres helt igennem og jordes i begge ender.

Der skal anvendes skærmede patchkabler i begge ender, normalt jorder
man sin PC og dermed patchkablet og så jorder man patchpanelet og
switchen.

Det er vigtigt at alle produkter som anvendes er beregnet til STP
kabler, ellers gør skærmen mere skade end gavn.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-01-03 22:16

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Der skal anvendes skærmede patchkabler i begge ender, normalt jorder
> man sin PC og dermed patchkablet og så jorder man patchpanelet og
> switchen.

hvorfor ikke bare jorde i Switch enden, ved krydsfeltet.... og så bruge
normale patchkabler uden skærm ved endestikket.... Så burde kablet jo stadig
være beskyttet mod støj, mens man ikke for et problem med
portentialeforskelle i installationen....

Ligenu går jeg og hænger pc´ere op under skriveborde (vildt sjovt) og mange
af disse pc nørder der sidder ved ders ting... Har bare plugget lortet i de
normale stik uden jord... Selvom der er masser af edb-stik

Fra : Arne Keller

Dato : 19-01-03 23:05

On Sun, 19 Jan 2003 22:15:44 +0100, "Bjarke Hansen"
> [...]

>være beskyttet mod støj, mens man ikke for et problem med
>portentialeforskelle i installationen....

Hvis du har kablet jordet i en ende har du bygget en stor antenne, var
det det du ville ?

Brug af UTP patch kabler sammen med STP installationer er nok den
største fejlfilde i STP installationer.

Kabel standarderne foreskriver at der max må være 1V rms mellem 2
jordpotentialer når der anvendes skærmede kabelsystemer, det skal man
naturligvis sikre, så er der ingen potentialforskelle så har vi bare
brum sløjfer tilbage.

>Ligenu går jeg og hænger pc´ere op under skriveborde (vildt sjovt) og mange
>af disse pc nørder der sidder ved ders ting... Har bare plugget lortet i de
>normale stik uden jord... Selvom der er masser af edb-stik

Med et skærmet kabelsystem ville du så hve en lang antenne med en PC
hængende ude i enden