Datoen på computeren var forkert
Fra : Mathias

Dato : 17-01-03 15:53

Datoen stod til den 16/1. Er nu rettet.
Derfor sender jeg den igen. UNDSKYLD......

Hej med jer

Har lige købt en ny computer som består af :

Thermaltake kabinet m/ 5 blæsere
Soltek 85erv2 533/400MHZ DDR 400MHZ ram
Pentium 4 3,06
Samsung DDR 3200 2 stk. à 512 mb.
Ti 4600 MSI
XP pro

Dimm Voltage control står til default 2.5V
Sdram timming by SPD står til Enabled

Jeg kan stille sdram frequency til 266 333 400 eller auto.

Når den står på auto viser SiSoft Sandra at den kører 2*166 =333 på rammen
og kører ellers perfekt.
SiSoft Sandra viser også at det er Samsung 3200/400MHZ.

Men, det vil jeg jo helst ikke være med til. Jeg har 400MHZ ram, så de skal
køre 400MHZ.

Stiller sdram frequency til 400 og save og exit.
Nu viser SiSoft Sandra at den kører 2*200 = 400 på rammen. Men nu kører den
lidt ustabil.
Prøver jeg at kører PC MARK 2002 genstater den efter ca. 1 minut.

Hvad gør jeg forkert ?

Hilsen Bjarne

Fra : Morten Johansen

Dato : 17-01-03 18:46

Mathias wrote:

> Dimm Voltage control står til default 2.5V
> Sdram timming by SPD står til Enabled

Er der ikke en indstilling her omkring, der hedder noget med "CAS
latency" ? Jeg tror computeren bliver ustabil fordi computeren forsøger
at køre rammen ved for lav CAS latency. Hvis du øger værdien bliver
computeren mere stabil og en smule langsomere. PC MARK 2002 kan nok
fortælle dig, om computeren er hurtigst ved SDRAM frekvens på 333 MHz og
lav CAS eller ved SDRAM frekvens på 400 MHz og en lidt højere CAS.

> Hvad gør jeg forkert ?

Se ovenstående svar.

Hilsen Morten

Fra : Mathias

Dato : 18-01-03 11:25

Ved CAS latency kan jrg vælge mellem 1,5 2 2,5 3
Den står på default 2,5

Hvad sker der ved at give den noget mere power, f eks. 2.6 eller 2.7 ( Dimm
Voltage control ).

Hilsen Bjarne