8 Mile oversættelse
Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 17-01-03 14:40

Jeg så et klip fra 8 Mile i går og kunne konstatere at rap'en og battlerne
er forsøgt oversat.

Er der nogen der ved, hvem der står for oversættelsen - og om vedkommende
evt. har fået bistand af en "ægte" rapper.

VH
Anders

Fra : rhexis

Dato : 17-01-03 15:03

"Anders Faber Nielsen" <nospam@nospam.org> wrote in
message news:b0912s$3em$1@news.cybercity.dk...

> Jeg så et klip fra 8 Mile i går og kunne konstatere at rap'en og
> battlerne er forsøgt oversat.
>
> Er der nogen der ved, hvem der står for oversættelsen

Han hedder Kenneth Thordal. Politiken har en artikel om
ham i dagens Fredagstillæg. Der er også et par andre
artikler om 8 Mile (foruden en anmeldelse selvfølgelig).

> - og om
> vedkommende evt. har fået bistand af en "ægte" rapper.

Han har fået hjælp af Rasmus Poulsen fra P3 og Janus Køster-
Rasmussen, som anmelder hip-hop for Politiken. Om der er
nogen af dem der er 'ægte' rappere tør jeg ikke sige.

--
rhexis

Amazing improvised electric violin. Free
mp3s available. - http://solostring.com/

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 17-01-03 15:15

Mange tak for svaret.

VH
Anders

Fra : Tenzel Kim

Dato : 17-01-03 15:59

rhexis wrote:

> Han hedder Kenneth Thordal. Politiken har en artikel om
> ham i dagens Fredagstillæg. Der er også et par andre
> artikler om 8 Mile (foruden en anmeldelse selvfølgelig).

Man kan finde flere informationer om hvem Kenneth Thordal er på
http://www.thordal.com/

Tenz.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 17-01-03 16:57

"rhexis" <3bbg3001@sneakemail.com.com.com.com.com> skrev i en meddelelse

> Han har fået hjælp af Rasmus Poulsen fra P3 og Janus Køster-
> Rasmussen, som anmelder hip-hop for Politiken. Om der er
> nogen af dem der er 'ægte' rappere tør jeg ikke sige.

Endvidere er filmen kommet til landet med _mange_ anvisninger på, hvordan
der skulle oversættes. Ifølge P3 i morges var der en uddybning medsendt med
betydningen af alle slang-ord i filmen (selv groovy!).

Der har i øvrigt også været krav om, at man _ikke_ rimer, men oversætter
betydningen i sin helhed i stedet.

MvH Mikkel

Fra : Tenzel Kim

Dato : 17-01-03 20:32

Mikkel Knudsen wrote:

> Endvidere er filmen kommet til landet med _mange_ anvisninger på, hvordan
> der skulle oversættes. Ifølge P3 i morges var der en uddybning medsendt med
> betydningen af alle slang-ord i filmen (selv groovy!).

Det er nu ikke så unormalt. Manuskripterne har ofte forklaringer på de
selv mindste ting hvis ordene bruges på en måde som ikke er den
"normale" eller oprindelige måde at bruge ordet på. Dette skyædes højst
sandsynligt at der er en mogle der oversætter direkte efter manuskriptet
og ikke har set selve filmen. Når der bliver oversat på den måde er det
vigtigt at der ikke opstår nogle misforståelser undervejs.

> Der har i øvrigt også været krav om, at man _ikke_ rimer, men oversætter
> betydningen i sin helhed i stedet.

Desuden skulle oversættelsen sendes til godkendelse hos moderselskabet
hvor de tilbage-oversatte oversættelsen (fra dansk til engelsk) for at
tjekke om oversætteren havde fået fat i det filmselskabet mente var det
vigtige i filmen. Hvis ikke måtte oversætteren igang igen og sådan kunne
man blive ved i een uendelighed.

Tenz.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-01-03 00:48

Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> writes:

> [...]
> tjekke om oversætteren havde fået fat i det filmselskabet mente var
> det vigtige i filmen. Hvis ikke måtte oversætteren igang igen og sådan

Hvilket er ganske hysterisk morsomt, da filmen intet som helst vigtigt
indeholder. Det er simpelthen et "det er hårdt at være
ung"-standardmanuskript med et par rap-konkurrencer i. De er så fede,
men ikke i sig selv betydningsfulde.

--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 18-01-03 08:33

Peter B. Juul wrote:

> Hvilket er ganske hysterisk morsomt, da filmen intet som helst vigtigt
> indeholder. Det er simpelthen et "det er hårdt at være
> ung"-standardmanuskript med et par rap-konkurrencer i.

Kunne ikke være mere enig. Kunne nævne mange andre film hvor jeg
personligt ville sige at en meget precis og korrekt oversættelse ville
være vigtig.

> De er så fede, men ikke i sig selv betydningsfulde.

Det kan så diskuteres :)

Ok, Indrømmet, de var egentlig bedre end jeg habde regnet med, som
inkarneret Eminem-hader.

Tenz.

Fra : Kasper Bang

Dato : 18-01-03 13:13

"Peter B. Juul" wrote:
> [...]
> indeholder. Det er simpelthen et "det er hårdt at være
> ung"-standardmanuskript med et par rap-konkurrencer i. De er så fede,

Jeg er ikke helt enig. I film som denne, der bl.a. handler om hip hop,
vil der være en del slang, og hvis selskabet ikke er bevidst om det, når
der vælges oversætter, kan det gå helt galt. Jeg har set en del "hood
flicks" i tidens løb, hvor oversætterne slet ikke har været kompetente;
altså ikke haft indsigt i miljøet og den slang, der forekommer.

At filmen emnemæssigt ikke er nogen ny Citizen Kane, er en anden
diskussion.

MVH/Kasper

Fra : Tenzel Kim

Dato : 18-01-03 13:33

Kasper Bang wrote:

> [...]
> flicks" i tidens løb, hvor oversætterne slet ikke har været kompetente;
> altså ikke haft indsigt i miljøet og den slang, der forekommer.

I betragtning af at den der skal læse "tilbage-oversættelserne" igennem
ikke kender dansk hip-hop slang men kun ser på teksten udfra om den får
fat i hvad de mener er det vigtige kan jeg ikke helt se hvor stor hjælp
denne ekstra kontrol skulle være. Som jeg ser det ville det da være mere
hensigtsmæssigt at stole på at de lokale selskaber kunne finde en
oversætter der kunne udnytte sig af den lokale slang samt få fat i det
essentielle i teksten, hvilket ikke ligefrem er noget nyt for
filmoversættere så vidt jeg er informeret. Den måde man har gjort på 8
Mile er efter min mening helt ude af proportioner.

Tenz.

Fra : Kasper Bang

Dato : 18-01-03 17:48

Tenzel Kim wrote:
> [...]
> filmoversættere så vidt jeg er informeret. Den måde man har gjort på 8
> Mile er efter min mening helt ude af proportioner.

Jeg er enig i, at man er ude på overdrevet med
"tilbage-oversættelserne", men jeg synes stadigvæk, at det er en god idé
at kaste nogle flere penge efter en kompetent oversættelse af filmen i
første instans.

MVH/Kasper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-01-03 19:27

Kasper Bang <johnnyhefty@hotmail.com> writes:

> [...]
> flicks" i tidens løb, hvor oversætterne slet ikke har været kompetente;
> altså ikke haft indsigt i miljøet og den slang, der forekommer.

Jamen, _det_ er jeg skam enig i. Det, jeg finder fjollet (og det var
det jeg citerede), er, at der skulle tilbageoversættelser til, fordi
selskabet ville sikre sig, at budskabet ikke gik tabt.

Hvilket budskab?

"Det er hårdt at være hvid, når man er neger"?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Med et kort næb / og med en kort hals / måske med
The RockBear. ((^)) gullig pels / så ville den ligne en puma. /

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 19-01-03 22:42

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> Kasper Bang <johnnyhefty@hotmail.com> writes:
>
> Hvilket budskab?
>
> "Det er hårdt at være hvid, når man er neger"?

Det må da nødvendigvis være omvendt i dette tilfælde "Det er hårdt at være
neger, når man er hvid"...

Der ud over synes jeg det er en OK film, men jeg er også til Eminem

> --
> Peter B. Juul, o.-.o "Med et kort næb / og med en kort hals / måske med

Lars B. Jensen

Fra : Kasper Bang

Dato : 17-01-03 17:21

rhexis wrote:
> Han har fået hjælp af Rasmus Poulsen fra P3 og Janus Køster-
> Rasmussen, som anmelder hip-hop for Politiken. Om der er
> nogen af dem der er 'ægte' rappere tør jeg ikke sige.

Rasmus Poulsen har i årevis skrevet yderst kompetent om hip hop for
diverse blade og er nu som nævnt på P3, hvor han også fra tid til anden
leverer baggrundsstof om genren.

Køster-Rasmussen har skrevet i et par år for Politiken om elektronisk
musik og hip hop, og han har været et tiltrængt alternativ til de gamle,
læderbukse- og nittestøvleklædte rockanmeldere på stedet.

Jeg har ikke set filmen endnu, men oversættelsen skulle være i trygge
hænder.

MVH/Kasper