Algerejer
Fra : Tina Koch

Dato : 09-03-01 23:30

Hejsa

Jeg har lige fået et 70 liters akvarium og købte samtidig nogle forskellige
fisk, bla. algerejer. Er der nogen der ved hvad de er for nogle størrelser.
Har nu haft dem i 1 uge og har indtil videre fundet 3 "skaller" eller unger
eller et eller andet udefinerbart (for mig ). Der er ingen døde så det
er ikke det.

Er der nogen der kan fortælle lidt om dem.

På forhånd tak

Tina

Fra : Keyser Soze

Dato : 10-03-01 03:56

Rejer har det, der hedder et exoskelet, altså et "udenpå"-skelet. Vi har et
endoskelet - et "indeni"-skelet.
Da skelettet er hårdt, kan rejer (insekter og andre med exoskelet) ikke
vokse, uden at skifte skelet.
Det gør de så. Det gamle revner og ud kryber rejen, nu et nummer større. Den
er helt blød og gemmer sig, indtil det nye skelet er stivnet. Dette gentager
sig så, næste gang rejen er blevet for stor til sit eget skelet.

Held og lykke med dine interessante dyr

Keyser Soze

Fra : Tom Manczak

Dato : 11-03-01 19:58

Forresten, du skal ikke fjerne skallerne. Rejerne spiser dem, så de
kan udnytte det kalk og chitin som der er i skallerne. Det gør også at
det nye exoskelet hærder hurtigere. Det er genbrug i bogstaveligste
forstand!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak