Victoriafisk?
Fra : Anders Lassen

Dato : 17-01-03 18:30

Hej I kloge fiskemennesker!

Er der monstro nogle her i gruppen, der ved hvad en Victoriafisk er?
Eventuelt hvad den hedder på latin eller hvor den kommer fra i verden?

På forhånd tak

Anders Lassen
Hellebæk

Fra : Jens Andersen

Dato : 17-01-03 20:50

Hej Anders!

Jeg ved ikke hvad den hedder på Latin, men ifølge min fiskehandler skulle
det være en
ferskvandsfisk fra Viktoriasøen der ligger i hhv. Uganda, Tanzania og Kenya
i Øst Afrika.

Jeg kan oplyse dig om at fisken er en meget delikat spise.

Med venlig hilsen

Jens Andersen

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 18-01-03 12:36

Hej,

Jeg tror ikke det er et navn på en specifik fiskeart, men derimod en
fællesnævner for en række fisk fra denne verdens dybeste sø.
En søgning på www.google.com har lige bekræftet dette.

I akvariekredse er Viktoriasøen kendt som ophavsstedet for en lang række af
endemiske Cichlider, som er meget populære bla pga deres yngeladfærd,
mundrugere etc.

Venlig hilsen
Michael Christoffersen

Mht. fiskehandlere så er det ikke ligefrem der man finder den største viden
omkring fisk, prøv at spørg om de kan se forskel på en laks og havørred fx.
Det de ved mest om er kiloprisen.

Venlig hilsen
Michael Christoffersen

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 18-01-03 17:26

En viktoriafisk er en udsat aborreart , der er ved at overtage herredømmet
over søen , pga. den stort set fortærer alt selv sin egen yngel.

Fra : RJ

Dato : 18-01-03 18:36

Hvis den æder sit eget yngel, så burde der da ikke være så mange af dem??

Fra : Jens Andersen

Dato : 18-01-03 21:56

Michael!

Jeg kan betro dig at "min" fiskehandler er af den troværdige type, idet
han selv er lystfisker som de fleste
af os der kommer på denne side, tror jeg på ham når han påstår at
Victoriafisken er en bestemt art,
der jo også andre der mener det samme.

Venlig hilsen
jband

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 19-01-03 11:35

Hej Jens,

Nu må du ikke misforstå mig, jeg hævder så absolut ikke at fiskehandlere er
utroværdige, blot er deres biologiske viden og da specielt viden om fisk der
befinder sig udenfor deres interessesfære normalt ikke ret stor, (for nu at
være flink.)
Og en fiskehandler er måske i folks bevidsthed en all round fiskeekspert, og
det image kan jeg forestille mange fiskehandlere gerne vil leve op til, og
dermed ikke gerne indrømmer, at der er noget de ikke ved.
At din fiskehandler også er lystfisker kunne godt udlægges som en indikation
af at han har noget at have det i.
Blot undrer det mig at en søgning på google ikke kom op med konkrete hits på
denne fisk.

Venlig hilsen
Michael Christoffersen

Fra : Michael Hansen

Dato : 19-01-03 15:08

Hej Anders

Jeg kan se at forvirringen er total !!! Jeg har selv fisket i Victoria søen
for år tilbage, og har
gennem længere tid, haft forbindelser til det afrikanske.

Der er hovedsagligt to fiskearter i Victoriasøen som udnyttes kommercielt.
Det er er nilaborren
og tilappia´en.

I de senere år er der opstået en fiske industri i Unganda, hvor nilaborren
fileteres og så
eksporteres til bl.a. Danmark. Industrien er opstået bl.a. på baggrund af
udviklingsstøtte fra
Danmark. Nilaborren er en yderst velsmagende fisk. Der drives også
kommercielt sportsfiskeri
efter nilaborren, som kan nå en mak. vægt på 200 kilo.

Det er rigtig at niloaborren æder sin egen yngel, men det er faktisk den
mindste af de
miljømæssige konsekvenser udsætningen af fisken har fået. Den har faktisk
vendt hele
økosystemet på hovedet. Det er en længere historie !

Michael L. Hansen
redaktør/editor - scandicAngler
michael@scandicangler

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 19-01-03 17:45

Det har forøvrigt lige været en udsendelse fra discoveri om
(victoriafisken)også kaldet nilabborren , og den viste at de kære
akvariefisk er ved at blive ædt op af den udsatte art..

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 20-01-03 09:27

Hej Christian,

Ja, den så jeg også godt. Temmelig interessant.
Blot lidt den skæbne der bliver alle de enestående chichlider til del, da de
ikke findes andre steder i verden.
Men det har man jo set så tit, i forb. med uovervejede udsætningsprojekter.

Mvh
Michael Christoffersen

Fra : Anders Lassen

Dato : 20-01-03 22:31

Hej og tak for alle de kloge svar.

Jeg har fulgt tråden, researchet lidt selv og er enig i at den korrekte
betegnelse er Nilaborre. Et opslag på fødevaredirektoratets hjemmeside
fortæller i øvrigt, at det er ulovligt at sælge fisk under andet end de
godkendte handelsnavne - og Victoriafisk er IKKE et godkendt handelsnavn. Så
det kan I jo fortælle jeres fiskehandlere: Det er Nilaborre og ikke andet!
(Lyder dog knap så sexet, så jeg forstår godt, at de viger tilbage fra det.)

Anders