Kat nummer 2?
Fra : Bente Mouritzen

Dato : 17-01-03 10:50

Hej gruppe,
Min søn vil gerne have "sin egen" kat - dvs. en killing, der kan vokse op
som hans kæledyr. Vi har i forvejen en syv-årig kærlig, kastreret hankat,
men den er lidt reserveret overfor min søn, så jeg forstår godt hans ønske.
Mine spørgsmål er:
går det an at anskaffe sig kat nr. 2, når vi i forvejen har en ældre kat
(den har dog indtil for 2 år siden været vant til at være sammen en anden
kat: dens mor, som pludselig forsvandt)?
Og hvis vi får en killing, er det så bedst med en hun- eller hankat, af
hensyn til vores "gamle" kat?

Mange hilsner
Bente Mouritzen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-01-03 10:56

Bente Mouritzen wrote:
> [...]
> kastreret hankat, men den er lidt reserveret overfor min søn, så jeg
> forstår godt hans ønske. Mine spørgsmål er:

først vil jeg lige sige, vær opmærksom på at katte er deres egne.... selvom
i vælger en kat der skal være jeres søns kæledyr, så er det ikke sikkert at
katten mener det samme....... det vil nk være en god ide at have i
baghovedet ;)

> går det an at anskaffe sig kat nr. 2, når vi i forvejen har en ældre
> kat (den har dog indtil for 2 år siden været vant til at være sammen
> en anden kat: dens mor, som pludselig forsvandt)?

ja, det kan jeg ikke se noget problem i..... kan endda ske den gamle kat får
en " anden ungdom".....

> Og hvis vi får en killing, er det så bedst med en hun- eller hankat,
> af hensyn til vores "gamle" kat?

jeg vil umiddelbart sige hankat..... og få den kasteret tidligt... hunkatte
har ry for at være mere selvstændige end hankatte, og mere viljestærke ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Denise

Dato : 17-01-03 11:13

"Bente Mouritzen" <bm@aalborgsymfoniorkester.dk> wrote in message
> [...]
> kat: dens mor, som pludselig forsvandt)?
> Og hvis vi får en killing, er det så bedst med en hun- eller hankat, af

Hej Bente
Jeg vil mene, at en han-kat er bedst, som I så må sørge at få kastreret
inden den bliver kønsmoden.
Du kan læse lidt om introduktion af kat nr. 2 fra Netdyredoktor på dette
link: http://shor.ter.dk/221557304
(som det er planlagt skal op på gruppens hjemmeside snart
Hilsen Denise

Fra : Martinix DK

Dato : 17-01-03 12:20

>snip<

> Mine spørgsmål er:
> går det an at anskaffe sig kat nr. 2, når vi i forvejen har en ældre kat
>snip<

Pas på med at tro at den ældre kat vil godtage en lille ny killing. Jeg
havde en stor dejlig hankat da jeg boede hjemme, men da min far så kom hjem
men en ny killing (han) til sig selv, skete der det at min Bettemis
simpelthen gik sin vej og vi så ham aldrig mere. To hankatte var for meget
og den nye fik altså overtaget huset og territoriet.

> Og hvis vi får en killing, er det så bedst med en hun- eller hankat, af
> hensyn til vores "gamle" kat?

Jeg ville foreslå en steriliseret hunkat eller hunkilling som så blev
steriliseret senere.

Kara

Fra : Leyna

Dato : 17-01-03 12:41

On Fri, 17 Jan 2003 10:50:08 +0100, "Bente Mouritzen"
> [...]

>men den er lidt reserveret overfor min søn, så jeg forstår godt hans ønske.

Nu er jeg jo overhovedet ikke katteekspert, men alligevel har jeg
aldrig oplevet at man kan vælge hvis kat det skal være. Katten
udvælger selv sit foretrukne menneske, så hvis det er jeres eneste
grund til at ansakffe jer endnu en kat, tror jeg ikke umiddelbart at
det er en god ide. Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor gammel din søn
er. Hvis han er gammel nok til at forstå at selv om han vælger katten,
så er det ikke sikkert at katten vælger ham, så er det ok, men i
modsat fald vil det blive en stor skuffelse for ham.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 17-01-03 19:37

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så er det ikke sikkert at katten vælger ham, så er det ok, men i
> modsat fald vil det blive en stor skuffelse for ham.

Det er nu meget racebestemt.
Et godt forslag: Vælg en burmeser. Burmesere er meget kælne og elsker
alle, så han vil ikke blive skuffet. De er desuden meget glade for børn.
Samtidig er det en meget social race, der elsker at putte med andre katte,
så hvis bare den gamle kat er med på ideen, kan de sagtens blive gode
venner.

Norske skovkatte (og vist også russian blue) er kendt for at foretrække en
enkelt person - og man har ingen indflydelse på, hvem de vælger

Mvh. Else - der har personlige erfaringer med både burmeser og skovkat (og
heldigvis har den ene af skovkattene foretrukket mig *S*)
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Jan Holm

Dato : 17-01-03 20:22

Bente Mouritzen wrote:
> [...]
> vokse op som hans kæledyr. Vi har i forvejen en syv-årig kærlig,
> kastreret hankat, men den er lidt reserveret overfor min søn, så jeg

Hej Bente

Vi har en små reserveret han kastrat på 7 år. Han er en dejlig huskat.
For ca. 2 mdr. siden fik vi en burmeser killing, også en han. De er
simpelthen
pot og pande. Den gamle har fået sin anden ungdom. Læs evt. mit indlæg
"ren idyl" Mht. at det skal være din søns kat så er Burmesere berømte for
at knytte sit tættest til børnene i familien. Det jeg har læst og min
sparsomme
personlige erfaring gør at jeg vil foreslå en burmeser. Det er en virkelig
sjov
og livlig størrelse. 70% kat, 20 % hund, 5 % papegøje og 5 % egern. Det
er hvad vores burmeser minder om.

Mvh
Jan Holm