MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP fryser min maskine, hjælp !
Fra : kim

Dato : 17-01-03 06:12

Hej.
Jeg har lige indstalleret Win XP Pro ( fra Win 98 ) på min computer på et
helt tomt
og formateret C drev hvor der var ca 9 Gb plads.
Men når jeg bruger et bestemt program på nettet der går ned og læser på mit
D drev
hvor der ligger omkring 65 Gb, fryser maskinen, den kan simpelthen ikke læse
fra mit D drev, med det resultat at maskinen fryser og bliver ekstremt
langsom.
Lige så snart jeg har fået lukket dette program er der ingen problemer alt
virker fint
jeg syntes bestemt at min maskine er blevet hurtigere samt de 2 spil jeg har
lagt ind
indtil nu virker også fint og uden problemer mht. hastigheden.

Har nogen her et godt råd ?

System:
ECS K7S5A 2XSD2XDDR SIS735
BIOS Release 01/12/2002 S
AMD Athlon XP 1900+ Palomino 1600Mhz/266
Køler Titan TTC-D5TBA m/Føler >1,5
1 stk. 256 MB DDR PC2100 DDR RAM Kingston
Strømforsyning Codegen ATX 300 Watt
Aopen Geforce 2 MX 400 m/tv out m. nVidia Win XP Grafik Driver Ver 41.09
Harddisk 2 * Seagate Barracuda IV 40 + 80 Gb 7200 rpm
Creative Soundblaster Audigy 2
Memorex Brænder 24*10*40
Asus CD rom drev 40xMax

Mvh Kim

Fra : N/A

Dato : 17-01-03 15:56

Fra : kim

Dato : 17-01-03 15:56

"Niels Bjørk Pedersen" <njb.pedersen@12mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det program du prøver at få til at køre på XP fra nettet af kan åbenbart
> ikke lide XP !.
> Hvad er det for et program og hvad gør det ??

Ja, nu skulle jeg jo nødigt reklamere for upopulære programmer
her i gruppen, men siden du spørger, er det programmet Direct
Connect hvor man sharer nogle Gb på sin HD som programmet
så tæller igennem, for at man selv skulle kunne downloade...

Mvh Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-01-03 17:29

kim wrote:
> [...]
> Connect hvor man sharer nogle Gb på sin HD som programmet
> så tæller igennem, for at man selv skulle kunne downloade...

Kan du komme ind på dit D-drev vha. stifinder?
Er dine harddiske sat til DMA i enhedshåndtering?
- Der kan vælges mellem PIO og DMA, kan du ikke tage dette
valg, fjern da din IDE controller og genstart. Så installeres
controlleren igen og du bør kunne vælge DMA mode.

/Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-01-03 17:53

Lige en anden løsning, har du prøvet DC++?
<http://dcplusplus.sourceforge.net/>

/Mikael

Fra : kim

Dato : 17-01-03 18:25

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3e2834ef$0$11061$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Lige en anden løsning, har du prøvet DC++?
> <http://dcplusplus.sourceforge.net/>

Ikke endnu... Jeg sværger mest til DC, gammel vane :)
Tror du det bare er DC-programmet der gør vrøvl, og
har du hørt om samme problem andre steder ?

Mvh Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-01-03 15:50

kim wrote:
> Ikke endnu... Jeg sværger mest til DC, gammel vane :)
> Tror du det bare er DC-programmet der gør vrøvl, og
> har du hørt om samme problem andre steder ?

Prøv det, du kan sagtens bruge det gamle DC også, bare
ikke samtidig mener jeg - nogle servere vil nemlig ikke have
2 klienter med samme IP.

/Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-01-03 15:52

kim wrote:
> Tror du det bare er DC-programmet der gør vrøvl, og
> har du hørt om samme problem andre steder ?

Glemte at svare på dette spørgsmål.
Nej, jeg kender ikke problemet med DC andre steder,
jeg bruger det ikke. Jeg ved at nogen bekendte bruger det
til netværk og de sværger til DC++ istedet for DC.

Mvh.
Mikael

Fra : kim

Dato : 17-01-03 18:18

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3e282f2e$0$140$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kan du komme ind på dit D-drev vha. stifinder?

Jo, uden problemer.

> Er dine harddiske sat til DMA i enhedshåndtering?

Jeg aner ikke hvordan man gør det i XP... kan du hjælpe ?

> - Der kan vælges mellem PIO og DMA, kan du ikke tage dette
> valg, fjern da din IDE controller og genstart.

Hvor kan man vælge mellem PIO og DMA ?
Og hvordan fjerner man sin IDE controller i XP ?

>Så installeres
> controlleren igen og du bør kunne vælge DMA mode.

Tak det kan jeg forstå. Min viden på XP er lille endnu.
Mvh Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-01-03 15:49

kim wrote:

> Jeg aner ikke hvordan man gør det i XP... kan du hjælpe ?

Kontrolpanel -> System -> Hardware -> Enhedshåndtering
-> IDE ATA/ATAPI-controllere
- Start med at dobbeltklikke på den øverste under denne fane,
den hedder sandsynligvis "Primær IDE-kanal" og under denne
vælges "Avancerede indstillinger", her kan overførselstilstanden
sættes til enten "Kun PIO" eller til "DMA, hvis den er tilgængelig".
Vælg sidstnævnte både for Enhed 0 og 1, samme procedure
gøres for den "Sekundære IDE-kanal".

> Hvor kan man vælge mellem PIO og DMA ?

Læs ovenover.

> Og hvordan fjerner man sin IDE controller i XP ?

Kan du ikke vælge "DMA, hvis den er tilgængelig", i første
procedure, skal du fjerne IDE controllerne. Dette gøres samme
sted som ovenover:
Kontrolpanel -> System -> Hardware -> Enhedshåndtering
-> IDE ATA/ATAPI-controllere -> Højreklik først på den
Primære IDE-kanal og vælg "Fjern" og dernæst den sekundære
og vælg "Fjern", tryk derefter "Ok" på alle bokse og genstart.
Nu burde controllerne blive installeret automatisk og du kan
prøve førstnævnte procedure igen.

Mvh.
Mikael

Fra : kim

Dato : 18-01-03 22:35

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3e296bcf$0$11061$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> og vælg "Fjern", tryk derefter "Ok" på alle bokse og genstart.
> Nu burde controllerne blive installeret automatisk og du kan

Tak for hjælpen Michael.
Af en eller anden grund var min sekundære IDE harddisk sat til PIO,
og det var ikke mig der havde gjort det.

Mvh Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-01-03 13:08

kim wrote:
> Tak for hjælpen Michael.

Intet problem.

> Af en eller anden grund var min sekundære IDE harddisk sat
> til PIO, og det var ikke mig der havde gjort det.

Virker det så nu eller er der stadig problemer?

Den kan også "stalle" systemet, hvis diskene er sat til at slukke
efter et hvis antal minuttet, når de ikke bruges.

Mvh.
Mikael

Fra : kim

Dato : 19-01-03 18:37

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3e2a9515$0$11031$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Virker det så nu eller er der stadig problemer?

Jo det virker :)

> Den kan også "stalle" systemet, hvis diskene er sat til at slukke
> efter et hvis antal minuttet, når de ikke bruges.

Okay...hvor er denne indstilling henne, jeg kan
ikke finde den unde Egenskaber for System ?

Mvh Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-01-03 10:11

kim wrote:
> Jo det virker :)

Det var da lækkert.

> Okay...hvor er denne indstilling henne, jeg kan
> ikke finde den unde Egenskaber for System ?

Nej, det er fordi den ligger her:
Kontrolpanel -> Strømstyring -> Justér det ved punktet
"Sluk for harddiske".

Mvh.
Mikael