MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP slukker ikke for CPU-fan
Fra : Kochen

Dato : 16-01-03 23:51

Hej NG.

Jeg har indtil for ganske nylig kørt med Win98. Ville så lige prøve at
installere XP (mest for sjov).
Det gav mig et sjovt problem:
Når jeg lukker XP ned, lukkes maskinen korrekt (logger ud, gemmer inst. og
lukker), IKKE dvale, - men både fan'en på CPU'en og fan'en i PSU'en bliver
ved med at roterer, og <Power> lysdioden lyser. Desuden skal maskinen
startes igen med tryk på <Reset>.

Så skiftede jeg HD og inst. Win98 på den nye disk. Her lukkes og slukkes der
rigtigt. Så inst. jeg XP (dual-boot) på samme disk, - XP slukker stadig ikke
for blæserne.

Som jeg ser det, må det være i XP fejlen skal findes. Jeg ændrer nemlig ikke
på BIOS opsætning mellem Win98 og XP boot.

Men hvor skal jeg lede ??

System:
Intel PII-300 på et ? MB med Intel LX440i chipset og Award BIOS.

Hjælp mig venligst hvem der kan.

Mvh Morten Koch

Fra : Jens

Dato : 17-01-03 00:21

"Kochen mail.dk>" <mkoch@<antispam> skrev i en meddelelse
> Hjælp mig venligst hvem der kan.

Der er flere mulighedder, en af dem er at w98 ikke læser hvilke
indstillinger der er valgt i biosèn, det gør xp og får at vide den ikke skal
slukke blæsere.
(kontroller det i biosèn)

En anden er at w98 ikke bruger så mange ledere i kablet som xp(fra HD til
MB), hvis discen sidder på det forkerte stik på kablet, opfører xp og w2k
sig "besynderligt" somme tider.
Og da det er en pII 300 er det måske 33mhz IDE busser, det bliver det ikke
bedre af.
(jeg har en dual pII400 som ikke ville slukke med w2k, men da den kom over
på det andet stik på HDkablet var problemet forsvundet.)

Mvh Jens

Fra : Lyn og Torden

Dato : 17-01-03 01:27

> (kontroller det i biosèn)

opgrader BIOS...

Havde en win95 maskine der fint slukkede windows - installerede XP - den
slukkede ikke. Maskinen blev genkendt som en "standard pc" desværre ikke
ACPI, som bios ellers sagde den var... opgraderede bios og geninstallerede
xp - vupti - en acpi pc - gad ikke forsøge at tweake mig ud af situationen.

Fra : MadsD

Dato : 17-01-03 01:01

> [...]
> lukker), IKKE dvale, - men både fan'en på CPU'en og fan'en i PSU'en bliver
> ved med at roterer, og <Power> lysdioden lyser. Desuden skal maskinen

Det lyder lidt som om den kun går i standby... kunne som en anden skrev,
godt være noget i BIOS.. og at kære XP rent faktisk læser BIOS-indstillinger
som Win9x nok ikk gør.

Prøv at få den til at gå i dvale!

Regards/Hilsen
MadsD

Fra : Kochen

Dato : 17-01-03 23:51

Når jeg aktiverer <Dvale> fra XP, går maskinen pænt i dvale, og starter og
fra dvale !
I "problem-tilfældet" booter maskinen fra scratch.

Jeg vil som det første forsøge at flytte disken.

Hvordan finder jeg ud af hvilket MB jeg har ??
Ingen klar tekst (på oversiden ihvertfald). Som sagt: Intel LX440i chipset.
Award BIOS. Micro ATX.

Mvh Morten

Fra : Jens

Dato : 18-01-03 10:03

> [...]
> fra dvale !
> I "problem-tilfældet" booter maskinen fra scratch.
>
> Jeg vil som det første forsøge at flytte disken.

Det er ligegylidigt hvilket bundkort det er, det kabel der går til discen
skal bare tages af _discen_ og det andet stik der er på kablet sættes på
discen istedet for.

mvh Jens

Fra : N/A

Dato : 18-01-03 21:38

Fra : Kochen

Dato : 18-01-03 21:38

OK.

Så faldt 10-øren.
Løsning: enable APM i BIOS (PM control by APM = enable)
Samt aktiver APM i XP. (<strømstyring> <avanceret> <aktivér APM>)

Nå........men jeg fik da opdateret alt hvad jeg ellers lige kom forbi (BIOS
og SP1)

Tak til dem der kom med indput (Arne H. W.'s svar 13-01-2003 "PC vil ikke
slukke" fik 10-øren til at falde), og værsgo til dem som (måske har
samme/lignende problem) bl.a.
måske Carsten Hansen og hans Amitech 15-01-2003 21:12.

Mvh Morten
Tidligere leve regel: Tænk hvor nemt alting var hvis ikke man var til.
Måske kommende leve regel: Hold da k... hvor er livet simpelt, - når man ved
hvordan det skal leves.

"Kochen mail.dk>" <mkoch@<antispam> skrev i en meddelelse
> Jamen jamen........????
> De to stik på samme kabel er da fuldstændigt parallele ????? Eller hva'
> ???? De er jo ikke krydset som på et floppy kabel.
> Jeg kunne gå med til at der kunne være forskel på hvilken bus HD'en sad på
> (IDE1 eller IDE2). Og det var faktisk sådan jeg først læste det. (Har en
> tiltider træls tendens til at læse/høre hvad folk mener, - ikke hvad de
> siger).
>
> Lige nu er den på vej ned, efter
> 1) en BIOS upgradering som ikke hjalp (SiSoft Sandra fortalte mig hvilket
MB
> der er tale om)
> 2) flytning til IDE2 som heller ikke hjalp
> 3) og SP1, som . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
..

Fra : Jens

Dato : 19-01-03 03:41

> [...]
> Jeg kunne gå med til at der kunne være forskel på hvilken bus HD'en sad på
> (IDE1 eller IDE2). Og det var faktisk sådan jeg først læste det.

Min w2k dual ville ikke slukke, den sagde bare "du kan nu sl........."
jeg forsægte også alt, intet hjalp, indtil jeg flyttede discen til det andet
stik, nu lukker og slukker den på 14-15 sekunder.
Så noget forskel må der være.

> (Har en
> tiltider træls tendens til at læse/høre hvad folk mener, - ikke hvad de
> siger).

Kender jeg godt............

mvh Jens