Import af hvalp
Fra : Morten

Dato : 18-01-03 03:12

Hej

Vi bor i Frankrig og flytter til Danmark i løbet af det næste halve år.
Vi ønsker at anskaffe os en boxer-hvalp, når vi kommer til Danmark.

Men med så mange andre ting er udvalget meget større i Frankrig end i
Danmark, og det gælder ligeledes udbuddet af boxer hvalpe. Derfor er det
fristende at købe hvalpen i Frankrig og tage den med til Danmark, men er
der nogle forhold som vi skal opmærksom på inden vi kaster os ud i en
"import af en boxer-hvalp".

Hunden skal primært fungere som være familiehund - dvs. ingen udstillinger
eller lignende

Er der andre i denne NG der har prøvet tilsvarende - eller er der nogen kan
fortælle om mulige ulemper/fordele ved projektet...??

Morten

Fra : Bjergskoven

Dato : 18-01-03 10:40

"Morten" <morten30@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> fortælle om mulige ulemper/fordele ved projektet...??

Hej Morten

Jeg har importeret flere hunde fra udlandet bl. a. Holland og der gælder de
samme regler fra Frankrig.

Hvis du køber en hvalp med stambog(hvad jeg vil anbefale selvom du ikke vil
udstille osv.) så skal du have en såkaldt exportpedigree fra den Franske
Kennel Klub.

Hvalpen skal desuden være enten tatoveret eller chipmærker fra hjemlandet.

Herudover skal det fremgå af papirene hvem der er den nye ejer.(navn og
adresse)
Reglerne for import af hvalp med stambog kan du se på DKK´s hjemmeside.

Hvis du vælger at købe en hvalp uden stamtavle er der selvfølgelig ingen
papirproblemer. Hvalpen skal stadig mærkes inden den er 4 måneder og
anmeldes i Dansk Hunde Register.

Fordelen ved at købe hvalp i udlandet er bl. a. som du selv siger,et større
udbud af hvalpe at vælge imellem.

En ulempe kan være at der er langt til opdrætteren. Du kommer ikke lige
forbi og diskuterer eventuelle problemstillinger eller kommer til hvalpetræf
osv.
Måske er der også andre regler i Frankrig med hensyn til købeloven. Så
undersøg lige hvordan du står hvis der nu skulle opstå problemer i
forbindelse med hvalpekøbet.
Jeg vil anbefale dig at få aftalerne omkring hvalpekøbet skrevet ned.

Hvalpen bør iøvrigt være vaccineret 1. gang inden du får den med hjem.

Held og lykke med projektet.

Hilsen

Merete

Fra : Mari

Dato : 18-01-03 23:44

> [...]
>
> Vi bor i Frankrig og flytter til Danmark i løbet af det næste halve år.
> Vi ønsker at anskaffe os en boxer-hvalp, når vi kommer til Danmark.

Uanset om hunden er stambogsført eller ej, så skal den tilses af en
dyrlæge ved grænsen, når den importeres til landet.

læs mere her

http://www.foedevaredirektoratet.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/forside.htm

og på

http://www.dansk-kennel-klub.dk

og I er førstegangskøbere, så køb den i Danmark, hvor I så har
det nye familieskab med opdrætteren at nyde godt af - tillige.

/Mari