Udbygge hjemmenetværk med en D-Link DI-604~
Fra : Søren

Dato : 17-01-03 19:05

Hej.

Jeg har en Tiscali opkobling med en Cisco 677 router. Det virker sådan set
helt fint, men jeg vil gerne have lidt mere sikkerhed i det med en "rigtig"
firewall istedet for portforwarding og NAT.

Hvis jeg gerne vil "udbygge" mit hjemme netværk med en D-Link DI-604
internet
router/firewall (eller hvad man skal kalde den?), kan jeg så gøre dét? Jeg
er faktisk mest interesseret i at helt undvære min Cisco router og så
istedet kun benytte den D-Link pga. det ekstra led fjernes, men jeg ved ikke
om D-Link'en kan sættes direkte på det RJ11 stik som der er i Cisco'en (det
er ikke et RJ12/TP/ethernet stik)?

Mit primære opsæt skal gerne være:
Internet --> D-Link --> Lokal net

Mit sekundære opsæt må jo så være:
Internet --> Cisco 677 --> D-Link --> Lokal net

Men jeg ved ikke helt om det overhovedet er muligt? D-Link'en får tildelt
et IP nummer fra ISP'en, så jeg ved ikke hvordan det vil fungere når
D-Link'en får tildelt et privat IP nummer af Cisco'en? Om den kan køre med
to private
netværk?

Nogen gode bud?

Mvh.
Søren

Fra : Mith

Dato : 18-01-03 00:05

> [...]
"rigtig"
> firewall istedet for portforwarding og NAT.

Du skal være opmærksom på at DI-604 ikke er en "rigtig" firewall, den køre
stadigvæk kun NAT og port forwarding, man kan dog sætte nogle filtre op, men
at klasificere den som en "rigtig" firewall er måske lige i overkanten.

> [...]
ikke
> om D-Link'en kan sættes direkte på det RJ11 stik som der er i Cisco'en

Cisco 677 routeren kommer med et ADSL interface på Wan porten, og DI-604
kommer med en fast ethernet Wan port, du kan ikke erstatte din 677 med en
DI-604.

> [...]
> et IP nummer fra ISP'en, så jeg ved ikke hvordan det vil fungere når
> D-Link'en får tildelt et privat IP nummer af Cisco'en? Om den kan køre med

Den er fuldstændig ligeglad bare det ikke er samme range på begge sider,
altså ikke noget med at køre 192.168.0.0 på begge sider.

Mith

Fra : Søren

Dato : 18-01-03 00:49

> [...]
men
> at klasificere den som en "rigtig" firewall er måske lige i overkanten.

Hmm... hvad skal man så bruge istedet, hviis det skal være en rigtig
firewall og det skal være en nem lille billig hardwareboks a'la D-Link? Jeg
vil ikke have en PC til at stå og snurre, jeg gider ikke have software
firewalls og jeg vil ikke betale en formue (vel maks en kr.750?)

> Cisco 677 routeren kommer med et ADSL interface på Wan porten, og DI-604
> kommer med en fast ethernet Wan port, du kan ikke erstatte din 677 med en
> DI-604.

Det kommer jo sikkert an på udbyder osv. - den éne har RJ11 stik, en anden
har RJ12 stik og en helt tredje har BNS osv, men kan man få en god
"allround", som kan tage de fleste gængse standarder, så hvis man skifter
udbyder, så kan man bruge den der også?

Mvh.
Søren

Fra : Keld Damsbo

Dato : 18-01-03 08:11

> [...]
> vil ikke have en PC til at stå og snurre, jeg gider ikke have software
> firewalls og jeg vil ikke betale en formue (vel maks en kr.750?)

D-Link DI-604 er en statefull Firewall, det har Søren misforstået, du kan
evt se http://a.area51.dk/sikkerhed/ordforklaring#firewalls for en ydeligere
forklaring.

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 21-01-03 13:44

On Sat, 18 Jan 2003 08:11:15 +0100, "Keld Damsbo" <keld@damsbo.com>
wrote:

>Jeg
>>
>D-Link DI-604 er en statefull Firewall, det har Søren misforstået, du kan
> [...]

Det skal da vist ta's med et gran salt.

Prøv at kigge på "www.dlink.com" og se den manualen på den amerikanske
udgave. Der er DI-604 betydeligt mere avanceret i sine muligheder end
det "skravl", der hedder DI-604 her i landet (betjeningsfladen er
elendig - sammenlignet med f.eks. den amerikanske - især på de
interessante punkter, som tidsstyret konfiguration osv. .

Det er næsten kun navnet, der er fælles for de to produkter. Og da
prisen på US-versionen endda er lavere, må DK-versionen kaldes
"skrabet" til "luset" i 162b2 udgaven (efter min mening).

Hilsen og smil

Kurt Friis Hansen - almost: k.friis#kfriis:dk
---
A bribe a day keeps the tax man away.
Life has a one hundred percent mortality rate.
One picture kills more bandwidth, than a thousand words.