Opera og hover
Fra : MZH

Dato : 17-01-03 18:52

Jeg har lige opdaget et mærkeligt problem på min hjemmeside
http://www.mzh.dk

Når jeg tester den med Opera (v6.1), så bliver teksten i den grønne
kasse nederst på alle siderne mindre, når man kører musen henover den,
og det er ikke meningen!

Et kig i kildekoden afslører dette:

background="/pics/bottommiddle.gif"><a
href="http://www.mzh.dk/winamp.html" title="Tryk for at se en udvidet
playliste" class="bundtekst">Sanne Salomonsen - Den Jeg Elsker (14/1 -
2003, kl. 17:43)</a></td>

Og i mit stylesheet har jeg defineret:

A.bundtekst:active,A.bundtekst:focus,A.bundtekst:hover,A.bundtekst:link,A.bundtekst:visited
{color : White;font-weight : bold;font-size : smaller;font-family :
Arial, Helvetica, sans-serif;vertical-align : bottom;text-decoration :
none;}

Det virker i de andre browsere jeg har testet med (IE6, NS4 og NS6),
og jeg kan virkelig ikke se, hvad fejlen er...

Nogen der kan hjælpe her?

Mikkel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-01-03 19:10

MZH <mikkel@mzh.nospamdk> writes:

> [...]
>
> Når jeg tester den med Opera (v6.1), så bliver teksten i den grønne
> kasse nederst på alle siderne mindre, når man kører musen henover den,

jeg snipper lige det væk der ikke er vigtigt:

Du har altså stylen:

A.bundtekst:hover,A.bundtekst:link {font-size : smaller;}

Det O6 gør (og jeg har lidt svært ved at bebrejde den, selvom det er
en fejl :)) er at den ser at elementet er både et link og der er en
mus der hoover'er over det. Altså anvender den stylen to gange.

For de fleste af egenskaberne gør det ikke noget, men
font-size:smaller brugt to gange giver mindre fonte end brugt en gang.

Det *er* en fejl, for hver CSS-egenskab gælder kun en gang for et
element. Altså enten er font-size'en for elementet "smaller" eller
også er den noget andet, men den kan ikke være to ting på en gang.

Løsning:

Drop A.bundtekst:hover fra reglen, når den nu ikke er forskellig fra
ikke-hover.

/L

Fra : MZH

Dato : 17-01-03 19:56

>Løsning:
>
>Drop A.bundtekst:hover fra reglen, når den nu ikke er forskellig fra
>ikke-hover.

Tak for rådet - men det hjalp ikke.

Når jeg fjerner A.bundtekst:hover fra stylesheetet, så overtager
teksten bare en generel A:hover, som jeg også har defineret.

Og hvis jeg ikke havde defineret en anden hover-effekt, ville teksten
så ikke overtage browserens hover-indstillinger?

Måske må jeg bare acceptere, at lige denne feature ikke ser så godt ud
i Opera...

Mikkel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-01-03 20:35

MZH <mikkel@mzh.nospamdk> skrev :

>Når jeg fjerner A.bundtekst:hover fra stylesheetet, så overtager
>teksten bare en generel A:hover, som jeg også har defineret.

Byt om på rækkefølgen, så de er i denne:

link
visited
hover
active

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-01-03 20:58

MZH <mikkel@mzh.nospamdk> writes:

> Når jeg fjerner A.bundtekst:hover fra stylesheetet, så overtager
> teksten bare en generel A:hover, som jeg også har defineret.

Bummer! Den er den nok alligevel påvirket af allerede.

Ok, hvis problemet er at font-size:smaller bliver brugt to gange,
så skift den ud med font-size:small eller noget lignende. Den tager
ikke skade af at blive brugt to gange.

> Og hvis jeg ikke havde defineret en anden hover-effekt, ville teksten
> så ikke overtage browserens hover-indstillinger?

Der er heldigvis ingen default hover-effekt :)

> Måske må jeg bare acceptere, at lige denne feature ikke ser så godt ud
> i Opera...

Jeg tror det er en af de browsere der har størst chance for at blive
udskiftet når der kommer en ny version :)

/L

Fra : Mikkel (MZH)

Dato : 18-01-03 14:12

>Ok, hvis problemet er at font-size:smaller bliver brugt to gange,
>så skift den ud med font-size:small eller noget lignende. Den tager
>ikke skade af at blive brugt to gange.

Tænk at jeg skulle høre en opfordring til at bruge en absolut enhed i
denne gruppe

Men det er nu nok det, jeg vælger at gøre... Jeg ved godt, jeg er
slem, Knud!

Tak for rådene - rart at have nogen at spørge om hjælp, når der ikke
er flere hår tilbage på hovedet!

Mikkel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-01-03 16:01

> Tænk at jeg skulle høre en opfordring til at bruge en absolut enhed i
> denne gruppe

Den er ikke så slem igen, da font-size:small stadig er i forhold til
browserens default-font (font-size:medium, undtagen i ældre IE'er der
brugte small som default). Hvis du sætter alle dine fonte større, så
bliver small også større.

Faktisk skulle font-size:small og font-size:smaller være det samme,
når de baseres på en font med medium size, som er det du gør.

/L