MS Windows
briani 27239
w2k fryser efter start
Fra : BJ.DK

Dato : 17-01-03 15:58

SYMPTOM:
PC'en låser (taster, mus, the works), på lidt forskellige tidspunkter, men
altid under eller kort efter start, også i fejlsikret tilstand, dog ikke i
"Start med kommandoprompt". Jeg bilder mig ind, at den lever længere i
fejlsikret tilstand, før den dør.

Hvis der er lyd i højtaleren i det øjeblik, PC'en dør, går lyden i "løkke" -
ca. 6-8 gange i sekundet.

Nogle gange (ikke hver gang) kommer der en sort "streg" med grønne
"nålestriper" over toppen af skærmen når den fryser.

SYSTEM:
W2K pro m/ SP3
K7SEM
AMD XP1800
256 MB (Er RAM tetst med www.simmtester.com uden fejl).
Grafik: ASUS 8170-DDR 64MB
- (Ingen forskel med AGPkortet taget ud og skærm onboard)
40GB maxtor / 8 GB samsung
400w strømforsyning.
Eicon USB ADSL Modem

Nogen forslag?

Børgesen

Fra : Leony

Dato : 17-01-03 16:56

"BJ.DK" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse

> 256 MB (Er RAM tetst med www.simmtester.com uden fejl).

Memtest86 kan også teste RAM, det er dog tit den frikender RAM, selvom
de er defekte - kan ikke forestille mig at simmtester er værre/bedre.
Hvis du kan låne en stang RAM, så prøv med den i stedet for. Det er den
eneste måde at være 100% sikker.
--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jens

Dato : 17-01-03 17:41

> [...]
> de er defekte - kan ikke forestille mig at simmtester er værre/bedre.
> Hvis du kan låne en stang RAM, så prøv med den i stedet for. Det er den
Hvad ligger temperaturene på ?

mvh Jens

Fra : BJ.DK

Dato : 19-01-03 13:18

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad ligger temperaturene på ?

Ca. 43° ved start jfr. BIOS.

Før den gik "død" oplevede jeg en arbejdstemperatur på 53°.

Fra : Jens

Dato : 20-01-03 01:04

"BJ.DK" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Ca. 43° ved start jfr. BIOS.
>
> Før den gik "død" oplevede jeg en arbejdstemperatur på 53°.

Det burde den jo overleve.
Så er der driverne...............

mvh Jens

Fra : BJ.DK

Dato : 20-01-03 08:47

> Det burde den jo overleve.
> Så er der driverne...............

Ja, og nu er jeg kommet videre, men er ikke blevet stort klogere:

En "scandisk" fra en w98 installations CD-Rom fandt ingen fejl på C-drev -
heller ikke under overfladescaning.

Jeg bestemte mig for at gen-installere w2k.

Først forsøgte jeg med en "reperations-installation". Det gik godt indtil
filkopiering. Da døde PC'en 3 gange i træk ved 19% og filen "drivers.cab".
Den døde i en sådan grad, at skærmen begyndte at vise pudsige tegn i
farverne grå og lilla.

Jeg genstartede i kommandoprompt, fandt min gamle DOS Norton Commander frem,
kopiere C-drev til et backupdrev, formaterede C-drevet, og begyndte på en
ren w2k installation. Igen standsede alt under filkopiering, denne gang ved
17%, men stadig ved filen "drivers.cab".

Anført af dette, bestemte jeg mig for igen at forsøge at pille ASUS
V8140-DDR grafikkortet ud. Igen formaterede jeg C-drevet, og forsøgte igen
med en ren installation. Well Well, dennegang overlevede jeg filkopieringen
inkl. "drivers.cab", men kun til genstarten. Her døde PC'en to gange i træk
under en endnu ikke fuldført installation.

*suk*

Børgesen

Fra : Jens

Dato : 20-01-03 18:22

> [...]
træk
> under en endnu ikke fuldført installation.

Prøv fra w98 dos med cdrom at kopiere cdèn over på dit HDdrev og installer
derfra, jeg tror det er en forkert discdriver eller deromkring, måske er
cdèn ridset, der skal ikke så meget til før et lidt bedaget cdrom drev køjs
i det, det er det man kalder kopi beskyttelse hos microsnyd tror jeg nok.

Når den går ned uden grafikkortet er i er der jo noget andet galt.

mvh Jens

Fra : BJ.DK

Dato : 23-01-03 15:21

> [...]
> i det, det er det man kalder kopi beskyttelse hos microsnyd tror jeg nok.
>
> Når den går ned uden grafikkortet er i er der jo noget andet galt.

Tak for tippet. Jeg har været på rejse et par dage, men vil gå i slåskamp
med PC'en igen i aften.

Børgesen

Fra : BJ.DK

Dato : 24-01-03 09:00

> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
>

> Tak for tippet. Jeg har været på rejse et par dage, men vil gå i slåskamp
> med PC'en igen i aften.
>
> Børgesen

Ja, så gik jeg igang igen.

Jeg forsøgte at sætte en ældre HD i maskinen, for at installere w98. Om end
det gik væsentligt mere smertefrit end med w2k, lykkedes det stadig maskinen
at fryse 1 gang under installationen.

Jeg tror efterhånden kun der er MB og RAM tilbage. Rammen har som nævnt
testet fejlfri i et 16-loop burnin-test, men dette er jfr. Leony's tip:

<GIVV9.38616$Hl6.4535648@news010.worldonline.dk>

Jeg tror, jeg vil lade Sandra køre en benchmark på CPU, CPU Multimedia og
Memory. Måske det kan give noget....

Børgesen

Fra : BJ.DK

Dato : 07-02-03 15:13

"BJ.DK" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse

Ja, efter lang tids søgen, tror jeg løsningen er fundt:

En tekniker konstaterede, at CPU-blæseren sad skævt på. Efter at have rettet
dette, kører maskinen igen.

Interessant, fordi nedbrud under såvel w98 som w2k installation gik ned på
nøjagtigt samme sted (i w98 under intallation af "driver.cab") - men ikke
desto mindre....

Tak til alle herinde for besyv.

Fra : BJ.DK

Dato : 19-01-03 13:19

> "BJ.DK" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis du kan låne en stang RAM, så prøv med den i stedet for. Det er den
> eneste måde at være 100% sikker.

Jeg har "kun" ialt 96MB liggende i en skuffe, men jeg vil da prøve
alligevel.

Børgesen

Fra : Nielsen

Dato : 17-01-03 18:01

"BJ.DK" <news@klog.dk> wrote
> Nogen forslag?

Denne fejl kan skyldes driveren på dit grafikkort, kommer den også i fejlsikret tilstand ?

/Morten

Fra : Nielsen

Dato : 17-01-03 18:04

"Nielsen" <mni@fjernesit.dk>
> "BJ.DK" <news@klog.dk> wrote
>
> Denne fejl kan skyldes driveren på dit grafikkort, kommer den også i fejlsikret tilstand ?

Sorry kan se du også har den i fejlsikret %-| , men tjek alligevel op på driveren til dit skærmkort

/Morten

Fra : BJ.DK

Dato : 19-01-03 13:21

"Nielsen" <mni@fjernesit.dk> skrev i en meddelelse

> Sorry kan se du også har den i fejlsikret %-| , men tjek alligevel op på
driveren til dit skærmkort

Ja, jeg har som sagt forsøgt at pille kortet helt ud og starte PC'en på
on-board kortet.

Men hvis jeg kan holde PCen i live længe nok ad gangen, kan jeg jo alligevel
forsøge at opdatere driveren.

Børgesen