Er der andre end mig? ....
Fra : Familien Kristensen

Dato : 17-01-03 15:40

Først undskyld fordi jeg starter en ny tråd om DDA.
Men jeg kan altså ikke følge med i "hvem vil være med til at..."

Jeg starter den, fordi Helbo skrev:
"Men vi skal nok også passe på, at vi ikke overdramatiserer. Vi må ikke
lade os imponere af udtrykket "vi er mange, der mener...". I
virkeligheden er det jo kun en 5-6 stykker, som skælder ud, og det er
vel de mest fornuftige, der tier."

Derfor vil jeg gerne opfordre andre der er utilfredse med besværligheden i
at benytte søgebasen på DDA (altså at der kommer enten 0 poster, eller
"siden kan ikke vises") til at give deres besyv med.

Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?

Du kan bare svare ja eller nej.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 17-01-03 16:15

Ja, jeg er også træt af DDA.

Søgningen er langsom, og så får man gang på gang "siden kan ikke vises",
eller at der er f. eks. 6 poster, men ikke posternes indhold.

Men det værste er nu alligevel Emigrant CD'en! Jeg købte den for nogle
år siden, men jeg har desværre ikke haft megen glæde af den.

Når jeg laver en søgning med ordhjulet, kan jeg ikke se hvilke hits, det
har resulteret i. Hvis jeg klikker på hits, sker der ingenting.

Så kan det hjælpe at installere programmet igen, men næste dag er alt
som før geninstallationen, og jeg synes ikke, at det er rimeligt, at man
skal installere programmet, hver gang man skal søge på CD'en.

Venlig hilsen
Arne Nielsen

Fra : Steven

Dato : 17-01-03 16:13

> [...]
"siden kan ikke vises") til at give deres besyv med.

> Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?

JA

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 02-02-03 12:26

Ja.
Hilsen
Ove Kronborg

Fra : Bente Feldballe

Dato : 17-01-03 16:40

Personligt synes jeg, at det største irritationsmoment er den *** (slettet
af censuren) begrænsning på 100 poster der gør, at man ikke kan få et helt
sogn frem på én gang. Begrænsningen gør simpelt hen, at jeg sjældent gider
bruge databasen, for man skal knokle omkring online (har stadig en af de
langsomme modem-forbindelser), hvis man skal have styr på en familie og dens
forgreninger under de nye betingelser - eller logge af og på i én
uendelighed, hvilket TDC sikkert ville fryde sig over.

Jeg har vel brugt databasen et par gange i løbet af det sidste år og har
fået "siden kan ikke vises" den ene.

Så hvis det er de mest fornuftige, der tier, vil jeg gerne melde mig i
gruppen af ufornuftige..

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

<3e2815ac$0$2577$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...

Fra : Peter Buch

Dato : 17-01-03 18:18

"Familien Kristensen" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en meddelelse
> [...]
> "siden kan ikke vises") til at give deres besyv med.
>
> Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?

JA

Mvh

Peter Buch

Fra : Bodil Madsen

Dato : 17-01-03 18:01

Ja, jeg er også træt af den. - Kan ikke finde personerne selv om jeg ved at
de er der og skal være der.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 17-01-03 16:14

ja.
Mvh
Thorkild Dalsgaard
http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/

Fra : Ole Grau

Dato : 17-01-03 18:21

Familien Kristensen wrote:

> Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?
>
> Du kan bare svare ja eller nej.

ja, ja, ja = MEGET TRÆT AF DET!!!

--
---
Mvh.

Fra : Gunnar Pedersen

Dato : 17-01-03 19:11

"Familien Kristensen" <Vaelg.svar@til.afsender> wrote in message
> [...]
> "siden kan ikke vises") til at give deres besyv med.
>
> Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?

JA!
Jeg har ikke kunnet få hverken hele eller halve folketællinger frem de
sidste par uger - om søgningen så foregår dag eller nat.

Hilsen
Merete Kirkeby Pedersen>

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 17-01-03 20:13

On Fri, 17 Jan 2003 19:10:43 +0100, "Gunnar Pedersen" <gp@mgx.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har ikke kunnet få hverken hele eller halve folketællinger frem de
>sidste par uger - om søgningen så foregår dag eller nat.

Det er nu altså pudsigt. Præcis på det tidspunkt, hvor du skrev dette
indlæg, sad jeg og søgte på serveren - og tænk engang, det fungerede
upåklageligt
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Krabsen

Dato : 17-01-03 21:00

Jo Lars, men det hjælper jo ikke alle de, der tydeligvis ikke kommer
igennem. For dem _er_ der åbenbart problemer. Hvad enten de skyldes
server-problemer eller fejl 40. (Begge dele er formentlig lige sandsynlige).

Og skyldes de mest fejl 40, så må der jo være behov for bedre søgebilleder,
bedre hjælp, bedre og mere robuste søgerutiner - og ikke bare "æv bæv, jeg
kan bare godt".

mvh
Krabsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 17-01-03 21:45

On Fri, 17 Jan 2003 21:00:14 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

> [...]

>bedre hjælp, bedre og mere robuste søgerutiner - og ikke bare "æv bæv, jeg

Jamen det kan jeg da kun være enig i.

Jeg mener imidlertid også, at jeg ved forskellige lejligheder har
prøvet at forklare, hvad man evt. kan gøre for at få bedre resultater.

Jeg kan også fortælle, at vi i forbindelse med KIP-kortene er langt
fremme med at lave en generel søgevejledning. Vi har nemlig
efterhånden samlet en del erfaringer om en stribe helt typiske fejl,
som mange laver. F.eks. søger man i sogne, der ikke er indtastet eller
man indtaster alt for mange ting i søgeskemaet (man ved at manden
først var gårdmand, senere blev han købmand og derfor indtaster man
begge dele under erhverv).

Det er helt klart, at der skal mere vejledning til. Men det kræver
altså også, at brugerne er parate til at tage imod de gode råd som
gives - og ikke bare refleksmæssigt skyder skylden på DDA.

Derudover ville det være dejligt, hvis man var lidt mere realistisk og
nuanceret i sine udmeldinger. Den anden dag var der en der hævdede, at
få timeout i 97% af alle tilfælde uanset hvornår på døgnet, der blev
søgt. Sådan noget vrøvl kan vi da ikke bruge til noget.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-01-03 01:10

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 17 Jan 2003 21:44:56 +0100

>Den anden dag var der en der hævdede, at
>få timeout i 97% af alle tilfælde uanset hvornår på døgnet, der blev
>søgt. Sådan noget vrøvl kan vi da ikke bruge til noget.

Det kan vi da bruge til akkurat lige så meget - som en melding om at en
ny server koster 4,5 mill. Kr. For slet ikke at nævne de to år det ville
tage at få den programmeret.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-01-03 21:16

> Det er nu altså pudsigt. Præcis på det tidspunkt, hvor du skrev dette
> indlæg, sad jeg og søgte på serveren - og tænk engang, det fungerede
> [...]
*******
Uden at blande mig i debatten, for / imod, føler jeg trang til at
delagtiggøre læserne i mine oplevelser med DDA søgebasen:

Hvis jeg vil finde niels svends%n (Kunne være både Svendsen og Svendson) -
skriver jeg som vist.
Herefter Amt: Frederiksborg
Herefter Sogn: Helsingør
Herefter År: 1845

Hvad sker? "Ingen resultater i søgningen"
Så slettede jeg sognet Helsingør - og vupti vælter det ind med Svendsener
fra hele amtet.

Nu havde jeg endelig indkredset hvor hunden lå begravet.
Herefter ændrede jeg sognet til "helsingør købstad".
Og så var der gevinst.

Det syntes jeg var pudsigt. Hvordan skal folk ude i Tasmanien og
Langtbortistan kunne regne det ud?

Jeg vil gerne indrømme vi har kabelforbindelse: Efter at have forsøgt med
adskillige søgninger i eftermiddags- og aftentimerne tager hver søgning
mellem 30 og 40 sekunder.

Problemet er nok at indtasterne skal skrive navne kildesandt, det har vi
tidligere været inde på.
Man er pinedød nødt til at være findopsom når man vælger det man søger.
Hejsan
Flemming Svendsen.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 17-01-03 21:39

On Fri, 17 Jan 2003 21:16:12 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus1@mail.dk> wrote:

>Det syntes jeg var pudsigt. Hvordan skal folk ude i Tasmanien og
>Langtbortistan kunne regne det ud?

Helt enig, det er et reelt problem, og det er netop en af de ting, som
vi gerne vil lave en bedre vejledning om.

Fra : John Thomsen

Dato : 26-01-03 18:55

<zeus1@mail.dk> wrote:

>Det syntes jeg var pudsigt. Hvordan skal folk ude i Tasmanien og
>Langtbortistan kunne regne det ud?

Når de søger på Donalds%n.... ? )

Venligst
John

Fra : Fritz Gundgaard Knud~

Dato : 17-01-03 19:09

"Familien Kristensen" skrev
<klip>
> Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?
<klip>

Ja, afgjort!

Der er nok heller ikke tvivl om, at det skyldes manglende kunnen hos de
teknisk ansvarlige?

Det kan jo godt ærgre en, for allerede for ca 20 år siden havde Jydsk
Telefon i samarbejde med Regnecentralen udviklet et program (med
soundex-søgning!), der kunne finde personer i telefonbogsbasen på sekunder
og med mange samtidige brugere! Så ekspertisen findes i landet og har
endvidere været i undervisningssystemet i mange år.

mvh

Fritz Gundgaard Knudsen
Kollerupvej 17
8900 Randers
+4586434904
fritz@gundgaard.dk

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 17-01-03 19:02

"Familien Kristensen" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en meddelelse

> Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?
>
> Du kan bare svare ja eller nej.

Ja, bestemt. Derfor tøvede jeg ikke med at anskaffe DDD4. Jeg har glæde
af Bo Ekelund's gratis program LynFT. Man kan søge på forskellige måder
og evt. gemme en hel tælling på harddisken for senere at åbne den i et
regneark.

Venlig hilsen
Chr. Wirenfeldt

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-01-03 20:09

Jeannie Kristensen skrev bl.a.:

> Først undskyld fordi jeg starter en ny tråd om DDA.
> Men jeg kan altså ikke følge med i "hvem vil være med til at..."

Det synes jeg virkelig er ærgerligt at du ikke kan.......
Hvis du ligefrem opgiver, melder du dig jo ud af debatten, og bliver til en
af dem, der flyder med strømmen, uden personligt at tage stilling til alle
nuancer og meninger.

> Du kan bare svare ja eller nej.

Ja, det er jo så nemt...... Det er jo nemt at sige nej, eller ja til noget,
som man ikke forstår, ikke kan følge med i, eller ikke gider sætte sig ind
i.

"Vi vil f...... have, at de indtastede FT-ere er til stede og søgbare i
døgnets 24 timer, uden ventetid..."

-Jamen hvad er det der foregår? Hvem har lovet os at køre på første klasse
uden at betale?
Hvis det er så hulens vigtigt at være online med sine søgninger 100% hele
døgnet, så køb dog for pokker den sølle CD - hvor ALLE indtastede FT'ere er,
(på nær 1801), for ca 220 kr.
De penge kan du så være forvisset på er givet godt ud.
F.eks.fik jeg lov til GRATIS at låne en protokol fra DDA til indtastning, og
da jeg afleverede den igen efter at have færdigindtastet ca. 10.000 personer
på Fyn, betalte man også returportoen (i alt vel 250 kr). Udgifter, som du
var med til at dække, ved at købe den CD.....
Det håber jeg du har det OK med.....?

Jeg håber da også at du har det fint med, at de to tællinger (330 personer),
som DU har afleveret til DDA indtil nu, Jeannie, bliver ordentligt
behandlet, arkiveret, evt. korrekturlæst, og senere gjort tilgængelige for
offentligheden, bl.a. på en CD, som er yderst rimelig i pris....?

Jeg synes vi skal være lidt påpasselige med blot at kræve ind.
Min hedengangne far lærte mig: Du skal yde, før du kan nyde....
Hvis du VIL køre på 1. klasse, så køb den CD......andet er vist ikke blevet
dig lovet - vel?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Peter Weis

Dato : 17-01-03 21:44

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> wrote in message

> da jeg afleverede den igen efter at have færdigindtastet ca. 10.000
personer

Hvor er du god!

> Jeg håber da også at du har det fint med, at de to tællinger (330
personer),
> som DU har afleveret til DDA indtil nu, Jeannie, bliver ordentligt

Hvor er hun latterlig!

Eller hvad mente du egentlig?

mvh
Peter

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-01-03 22:56

> Eller hvad mente du egentlig?

Kære Peter,

Ironi kan ikke forklares.....
Hvis du virkelig interesserer dig for hvad jeg mener, så prøv at kommentere
nogle af mine andre betragtninger.
At de to tal du nævner skulle gøre mig til en "helt" og Jannie til det
modsatte, som du åbenbart opfatter det, er skudt helt ved siden af, og
tjener vel kun til at forplumre debatten.
Meningen er,- naturligvis-, at lige meget hvor meget du afleverer, eller
hvor
megen tid du ofrer som indtaster, kan du forvente, at dine data bliver
behandlet ordentligt.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 18-01-03 00:36

"Poul F. Andersen" skrev i en meddelelse > Jeannie Kristensen skrev bl.a.:>

> [...]
> De penge kan du så være forvisset på er givet godt ud.
> Hvis du VIL køre på 1. klasse, så køb den CD......andet er vist ikke

Jeg har købt både DDD3 og DDD4 og er stort set tilfredse med dem på nær,
som jeg skrev for et par dage siden, når jeg skal bruge Hejls sogn i Vejle
amt, i tællingerne 1803, 1835 og 1840 har jeg svare problemer fordi
oplysningerne står i forkerte kolonner. Nu har jeg jo så opdaget hvori
fejlen består og må derfor møjsommeligt bladre mig igennem hele sognet for
at finde personer. Fejlen betyder så samtidig at det ikke er muligt at få
'hele husstanden' i et hug
Og jo jeg har talt med DDA i dag per telefon og talt med en flink mand der
lovede at undersøge problemet nærmere, men desværre varer det vel en rum tid
inden den fejl kan rettes.
Jeg håber kun på at den er rettet inden udgivelsen af næste cd.
Venligst

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-01-03 09:44

Fri, 17 Jan 2003 20:08:52 +0100, skrev Poul F. Andersen:

> [...]
>af dem, der flyder med strømmen, uden personligt at tage stilling til alle

Det synes jeg er meget forståligt. Siden er ny deltager meldte sig i
diskussionen (ingen nævnt, ingen glemt), er debattrådene blevet
splittet op i flere uafhængige tråde, da vedkommende åbenbart har
indstillet sin newsreader forkert.

Det er ikke alle der bruger den indbyggede newsreader i Outlook
Express. Jeg selv bruger f.eks. Forte Agent.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-01-03 09:48

> [...]

>Min hedengangne far lærte mig: Du skal yde, før du kan nyde....
>Hvis du VIL køre på 1. klasse, så køb den CD......andet er vist ikke blevet

Jeg vil gerne spørge dig: Præcist hvor mange poster skal man have
indtastet for at kunne tillade sig at have en mening? 330 er åbenbart
ikke nok!

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(6936 poster)

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-01-03 10:50

> Jeg vil gerne spørge dig: Præcist hvor mange poster skal man have
> indtastet for at kunne tillade sig at have en mening? 330 er åbenbart
> ikke nok!

Kære Kurt,
Nu synes jeg du fordrejer tingene, og dit spørgsmål er yderst tenditiøs.
Hvis du havde læst mit svar til Peter Weis, kunne du jo også have sparet
det.
Jeg troede egentlig du holdt dig for god til den slags.......

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-01-03 11:05

Sat, 18 Jan 2003 10:50:27 +0100, skrev Poul F. Andersen:

> [...]
>det.
>Jeg troede egentlig du holdt dig for god til den slags.......

Jeg er i virkeligheden slet ikke god - jeg er en middelaldrende, tvær
knark der åbenbart ikke har andet at gå op i, end at diskutere
forgæves med Lars Jørgen Helbo. Suk, jeg må se at få mig et liv

Nå ja, Poul, vi synger med hver sit næb. Mit næb er en kloning mellem
en papegøjes og en Tucans

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 18-01-03 11:44

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
| Sat, 18 Jan 2003 10:50:27 +0100, skrev Poul F. Andersen:
|

| Nå ja, Poul, vi synger med hver sit næb. Mit næb er en kloning mellem
| en papegøjes og en Tucans

Det må måske lige være mig tilladt at gøre opmærksom på, at papegøjer ikke
hører til skrigefuglene.
papegøje: en farverig tropisk fugl med kraftigt, krumt næb.
skrigefugl: en orden af fugle med en kraftig (og for egen regning
irriterende) stemme; flere arter, bl.a. isfugl, biæder og hærfugl
Hilsen
Svend Haakon

Fra : René Koksbang

Dato : 17-01-03 20:07

Ja

--
René

Fra : Per Agerbæk

Dato : 17-01-03 20:28

Nej, men når det er sagt, vil jeg da gerne tilføje, at der er plads til
forbedringer.

Selvfølgelig er det da sk... hamrende irriterende at få en kryptisk besked
på skærmen, når man nu sidder og leder efter sine aner.
Men som næsten daglig bruger af DDA, er det min oplevelse, at de allerfleste
søgninger går igennem første gang. Og det er yderst sjældent at jeg må bruge
opfrisk mere end 1 gang.

At man så ikke altid får det svar man leder efter, skyldes som regel at
navnene er stavet anderledes end forventet. Det kan der jo ikke rigtigt
gøres noget ved, for kilderne er jo som de er!

med venlig hilsen
Per Agerbæk

http://www.agerbaeks.dk

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 17-01-03 20:50

JJJJJAAAAAAAAAAAAAAA - jeg er ski.. træt af den !!!

vh
Erik

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 17-01-03 21:16

JA

Niels Jørgen Engel

Fra : Evald Adamsen

Dato : 17-01-03 21:44

Ja, den er godt nok "træls" (nordjysk)

Evald Adamsen
adamsen@klarupnet.dk

Fra : Philip Kofoed

Dato : 17-01-03 21:33

Ja

mvh
Philip Kofoed

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 17-01-03 21:45

Hvorfor vender man ikke tilbage til at give brugerne af DDA
mulighed for af downloade zip.filer igen, det vil nok give noget
luft til den trætte server

>Hr. Poul F. Andersen skrev
>Jamen hvad er det der foregår? Hvem har lovet os at køre på første klasse
>uden at betale?

Hvem har sagt at ingen vil betale, men normalt betaler man ikke for en
defekt varer ??

> [...]

>behandlet, arkiveret, evt. korrekturlæst, og senere gjort tilgængelige for
>offentligheden, bl.a. på en CD, som er yderst rimelig i pris....?

bliver ordentligt behandlet, bliver de det for man glemmer nok mange gange
selv
hvilke søgemuligheder man har på sin database.

Og tilsidst skal man have afleveret noget til DDA for at bruge denne
"DATABASE"

--
Regards / Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
http://www.stryhn.go.to/
last update 17. Jan. 2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-01-03 22:24

PFA:

TS:
> Hvem har sagt at ingen vil betale, men normalt betaler man ikke for en
> defekt varer ??

???

> [...]

> hvilke søgemuligheder man har på sin database.
>
> Og tilsidst skal man have afleveret noget til DDA for at bruge denne

Undskyld Tom, - men jeg fatter simpelt hen ikke hvad du skriver......??
Og jeg undrer mig lidt over at vi skulle være blevet De's med "Hr." ?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Hans Peter Poulsen

Dato : 17-01-03 22:16

Ja!

Det var en god ide! Så kan det hurtigt dokumenteres, at vi kun er 5-6
brokkehoveder, der er utilredse. Eller hvad?

Prøv at se, hvor godt det kan gøres i Norge:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebFront.exe?slag=vis&tekst=meldingar

Man kunne næsten ønske sig norske tilstande!

venlig hilsen
Hans Peter Poulsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 17-01-03 22:33

Hans Peter Poulsen wrote:
> Ja!
>
> Det var en god ide! Så kan det hurtigt dokumenteres, at vi kun er 5-6
> brokkehoveder, der er utilredse. Eller hvad?

Jeg er gratist fordi jeg ikke læser gotisk særlig godt og derfor ikke
kan deltage som indtaster hvor gerne jeg end ville, derfor vil jeg ikke
besvare spørgsmålet om tilfredshed contra utilfredshed.
Af samme årsag mener jeg Jeannie mangler et enkelt spørgsmål mere i sit
indlæg; nemlig om man er indtaster eller ej.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 17-01-03 23:06

On Fri, 17 Jan 2003 22:32:37 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Jeg er gratist fordi jeg ikke læser gotisk særlig godt og derfor ikke
>kan deltage som indtaster hvor gerne jeg end ville,

Det mener jeg faktisk er forkert. Tværtimod, hvis du har et ønske om
at lære gotisk, så er indtastning noget af det bedste, du kan gøre for
dig selv. Det er i hvert fald den måde jeg selv har lært gotisk på.

>derfor vil jeg ikke
>besvare spørgsmålet om tilfredshed contra utilfredshed.
>Af samme årsag mener jeg Jeannie mangler et enkelt spørgsmål mere i sit
>indlæg; nemlig om man er indtaster eller ej.

Det er såmænd ikke nødvendigt. Hvis folk ellers optræder her i gruppen
under deres rigtige navn - og det gør man vel - så behøver man jo blot
at sammenligne med den såkaldte hitliste på:

http://ddd.dda.dk/hitlist2.htm

Så kan man helt tydeligt se, hvad hver enkelt af deltagerne i denne
tråd indtil dato har bidraget til projektet. Det ser således ud:

Jeannie Kristensen 330
Steven 0
Thorkild Dalsgaard 0
Arne Nielsen 0
Bente Feldballe 0
Peter Buch 0
Bodil Madsen
Ole Grau 845
Christian Wirenfeldt 0
Fritz Gundgaard Knudsen 411
Lars Jørgen Helbo 103141
Krabsen 0
Flemming Svendsen 28636
Rene Koksbang 0
Poul F. Andersen 39324
Peter Weis 0
Per Agerbæk 0
Erik P. Vinther 0
Niels Jørgen Engel 0
Philip Kofoed 0
Evald Adamsen 0
Tom Stryhn 0
Hans Peter Poulsen 726
Bent Fleron 0
J.k. 0

Det er jo tydeligt, at kvaliteten af de oplevede søgeresultater er
ligefremt proportionalt med ens eget bidrag til projektet. Serveren er
åbenbart i stand til at mærke, hvem der søger og levere resultater i
forhold til indsatsen.

Gad nok vide, hvordan DDA har fået det programmeret

Fra : Hanne V. Henriksen

Dato : 17-01-03 23:47

> [...]
> forhold til indsatsen.
>
> Gad nok vide, hvordan DDA har fået det programmeret

I så fald virker dette program heller ikke helt hensigtsmæssigt..........

For jeg bliver vel smidt af 2/3 af de gange jeg prøver. Jeg har heldigvis
CD'erne, så det er ikke så tit jeg gider bruge tid på at søge hos DDA. For
søgninger der virker altså ikke særlig godt !

Med venlig hilsen

Hanne (4033 indtastede personer - hvilket åbenbart ikke er "nok")
www.milloup.dk/hvh

Fra : Per Agerbæk

Dato : 17-01-03 23:49

Kære Lars

Jeg føler mig en smule pikeret ved at finde mit navn på din liste over
gratister.

Som du helt sikker ved, findes der også en liste med korrekturlæsere, eller
er den her http://ddd.dda.dk/korlist.htm ). Som du vil se har jeg
korrekturlæst 5 folketællinger, som min kone i øvrigt er registreret som
indtaster på.

Så selvom det foreløbig kun drejer sig om ca. 4000 personer, føler jeg helt
klart at jeg er min gode ret til at yttre mig.

Med venlig hilsen
Per Agerbæk

P.S. Vi er i øvrigt igang med 5 nye.

Fra : Hans Peter Poulsen

Dato : 18-01-03 01:03

.... og hvordan i alverden er denne tråd nu blevet til en konkurrence i,
hvor meget man har indtastet?
Er det da kun indtasterne, der er berettiget til at lave opslag?

mvh
Hans Peter

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 09:45

On Sat, 18 Jan 2003 01:03:14 +0100, Hans Peter Poulsen
<hans.peter.poulsen@bigfoot.com> wrote:

>... og hvordan i alverden er denne tråd nu blevet til en konkurrence i,
>hvor meget man har indtastet?
>Er det da kun indtasterne, der er berettiget til at lave opslag?

Nej, selvfølgelig er det ikke det; men sammenhængen mellem ja/nej i
denne tråd og antallet af indtastede personer er alligevel interessant
i tre sammenhænge.

For det første har vi i denne debat flere gange hørt påstanden om, at
DDA ved sin forvaltning af projektet skulle have svigtet intentionerne
med projektet. Det postuleres at indtasterne skulle være meget
utilfredse med den måde projektet kører på, fordi adgangen til dataene
ikke er "fri nok"; men den holder tilsyneladende ikke.

Det forklarer for det andet, hvorfor det ikke rigtigt vil lykkes at få
gang i alternative projekter. Hvis indtasterne egentlig er meget godt
tilfredse med den måde det kører på, så har de nemlig ingen interesse
i at støtte alternativer, og man kan altså ikke starte sådan et
projekt med brugere alene.

For det tredje tror jeg man skal passe lidt på, hvordan man ytrer sig.
Jeg fornemmer, at der blandt nogle indtastere er en vis ærgrelse over
det, de opfatter som manglende taknemmelighed. Man føler måske, at
folk som ikke selv bidrager til projektet, burde udvise lidt større
ydmyghed, se f.eks. Svend Haakon Jensens indlæg:

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 18-01-03 11:23

> [...]
| folk som ikke selv bidrager til projektet, burde udvise lidt større
| ydmyghed, se f.eks. Svend Haakon Jensens indlæg:

Jeg har ikke anglet efter at nogen skulle vise deres taknemlighed over den
indsats indtasterne gør, men jeg har virkelig et stort ønske om, at den
negative kritik må forstumme.
Når jeg læser de mange negative indlæg, kan jeg ikke lade være med at spørge
mig selv, hvem har lovet disse mange, at de skal kunne få i både pose og
sæk. Hvad er det, der får så mange til at fare i flint over, at de mange
frivillige indtasteres arbejde bliver stillet kvit og frit til
interesseredes rådighed.
Hvorfor køber I ikke bare CD 2002:4 og ikke DIS-medlemmer desuden FT1801?
For nuværende har jeg i hvert tilfælde mistet lysten til at hjælpe de mange
kværulanter.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-01-03 11:33

> Hvorfor køber I ikke bare CD 2002:4 og ikke DIS-medlemmer desuden FT1801?
> For nuværende har jeg i hvert tilfælde mistet lysten til at hjælpe de
> [...]

100 % forståeligt.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-01-03 11:47

Sat, 18 Jan 2003 11:22:49 +0100, skrev Sv. Haakon Jensen:

> [...]

>For nuværende har jeg i hvert tilfælde mistet lysten til at hjælpe de mange

Jeg arbejder og diskuterer ikke under trusler!

Du og andre indtastere truer med at stoppe jeres indtastninger og jeg
kan ikke leve med at det insinueres, at det er udløst af at bl.a.
andre jeg udtrykker nogle holdninger til DDA i almindelighed (ingen -
gentager: *INGEN* - har *nogensinde* kritiseret indtasterne for
*noget* som helst).

Da jeg jo jævnligt, med navns nævnelse, er udråbt som en af de slemme
drenge, ofrer mig hermed for fællesskabet og trækker mig ud af enhver
debat om KIP og DDA (det nytter jo alligevel ikke noget). Slut prut.

Kurt Hansen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 18-01-03 12:00

| Jeg arbejder og diskuterer ikke under trusler!

Der er på det bestemteste ikke tale om nogen trusel, Det er en fastslået
kendsgerning, jeg gider ikke mere. Utak er verdens løn, siger man - og dog,
hvad må mit øje skue -- mintsanten om ikke der er retfærdighed til, thi

| Da jeg jo jævnligt, med navns nævnelse, er udråbt som en af de slemme
| drenge, ofrer mig hermed for fællesskabet og trækker mig ud af enhver
| debat om KIP og DDA (det nytter jo alligevel ikke noget). Slut prut.

Det sidste må siges at være uhøjligt og latrinært, men
om din beslutning i øvrigt: Takken må du finde hinsides.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 18-01-03 14:11

"Sv. Haakon Jensen" <sv-haa@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
| hvad må mit øje skue -- mintsanten om ikke der er retfærdighed til, thi

Nu stopper jeg. Når man ikke længere kan stole på stavekrontrollen, så hører
alt op. Havde jeg tid, begyndte jeg en tråd med klage til DDA desangående.

Det skulle altså være "minsandten"

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Paul Knudsen

Dato : 19-01-03 19:04

On Sat, 18 Jan 2003 11:46:44 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>drenge, ofrer mig hermed for fællesskabet og trækker mig ud af enhver
>debat om KIP og DDA (det nytter jo alligevel ikke noget). Slut prut.

Må jeg som tidligere indtaster komme med et lille pip. Jeg stoppede i
sin tid med indtastninger bl.a. fordi DDA standsede for download af
ft.
På daværende tidspunkt (for ca. 1½ år siden) kørte der en lignende
diskussion som fra enkelte personer også gik på at hvis en indtaster
udtrykte tilfredshed med DDA så var der noget galt med vedkommende.
Jeg har via min hjemmeside åbnet mulighed for at man kan få tilsendt
kopi af de ft-er jeg har indtastet, men har flere gange oplevet
henvendelser hvor man næsten ønsker disse i skriftlig form og ikke som
en fil man selv er nødt til at indlæse i Winkip så ind imellem kan man
få den opfattelse at enkelte ønsker ft-erne liggende i fuld størrelse
som klar-tekst på nettet.
Lad os ikke bruge kræfterne på at bekrige hinanden men forsøge at stå
sammen i en fælles front mod DDA.
Hvor meget er I villige til at betale for at få åbnet for download?
(Er selv parat til at betale en form for årsabonnement, størrelse
afhængig af download-hastighed fra DDA) Vi hører som oftest kun at der
skal åbnes og helst gratis (det ville da være lykken).

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 20-01-03 10:54

Paul Knudsen <paul@kpknudsen.dk> wrote in message news:<rjpl2vcajogennubrnntb0qdm9ein5op3l@4ax.com>...
> [...]
> afhængig af download-hastighed fra DDA) Vi hører som oftest kun at der
> skal åbnes og helst gratis (det ville da være lykken).

Jeg er ny i hele denne debat, men ligeledes frustreret over DDAs
søgemaskine. Nok om det.

Jeg ville såmænd være villig til at smide hele molevitten på min ADSL
forbindelse ganske gratis. Den kan snildt køre en gig eller to i
udgående trafik om dagen (omend jeg ved at det nok kunne blive mere -
men hvis vi bare er en 3-4 stk er det vel nok, eller?).

(som side-bemærkning, hvordan er ophavsretsloven i forhold til dette?
Jeg mener, det er jo i mange tilfælde langt før begreber som
copyright, og offentlige arkiver, love, etc, mener jeg at huske at det
ikke omfattes af ophavsretten. Hvad så med indtastningerne, gør de?)

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-01-03 12:09

carthagtuek@softhome.net (Mikkel Eide Eriksen) skrev 20 Jan 2003
01:53:40 -0800

> [...]
>Jeg mener, det er jo i mange tilfælde langt før begreber som
>copyright, og offentlige arkiver, love, etc, mener jeg at huske at det

Folketællinger og kirkebøger mv. er der ikke ophavsret på.

>Hvad så med indtastningerne, gør de?)

I princippet nej. En afskrift af en offentlig tilgængelig kilde giver
ikke en selvstændig ophavsret. Hvis det publiceres feks. i bogform eller
lign. er der ophavsret til den måde det præsenteres på, men ikke til
selve materialet.

Problemet med feks. folketællinger er om der i forbindelse med
indtastning sker så høj en grad af fortolkning, at det kan sidestilles
med en oversættelse - jeg mener nej. Hele ideen er jo at man netop ikke
skal fortolke, men indtaste præcist som der står i kilden.

Men det er et meget omdiskuteret spørgsmål, som formentlig kun kan
endeligt afklares ved en domstol.

Men hvor om alting er, så har mange indtastere afleveret deres
intastninger til DDA i den tro at de havde ophavsret, og har givet DDA
eneret til at dristriburere materialet.

Og uanset om dette så er rigtig eller forket, så kan man alene af den
grund og af respekt for indtasterne ikke bare rykke hele materialet over
i en anden base, medmindre det sker i forståelse med DDA og / eller de
enkelte indtastere.

Havde man så bare fra starten ladet Dis-Danmark få alle rettigheder, og
så lade dem uddelegere det, så havde det hele været noget nemmere. Men
det kunne man jo nok ikke have forudset dengang.

Evt. fortsat diskussion om de juridiske apekter bedes venligst ført i
juragruppen.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 12:40

On Sat, 18 Jan 2003 11:22:49 +0100, "Sv. Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Jeg har ikke anglet efter at nogen skulle vise deres taknemlighed over den
>indsats indtasterne gør

Jeg forventer heller ikke taknemmelighed, men jeg synes at ind imellem
ville være klædeligt med en smule ydmyghed.

Netop!

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 09:52

On Fri, 17 Jan 2003 23:49:05 +0100, "Per Agerbæk"
<pagerbaek@dbmail.dk> wrote:

>Kære Lars
>
>Jeg føler mig en smule pikeret ved at finde mit navn på din liste over
>gratister.

Det beklager jeg, for korrekturlæsning er bestemt lige så vigtig som
indtastning. Det skyldes nu også kun, at der her kun blev spurgt om
indtastere, derfor glemte jeg at kigge på den anden liste.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 18-01-03 00:21

Fri, 17 Jan 2003 23:05:32 +0100 skrev Lars Jørgen Helbo:

> [...]
> forhold til indsatsen.
>
> Gad nok vide, hvordan DDA har fået det programmeret

Efter den morsomhed vil jeg sige at jeg har oplevet en
time-out hyppighed på ca. 10% de seneste uger.

Jeg har indtastet 0 rækker (og som et forsøg indsendt
korrektur på 1 - hvilket der ikke er sket noget ved).

Jeg tror, folk observerer forskellig timeout hyppighed fordi
de bruger søgesiden vidt forskelligt. Det må kunne klares med
bedre dokumentation.

Jeg mener ikke at problemet i så høj grad handler om at DDA's
KIP-databaseserver er for langsom, men at interfacet er for
restriktivt og for simpelt.

Eksempel:
Man finder en ægtemand og vil rimeligt nok vide om hans hustru er
hans første eller ej (hvis hun er nr. 1 må hun nemlig være moder
til alle hans børn).

Det kræver, at man først henter ægtemandens hustand, og deraf
finder hustruens navn, og dernæst at man søger på hustruen,
dvs. 2 ekstra søgninger.

Det kan forbedres.

Et andet eksempel: Man ønsker at finde Anders mindst 60 år gammel.
Voila: 4 søgninger (når en søgning uden alder giver mere end
100 resultater).

Det kan forbedres.

Og når jeg nu er igang, så fungerer de der meta-tegn (_ og %)
meget dårligt. De bør afskaffes. Istedet bør man til hver post
tilføje en maskin-genereret standard skrivning af navnet, som
databaseserveren anvender til søgningen. Så sparer man dyre opslag
med meta-tegn, og samtidigt skal folk ikke sidde og undre sig over
hvorfor de ikke finder de personer, hvis navn blev stavet unormalt
i folketællingen.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 09:47

On Sat, 18 Jan 2003 00:20:39 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-gi-17@lklundin.dk> wrote:

>Efter den morsomhed vil jeg sige at jeg har oplevet en
>time-out hyppighed på ca. 10% de seneste uger.

Det passer meget godt med min vurdering.

> [...]
>
>Jeg tror, folk observerer forskellig timeout hyppighed fordi
>de bruger søgesiden vidt forskelligt. Det må kunne klares med

Helt enig!

Fra : Steven

Dato : 18-01-03 00:55

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse > Det er såmænd
> [...]
> forhold til indsatsen.
>
> Gad nok vide, hvordan DDA har fået det programmeret

Jamen, det er da enestående!
Det vil altså sige, at hvis man har udført arbejde som indtaster, så har man
en langt større chance for at opnå et resultat?
Jeg har lige - igen - været inde på DDD/DDA og søgt efter en person som jeg
100% véd skal optræde i det materiale der ligger på siden.
Nul resultat - enten 0 fundet, eller siden kan ikke vises!
Og ja, du har ganske ret - jeg har endnu ikke foretaget indtastninger. Jeg
har dog meldt mig ind i DIS uden at "belemre" foreningen med hverken
sprøgsmål eller debat indlæg. På den anden side har jeg jo heller ikke
modtaget noget derfra! Men, jeg støtter da gerne en forening som virker til
slægtsforskningens fremme.
Nuvel, hvis det er således at jeg skal foretage en indtastning inden jeg kan
opnå et søgeresultat, så må jeg jo gøre det.
Så må du jo blot sørge for at jeg modtager det materiale jeg skal arbejde
med.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-01-03 01:10

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 17 Jan 2003 23:05:32 +0100

>Så kan man helt tydeligt se, hvad hver enkelt af deltagerne i denne
>tråd indtil dato har bidraget til projektet. Det ser således ud:

Hvis det nu skal til at være en betingelse at være bidragyder for at
have en mening om projektet, så er jeg ihvertfald stået af (både som
bidragyder og som bruger).
Og hvorfor har du omhyggelgt udvalgt en tråd hvor der er relativt få
indtastere, mens der i andre tråde om samme emne er adskillige
indtastere.

Der er jo altså andet og mere end folketællinger der både kan og skal
indtastes. Nogle folk indtaster skifter, andre indtaster kirkebøger,
atter andre indtaster / scanner / affotografer /etc. helt andre ting.
Atter andre (som feks. Krabsen og Lundin) stiller deres viden og
arbejdskraft til rådighed på helt andre felter.

Uanset hvilke af dise ting man beskæftiger sig med, så har det kun eet
eneste formål - nemlig at stille det til rådighed for andre. Og
tilsvarende får man så selv del i det andre går og arbejder med.

Der er ingen, gentager ingen, her i tråden der har kritiseret
indtasterne på nogen som helst måde. Der er heller ingen - gentager
ingen - der har kritiseret den måde registrering mv. efterhånden er
kommet til at køre på.

Men uanset hvad vi hver især går og beskæftiger os med, så har vi altså
en selvfølgelig (og iøvrigt også lovgiven) ret til at have en mening om
kvaliteten af den service en statsinstitution leverer.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : John Thomsen

Dato : 26-01-03 18:55

On Sat, 18 Jan 2003 01:10:15 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>en selvfølgelig (og iøvrigt også lovgiven) ret til at have en mening om
>kvaliteten af den service en statsinstitution leverer.!

Hørt! Hørt!

Og så kan man tilføje at alle disse høje bølger endda omhandler et
kort kapitel i historien, for ligesom de fleste af os kun kan bruge
1801 CD'en til en lille håndfuld opslag, så er vi måske også i større
sammenhænge "far beyond", hvad DDA egentlig kan supplere os med?

Venligst
John

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-01-03 02:25

Lars Jørgen Helbo wrote:

> [...]
>
> Det er jo tydeligt, at kvaliteten af de oplevede søgeresultater er
> ligefremt proportionalt med ens eget bidrag til projektet.

Jeg er lidt ked af at du har vendt mit indlæg til en sag om legalitet
for indtastere hvor andre så blot skal holde deres mund. Det var ikke
hvad jeg mente. Jeg ville blot meddele at jeg ikke agtede at deltage i
JA/NEJ gruppen, da jeg ikke yder noget bidrag til folketællingerne og
derfor ikke føler mig berettiget til at kritisere DDA's dispositioner.
Dermed følger også at jeg anser et JA/NEJ svar fra en indtaster burde
gives en større vægt, fordi de har retten til eventuel kritik, - altså
noget i retning af, at hvis du ikke er medlem af en forening, så har du
heller ikke retten til at kritisere foreningen.

For øvrigt har du nok ret i at eneste måde at lære gotisk på vil være at
kaste sig ud i det, - blandt andet med folketællingerne.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 09:55

On Sat, 18 Jan 2003 02:24:54 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

> [...]
>noget i retning af, at hvis du ikke er medlem af en forening, så har du
>heller ikke retten til at kritisere foreningen.

Jamen andet vil jeg selvfølgelig heller ikke lægge i det.

>For øvrigt har du nok ret i at eneste måde at lære gotisk på vil være at
>kaste sig ud i det, - blandt andet med folketællingerne.

Helt bestemt. Min første indtastning havde jeg store problemer med, og
jeg fik mig egentlig kun kæmpet igennem den, fordi jeg kunne støtte
mig til en gammel maskinskrevet afskrift på lokalarkivet. Den var
ganske vist ikke komplet, men det var dog en stor hjælp.

Et år senere (og 10.000 personer) kom jeg tilfældigt til at kigge på
den samme original, og nu kunne jeg slet ikke forstå, hvad der havde
været problemet, for jeg kunne uden videre læse den.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-01-03 10:03

> [...]

>ligefremt proportionalt med ens eget bidrag til projektet. Serveren er
>åbenbart i stand til at mærke, hvem der søger og levere resultater i

Nu skal vi åbenbart allesammen vejes, og dem der bliver fundet for
lette, bliver sorteret fra med besked om, at "du har kun indtastet
x-antal poster, så du er ikke kvalificeret til at ytre dig".

Lav venligst en liste med flere trin, så vi kan se hvor på skalaen vi
rangerer, f.eks.

0 poster: Udelukket fra debat og brug af DDD-server

1-330 poster: desværre, det er heller ikke nok til noget som helst

331-999: Du må foretage 3 søgninger i døgnet, men vil blive straffet
med 2 timeouts.

1000-6936: Du på nu komme med indlæg, men regn med at du bliver
opfattet som en brokrøv. Du må foretage temmelig mange
online-søgninger, men får som oftest timeout.

6940-25.000: Nu begynder det at ligne noget, men du skal stadig ikke
tro du er noget af den grund og timeouts er stadig et problem.

- og sådan kunne du graduere videre op til en million.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Indtaster af 6936 poster)

Fra : Familien Kristensen

Dato : 18-01-03 10:36

> [...]
> tro du er noget af den grund og timeouts er stadig et problem.
>
> - og sådan kunne du graduere videre op til en million.

SÅDAN Kurt
Du kan ligefrem læse Helbos tanker.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-01-03 11:09

Kurt hansen skrev bl.a. :

> [...]
> rangerer, f.eks.
>
> 0 poster: Udelukket fra debat og brug af DDD-server

Jeg bliver lidt i tvivl om, om du ikke opfattede LJH's bemærkninger om
DDA's "sortering" på serveren som en morsomhed?

Du bruger altfor meget krudt på den lille del af debatten.
Din rangeringsskala er i værste fald et tenditiøst og demagogisk trick,
og i bedste fald en morsomhed.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-01-03 11:32

...og så skal jeg vist lige lære at stave til "tendentiøst"

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 18-01-03 11:26

fnis !

Fra : Familien Kristensen

Dato : 18-01-03 10:47

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
Klip noget om opbygning af retfærdiggørelse til at debattere i denne tråd
> [...]
> Niels Jørgen Engel 0
> Philip Kofoed 0
> Evald Adamsen 0
> Tom Stryhn 0
> Hans Peter Poulsen 726
> Bent Fleron 0
> J.k. 0
>
> Det er jo tydeligt, at kvaliteten af de oplevede søgeresultater er
> ligefremt proportionalt med ens eget bidrag til projektet. Serveren er
> åbenbart i stand til at mærke, hvem der søger og levere resultater i
> forhold til indsatsen.
>
> Gad nok vide, hvordan DDA har fået det programmeret

Det er da fløjtende ligegyldigt om mennesker med en holdning til
søgeproblemer på DDA, er indtastere/korrekturlæsere eller ej.

Hvis du Helbo vil lave en undersøgelse om holdninger blandt indtastere, kan
du jo bare lave den i KIK/KIP eller DIS regi.

Denne tråd er startet for at få et fingerpeg om "erfaringer" med søgning på
databasen.

I øvrigt har mange af de mennesker du lister op, lavet tiltag, som giver
andre muligheder for at læse deres afskrifter af kildematerialer.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 11:11

On Sat, 18 Jan 2003 10:46:45 +0100, "Familien Kristensen"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

>Denne tråd er startet for at få et fingerpeg om "erfaringer" med søgning på
>databasen.

Ja, men det er dog påfaldende, at de mest aktive indtastere
tilsyneladende har helt andre erfaringer med søgningen, end de der
ikke har indastet. Det burde give anledning til eftertanke.

En konklusion kunne være, at man med et vist kendskab til
folketællinger og indtastninger har meget nemmere ved at søge på en
hensigtsmæssig måde og derved måske får bedre resultater.

For nogle uger siden var der i DIS-Forum en bruger der beklagede sig
over manglende søgeresultater. Det viste sig, at hun under årstal
havde skrevet 1849. Det var nemlig fødeåret for den søgte person.

En indtaster vil næppe nogensinde begå sådan en fejl. Indtastere vil
nemlig vide, at der ikke var FT i 1849. Tilsvarende vil indtastere
kende KIP-kortene og vil forstå, at man kun kan søge i de FT, som er
indtastet. En af de største årsager til manglende resultater er
nemlig, at folk søger i FT, som slet ikke er indtastet.

Det er altså slet ikke unaturligt, hvis indtasterne har mere held med
søgningen og dermed gør bedre erfaringer med serveren.

Det her handler altså om, at finde _årsagen_ til problemerne. Hvis dit
ja/nej-spørgsmål skal bruges til andet end almindeligt brokkeri, så er
det nemlig nødvendigt, at grave nogen ting dybere. Men desværre virker
det som om en del brugere (uden videre kendskab til sagen) på forhånd
har besluttet at årsagen alene skal søges hos DDA.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-01-03 18:46

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 18 Jan 2003 11:11:20 +0100

>Ja, men det er dog påfaldende, at de mest aktive indtastere
>tilsyneladende har helt andre erfaringer med søgningen, end de der
>ikke har indastet. Det burde give anledning til eftertanke.

Det har de erfarne indtastere (bortset fra du selv) overhovedet ikke
udtalt sig om.

Der er derimod desværre nogle få erfarne indtastere som (godt hjulpet på
vej af din demagogi) har opfattet diskussionen som en generel kritik af
projektet eller sågar af indtasterne selv.

Det er meget beklageligt, for det har overhovdet ikke være en del af
diskussionen - og der har overhovdet ikke været fremført kritik af de
nævnte ting.

Da jeg kender de pågældende som dygtige og seriøse indtastere vil jeg
gerne opfordre dem til at forholde sig til det der rent faktisk bliver
skrevet - istedet for at forholde sig til den måde andre udlægger det
på.

Diskussionen her handler overhovedet ikke om hverken Dis-Danmark, KIP,
indtasterne, eller noget andet i den retning. Den handler *alene* om
hvorvidt statsinstitutionen Dansk Data Arkiv forvalter de betroede
talenter optimalt eller ej.

Og hvis det evt. ikke gør det, så er det DDA selv - og ikke os der er
kritiske overfor DDA - der nedgør og misbruger de frivillige og ulønnede
indtasteres indsats.

Og da det jo tilsyneladende også har betydning for ens ret til at udtale
sig (om en offentlig institution i et offentligt forum.!) så må jeg med
skam melde at jeg kun tegner mig for 11.142 poster - men dog med ca.
3.500 mere på vej.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-01-03 18:46

> [...]

>over manglende søgeresultater. Det viste sig, at hun under årstal
>havde skrevet 1849. Det var nemlig fødeåret for den søgte person.

Det kan rent teknisk slet ikke lade sig gøre i søgeformularen.!

>indtastet. En af de største årsager til manglende resultater er
>nemlig, at folk søger i FT, som slet ikke er indtastet.

Det vil aldrig kunne give en Time-Out, som diskussionen her fortrinsvis
drejer sig om.!

>Det her handler altså om, at finde _årsagen_ til problemerne. Hvis dit

Jammen er det ikke lige netop det hele øvelsen går ud på, istedet for at
bortforklare dem.?

>ja/nej-spørgsmål skal bruges til andet end almindeligt brokkeri, så er
>det nemlig nødvendigt, at grave nogen ting dybere. Men desværre virker
>det som om en del brugere (uden videre kendskab til sagen) på forhånd

Men det forhindrer natuligvis ikke, at en anden bruger - ligeledes uden
reel kendskab til tingene - allerede på forhånd konkluderer at problemet
(som altså efter vedkommendes mening slet ikke er et problem) kun kan
løses ved at tilføre DDA x-antal milioner kroner.!

>har besluttet at årsagen alene skal søges hos DDA.

Hvad Time-Outs angår, så kan problemet *ikke* ligge andre steder.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Beth Jeppesen

Dato : 17-01-03 22:59

Ja - jeg er også så inderligt træt af det.

Hvis man som i "gamle dage" kunne downloade en tælling, så skulle man ikke
lave alle de mange søgninger på den ene og anden stavemåde, og belaste
serveren med det i timevis.

Beth Jeppesen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 17-01-03 23:22

On Fri, 17 Jan 2003 22:59:08 +0100, "Beth Jeppesen"
<bransholm@get2net.dk> wrote:

>Hvis man som i "gamle dage" kunne downloade en tælling, så skulle man ikke
>lave alle de mange søgninger på den ene og anden stavemåde, og belaste
>serveren med det i timevis.

Hvorfor køber du så ikke cd'en? Der ligger de samme filer, som man
tidligere kunne downloade. Hvis du virkelig sidder med det i "timevis"
for at prøve forskellige stavemåder, så ville det være en stor fordel
for dig, at have cd'en og kunne arbejde med alle de forskellige
søgeprogrammer.

Er det et spørgsmål om de 210,- kr?

Fra : Beth Jeppesen

Dato : 18-01-03 00:06

> Hvorfor køber du så ikke cd'en?

Det har jeg faktisk gjort hele to gange - den første var der jo ikke så
meget på - den har jeg endnu, da jeg købte nummer to var den så fuld af
fejl, at jeg for at undgå flere ærgrelser kasserede den.

> Er det et spørgsmål om de 210,- kr?
Jeg synes virkelig du er flabet nu.

Med venlig hilsen
Beth Jeppesen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 09:59

On Sat, 18 Jan 2003 00:06:12 +0100, "Beth Jeppesen"
<bransholm@get2net.dk> wrote:

>Det har jeg faktisk gjort hele to gange - den første var der jo ikke så
>meget på - den har jeg endnu, da jeg købte nummer to var den så fuld af
>fejl, at jeg for at undgå flere ærgrelser kasserede den.

Det er da ærgerligt, at der slet ikke er noget, der kan bruges. Så
synes jeg egentlig, at du skulle lade være. Så find i stedet
oplysningerne på landsarkivet.

Fra : Familien Kristensen

Dato : 18-01-03 10:52

> Det er da ærgerligt, at der slet ikke er noget, der kan bruges. Så
> synes jeg egentlig, at du skulle lade være. Så find i stedet
> oplysningerne på landsarkivet.

Ja, så forventer Helbo vel at Beth holder sig væk fra denne debat.

Beth, tag dig ikke af det. Når Helbos "livsværk" bliver den mindste smule
kritiseret, ser han rødt. Han mister simpelthen objektiviteten.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Beth Jeppesen

Dato : 18-01-03 16:13

klip

> [...]
>
> Beth, tag dig ikke af det. Når Helbos "livsværk" bliver den mindste smule
> kritiseret, ser han rødt. Han mister simpelthen objektiviteten.

Hej Jannie

Nej det tar´ jeg mig ikke det mindste af, jeg har også fulgt med i Ng gennem
årene. Og så gør det iøvrigt ikke noget at jeg ikke får ret - bar jeg ved at
jeg har det. )

Hilsen
Beth

Fra : John Thomsen

Dato : 26-01-03 18:56

On Sat, 18 Jan 2003 16:12:52 +0100, "Beth Jeppesen"
<bransholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>årene. Og så gør det iøvrigt ikke noget at jeg ikke får ret - bar jeg ved at

Hej Beth

Der var faktisk også en anden dimension i dit oprindelige indlæg om at
downloade hele filer som zip, og læse dem som rene tekstfiler, men den
"smuttede" lidt undervejs og har været lidt undertrykt hele tiden.

For hva' f... skal man med alle de fancy formater og sk...
browser-programmer. Får man den rene vare, kan man selv udsøge nogle
simple rutiner, ikk? )

Men det har været ligesom en besættelse for DDA at lancere varen med
størst mulige vanskeligheder for folks tilgængelighed, lige fra de
første KIP-CD'er med WordCruncher.

KISS - Keep It Simple, Stupid

Venligst
John

Fra : Steven

Dato : 18-01-03 01:11

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse > Hvorfor køber
> [...]
> for at prøve forskellige stavemåder, så ville det være en stor fordel
> for dig, at have cd'en og kunne arbejde med alle de forskellige

Ok Lars Jørgen, så send mig din adresse og jeg skal gerne indbetale kr.
210,- for denne nok så berømte CD. Sender du mig adressen i dag, ligger der
en check med posten til dig allerede på mandag.
Så kan du jo sende mig denne Cd ved lejlighed - du har jo nok at gøre med at
tilbagevise berettigede indlæg her!
Jeg har været inde på din hjemmeside, men kunne desværre ikke finde din
adresse. Et par søde "Nissepiger" kunne jeg dog glæde mig over. Glædeligt at
julen også har tilsmilet dig og dine.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 09:57

On Sat, 18 Jan 2003 01:11:05 +0100, "Steven"
<ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote:

>Ok Lars Jørgen, så send mig din adresse og jeg skal gerne indbetale kr.
>210,- for denne nok så berømte CD. Sender du mig adressen i dag, ligger der
>en check med posten til dig allerede på mandag.

Du bestiller bare cd'en her:

http://ddd.dda.dk/cdrom.htm

Fra : John Thomsen

Dato : 26-01-03 18:56

> [...]

>210,- for denne nok så berømte CD. Sender du mig adressen i dag, ligger der
>en check med posten til dig allerede på mandag.

Var du ikke indtaster....?
For så skal du ha' den for (vistnok) kun 140 kr.

Jo-jo, der er da kontante fordele til disse indtastere, som Helbo
søger at respræsentere og "beskytte" mod alverdens fortrædeligheder
fra alle os sataniske ikke-indtastere "for whatever excuse".

Venligst
John

Fra : Steven

Dato : 26-01-03 20:23

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> søger at respræsentere og "beskytte" mod alverdens fortrædeligheder
> fra alle os sataniske ikke-indtastere "for whatever excuse".

Nej, jeg var ikke indtaster, så prisen er nok ikke de kr. 140,- du nævner.
Men, for dog at være solidarisk med hele ånden i slægtsforskningen, har jeg
da afleveret en GEDCOM-fil til Lars Kr. Lundins GEDCOMP

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Thor Brabrand

Dato : 18-01-03 06:25

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 17-01-03 23:44

Ja, jeg er også dødtræt og inderligt frustreret over de negative svar på
søgning.

Mvh Hedvig

Fra : PC Jensen

Dato : 18-01-03 00:26

Familien Kristensen wrote:

> Først undskyld fordi jeg starter en ny tråd om DDA.
> Men jeg kan altså ikke følge med i "hvem vil være med til at..."

Synd, hvis tråden fortsætter længe endnu - men du vil måske være
interesseret i at købe den på CD? :)

> [...]
> lade os imponere af udtrykket "vi er mange, der mener...". I
> virkeligheden er det jo kun en 5-6 stykker, som skælder ud, og det er

Lars Jørgen, det er her du skal ind og redde den på "slagfejl!" For du
mente vel en 5*6 stykker? :)

> Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?
>
> Du kan bare svare ja eller nej.

JA

PC

Fra : erik

Dato : 18-01-03 00:34

JA

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-
jeg kan ikke sige andet
-

-

-

-

-

-

-
Med venlig hilsen
Erik R.N.

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 18-01-03 00:38

Jaha!

- Henrik

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 18-01-03 09:25

On Fri, 17 Jan 2003 15:39:46 +0100, "Familien Kristensen"

Bjarne Damsgaard

Fra : Jan Løve Østerbye

Dato : 18-01-03 13:58

> [...]

>"siden kan ikke vises") til at give deres besyv med.
>
>Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?

Hej Jeannie

DDA´s service er under al kritik. Søgetiderne er alt for lange og alt
for ofte får man intet svar. Og får man et svar, får man 100 ud af en
måske meget større mængde.

Nej, de skulle henvende sig til Digitalarkivet i Bergen og få at vide,
hvordan man laver en søgedatabase med gode svartider. Her er basen så
god, at de gerne reklamerer med, hvor mange sekunder m. 2 decimaler en
søgning tager! Jeg har i mange år været med til at levere store
datasystemer til det offentlige, og alle vore kunder var da for længst
løbet skrigende bort, hvis vi leverede ydelser med svartider svarende
til DDA. Hvorfor Lars Jørgen Helbo så indædt forsvarer institutionen
begriber jeg bare ikke.

Venlig hilsen

Jan Løve Østerbye

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-01-03 14:22

Jan Løve Østerbye skrev bl.a.:

> [...]
> hvordan man laver en søgedatabase med gode svartider. Her er basen så
> god, at de gerne reklamerer med, hvor mange sekunder m. 2 decimaler en

Det lod jeg så komme an på en prøve...
Tænk en gang! De sidste 15 minutter er det overhovedet ikke lykkes mig at
komme i KONTAKT
med serveren!!
"Siden kan ikke vises..." , får jeg hele tiden at vide....

......hmmm... stof til eftertanke.....

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Peter Buch

Dato : 18-01-03 15:54

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme i KONTAKT
> med serveren!!
> "Siden kan ikke vises..." , får jeg hele tiden at vide....

http://digitalarkivet.uib.no/

Ovenstående adresse virker fint hos mig.

Mvh.

Peter Buch

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-01-03 15:06

Peter Buch skrev:

> http://digitalarkivet.uib.no/
>
> Ovenstående adresse virker fint hos mig.

Jamen, det gør den sørme da også hos mig,- ....... nu...
Pointen er jo netop, at umiddelbart efter offentliggørelsen
af Jan Løve Østerbyes indlæg kl. 13:58, var vi nok et par
håndfulde læsere eller flere, der lige skulle checke den samtidig,-
måske derfor fik jeg intet resultat før efter ca 20 min.

....hmmmm..... stadig stof til eftertanke....

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-01-03 14:21

AMANDA ??

mvh Ebbe

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 18-01-03 14:39

"Familien Kristensen" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev:
Fri, 17 Jan 2003 15:39:46 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?

Ja, ja og atter ja.
Deres søgemaskine og dens routiner er nærmest ubrugelige, de er
aldeles håbløse og forældede. Tænk til sammenligning på hvad
Mormonernes maskine kan klare.
Først standser DDA Zip-filerne, så begrænser de antal svar til 100.
Det kan jeg kun opfatte som det rene chikaneri.
Jeg har været træt af dem længe, nu har jeg opgivet at bruge deres
hjemmeside, og dermed har DDA vel opnået det de ønsker.

PS.
Jeg har selv indtastet ca. 75.000 personer, men er forlængst holdt op
med at sende indtastningerne ind til DDA. Halvdelen er kirkebøger og
dem er der jo slet ingen, der har nogen glæde af der.
Folketællinger og kirkebøger er fra Baag herred på Fyn og de kan frit
hentes på hjemmesiden www.boerne.dk som Zip-filer.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 14:58

On Sat, 18 Jan 2003 14:39:00 +0100, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.dk> wrote:

> [...]
>Først standser DDA Zip-filerne, så begrænser de antal svar til 100.
>Det kan jeg kun opfatte som det rene chikaneri.

Skal vi forstå det sådan, at du holdt op med at aflevere dine
indtastninger, fordi download af zip-filer blev stoppet og der senere
blev indført denne begrænsning på 100 poster på søgninger?

I så fald må jeg beundre dine synske evner. Så vidt jeg kan se, har du
ikke afleveret noget siden 1996. D.v.s. før download af zip-filer bev
_oprettet_.

Hvis min erindring ikke snyder mig voldsomt, så var problemet et
ganske andet. Jeg mener at erindre, at der var et problem med nogle
indtastede kirkebøger, som du havde indsendt, men som ikke var blevet
registreret.

Det var ganske rigtigt et væsentligt problem for nogle år siden. Hvor
der ikke var tilstrækkeligt styr på reservering og modtagelse af
indtastninger. Men det problem er jo for længst blevet løst., og det
har iøvrigt meget lidt med søgeserveren at gøre.

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 18-01-03 15:07

On Sat, 18 Jan 2003 14:57:44 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
skriver:

> [...]
>ganske andet. Jeg mener at erindre, at der var et problem med nogle
>indtastede kirkebøger, som du havde indsendt, men som ikke var blevet

Og de kirkebøger blev registreret den 24-11-2000

Hans Martin Laustsen

Fra : Børge Askholm

Dato : 18-01-03 16:10

gå og forliger jer I skabhalse!!!!

en lettere vrissen

Børge

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 18-01-03 21:03

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev:
Sat, 18 Jan 2003 14:57:44 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Skal vi forstå det sådan, at du holdt op med at aflevere dine
>indtastninger, fordi download af zip-filer blev stoppet og der senere
>blev indført denne begrænsning på 100 poster på søgninger?
Det skrev jeg absolut -intet- om.
De to ting blev skrevet i to meget klart adskilte afsnit.

>I så fald må jeg beundre dine synske evner. .....
Du bør vænne dig til at læse det som andre skriver og ikke selv prøve
at være -synsk-!

Iøvrigt finder jeg dit indlæg usagligt og demagogisk.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-01-03 21:22

Erik Helmer Nielsen skrev dette til Lars Jørgen Helbo:

> Du bør vænne dig til at læse det som andre skriver og ikke selv prøve
> at være -synsk-!
>
> Iøvrigt finder jeg dit indlæg usagligt og demagogisk.

Hvorfor pokker skulle LJH dog læse hvad andre skriver, for at kunne
kommentere hvad DU skriver?
Jeg forventer, at du svarer på hans rimelige spørgsmål...., det glemte
du vist....

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Sven Trønning

Dato : 18-01-03 13:42

> [...]
> "siden kan ikke vises") til at give deres besyv med.
>
> Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?

trønning

Fra : Gerda og Arne

Dato : 18-01-03 17:10

JA, det er meget irriterende, når man lige tror man har fundet noget og
siden ikke kan vises
Hisen Arne Andersen

Fra : LisBJensen

Dato : 19-01-03 17:29

Ja i høj grad.

Det kan da godt være 220,- kr ikke er dyrt, men her i huset ville det
sagtens kunne mærkes.

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Engmark

Dato : 19-01-03 18:02

On Fri, 17 Jan 2003 15:39:46 +0100, "Familien Kristensen"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

>Du kan bare svare ja eller nej.
>
>Hilsen Jeannie Kristensen

Ja
og det sker tit når man ønsker hustanden vist. Så får man en timeout.

mvh
Hans Engmark

Technical Information (for support personnel)

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E31)
Timeout expired
/asp/husstand.asp, line 89

Browser Type:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; Hotbar 4.1.8.0)

Page:
GET /asp/husstand.asp

Time:
Sunday, January 19, 2003, 6:03:27 PM

Fra : Arne Christiansen

Dato : 20-01-03 23:41

JA

mvh Arne

>Kort sagt er du træt af at du sjældent får svar på søgninger på DDA?
>
>Du kan bare svare ja eller nej.
>
>Hilsen Jeannie Kristensen

Arne Christiansen
Langelinie 34 C
5230 Odense M
Tlf.: 6613 3134
Arne.christiansen@mail.dk
Jeg forsker bl.a. i navne Gommesen og Meyer
Homepage : http//home1.inet.tele.dk/arne_chr

Fra : Arne Christiansen

Dato : 20-01-03 23:44

JA.

mvh Arne

Fra : Benny Rytter

Dato : 22-01-03 14:02

Nu har jeg møjsommeligt gennemlæst alle indlæg i denne debat.

Det bringer mig til følgende kommentarer:

Der består tilsyneladende historiske uoverenstemmelser som bevirker
irrationelle kommentarer og indlæg.

Jeg har forståelse for at Lars Jørgen Helbo til tider er splittet mellem
følelser og fornuft, uanset hvilke indvendinger han bliver stillet overfor
udfører han et stykke arbejde, og den kritik han p.t. udsættes for er ikke
altid rimelig. Dog vil jeg henstille til Lars Jørgen, at han i videst mulige
omfang forfatter sine svar som repræsentant for en organisation - og
ignorerer personlige angreb.

Som novice udi slægtsforskning er jeg utrolig glad for at der i Danmark er
personer der gennem tiden har gjort det muligt at indhente informationer via
Internettet, uden denne mulighed ville jeg aldrig gå igang med dette. Jeg er
sikker på at der er mange der med denne mulighed er blevet motiveret til
binde an med denne hobby. I sin enkelthed betyder det at en stor del af
problematikken sandsynligvis skyldes succes, altså et positivt problem.

Jeg kan forstå på debatten at der eksisterer svartidsproblemer, og som jeg
også kan forstå er der i denne gruppe mange kompetente personer med stor
forstand på databaser, interfaces etc.

Men jeg må tilslutte mig at der er sket en væsentlig forringelse i
standarden på svartider indenfor de sidste 30-45 dage.

Jeg har endnu ikke være istand til at finde et indlæg fra Lars Jørgen
(muligvis min fejl), der dokumenterer trafikmålinger. Der er gennem de
sidste 24 måneder blevet etableret flere tusinde kabel og ADSL forbindelser
med hastigheder variende fra 256 Kbit/s til 2 Mbit/s (og det kun i DK
iberegnet).

Det betyder at Lars Jørgen's system bliver belastet yderligere, ikke så
meget selve internet adgangen, da Lars Jørgen udnytter forskningsnettets
Internet adgang. Men der kan være tale om ydelsesproblemer på følgende:

1)Internet Information server - er den kompromiteret?, benytter
uautoriserede brugere denne maskine til upload af f.eks. MP3 eller MPG
filer?

Vær i denne forbindelse opmærksom på at der er åbent for PING til
webserveren!!!, umiddelbart burde dette, af sikekrhedsmæssige årsager, være
lukket af i firewall'en - når der som nu er åbent for det, er det muligt for
hackere at send f.eks. PING of DEATH, hvorved maskinen "dør". Det vil jo
give lange svartider

Er selve Hardwaren på Internet Information serveren gearet til at håndtere
alle de forespørgsler der kommer?

2)Er firewall'en gearet til at håndtere mange samtidige forbindelser (hver
forespørgsel bruger 2 forbindelser i firewall'en, 1 fra bruger til web
server + 1 fra web server til database) og for hver åben klient webbrowser
initieres disse 2 forbindelser. Så hvis jeg søger på 3 folketællinger
samtidig bruger jeg 6 connections.

3) ja og så er der naturligvis selve DB serveren - men den er vist
kommenteret rigeligt.

I håb at dette opfattes som et konstruktivt indlæg.

Benny Rytter

bryREMOVETHIS@stofanet.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 22-01-03 16:01

Benny Rytter wrote:
> Dog vil jeg henstille til Lars Jørgen, at han i videst mulige omfang
forfatter
> sine svar som repræsentant for en organisation - og ignorerer
personlige angreb.

Som du selv skriver har der været mange markeringer for det ene eller
det andet bortset fra ovennævnte bemærkning. Lad mig derfor lige gøre
dig opmærksom på at Usenettet herunder denne gruppe intet har til fælles
med posten som næstformand i DIS-Danmark.
Hvad Lars Jørgen skriver her i gruppen er hans egne private holdninger
og meninger, helt på linie med hvad vi andre kan finde på at skrive af
fjollede ting.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-01-03 19:37

"Benny Rytter" <besu@tdcinternet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg møjsommeligt gennemlæst alle indlæg i denne debat.

Hej Benny,

Stor respekt for det...
Det nemmeste er jo nok ellers blot at skrive "ja" eller "nej", -som det jo
ellers blev ønsket-,
til emnets yderst tendentiøse og opportunistiske spørgsmål.
Men det undlod du heldigvis...!

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-01-03 20:45

> [...]

> Dog vil jeg henstille til Lars Jørgen, at han i videst mulige
> omfang forfatter sine svar som repræsentant for en organisation
Det synspunkt kan jeg helt tilslutte mig.

Desværre er det jo "kun" som privatperson med indsigt qva sine tillidsposter
Lars udtaler sig - uden repræsentativ kompetance - hvilket nemt ender i
misforståelser, så folk fra sidelinien fejlagtigt bilders ind at kritikken
er hetz rettet mod Lars' person, lige som Lars' personlige holdninger (der
tilsyneladende er anderledes radikale) undertrykkes i hans kraftige forsvar
for de organisationer, som han reelt ikke repræsentere her på Usenet.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
http://www.genealog.dk

Fra : John Thomsen

Dato : 26-01-03 18:56

On Fri, 17 Jan 2003 15:39:46 +0100, "Familien Kristensen"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

Må jeg også bidrage med et rungende og trefoldigt JA

Så håber jeg blot du - eller andre - indsamler de indhøstede
resultater af undersøgelsen og overgiver til rette vedkommende.

Det kunne i dette tilfælde godt være bla. TV-Avisen og TV2-Nyhederene,
hvor der ofte publiceres "En ny undersøgelse har vist...."

Men også blade og aviser og tekst-TV er vel værd at tage med.

Det kunne også være man skulle tage diverse politikere,
kultur-ordførere med i billedet; de fleste af dem har e-mail adresser
som man findes på www.folketinget.dk.

For hvis man træder et par skridt tilbage og betragter sagen sådan
lidt fra oven, så føjer DDA-skandalen sig smukt - nårh ja (!) - ind i
rækken af Stats-EDB-skandaler efter bl.a. Amanda og de andre, senest
Politiets. Ovenikøbet under en dedikeret edb-interesseret poltiker som
kultur-minister.

Og så har vi endda ikke taget med i betragtning, hvordan DDA i denne
sammenhæng helt har omgået loven og lovgiverne, og selv ved sit
kunstfærdige greb i sovsen, indført Brugerbetaling.

Men mht. DDA's hjemmeside, som var det du spurgte efter, synes de
hverken at have vilje eller evne til at få det til at fungere
tilfredsstillende, medmindre årsagen altså er for at stimulere den
omsætning de har på salg.

Venligst
John