Topcom BR104
Fra : sailor

Dato : 16-01-03 20:31

Hejsa
Er der nogen der kender til Topcom BR104 og hvordan man sætter denne
router til at modtage dybamisk IP-Adresse? Dvs. at være en DHCP client?

På forhånd tak
Ingvar

Fra : Per

Dato : 16-01-03 20:43

"sailor" <ingvarlena@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der kender til Topcom BR104 og hvordan man sætter denne
> router til at modtage dybamisk IP-Adresse? Dvs. at være en DHCP client?

Det eneste jeg gjorde første gang jeg tilsluttede den, var at indstille
uret. Efter gem af opsætning funkede den bare.

Følg den nemme wizard, og kom godt igang.

Ellers så spørg bare d

--
_/) Hilsen

Per, en glad Topcom BR104 bruger.

Fra : sailor

Dato : 16-01-03 21:05

Per wrote:

> [...]
> uret. Efter gem af opsætning funkede den bare.
>
> Følg den nemme wizard, og kom godt igang.

Hej Per
Kører du med en fast IP-Adresse eller en dynamisk adresse? Jeg kører i
øjeblikket med en dynamisk og kan ikke få det til at køre igennem
routeren. Jeg er en kunde hos DK-TV.

Hilsen
Ingvar
(Kommende Topcom bruger)

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 21:18

> Hej Per
> Kører du med en fast IP-Adresse eller en dynamisk adresse? Jeg kører i
> øjeblikket med en dynamisk og kan ikke få det til at køre igennem
> routeren. Jeg er en kunde hos DK-TV.

Ifølge mine oplysninger skal du indtaste den ip du har fået oplyst af DKtv,
og DNS serveradresserne, det vil sige at du skal ind på wan opsætníngen og
indtaste de oplysninger.

Mvh Jens som har en BR104 der er overbelastet.......

Fra : sailor

Dato : 16-01-03 21:40

Jens wrote:

> [...]
> indtaste de oplysninger.
>
> Mvh Jens som har en BR104 der er overbelastet.......

Hej Jens
Ifølge DK-TV´s support skal den sættes op sådan som de siger så flot:

"du nu skal tildele ip adressen automatisk og ikke skal indtaste denne
manuelt mere".

Kan du forklare mig hvad dette betyder? Jeg forstår det på den måde at
den skal sættes op som DHCP client dvs. modtage en automatisk tildelt
IP-Adresse. Mit problem er: Hvordan fortæller jeg min router at den skal
finde denne adresse?

Mvh
Ingvar

Fra : Keld Damsbo

Dato : 16-01-03 22:01

> Ifølge mine oplysninger skal du indtaste den ip du har fået oplyst af
DKtv,
> og DNS serveradresserne, det vil sige at du skal ind på wan opsætníngen og
> indtaste de oplysninger.

Man kan ikke være online ret længe hvis man selv indtaster IP adressen, det
vil DHCP Verify forbyde.
DHCP Verify køres for at kunne leve op til den nye antiterrorlov om at kunne
spore en given IP adresse til en given kunde. Dansk Kabel TV forlanger
selvfølgelig en dommerkendelse inden kundeoplysninger udleveres til
politiet.
Man skal altid køre med dynamisk tildelt uanset om man har statisk IP.
Måden man får statisk IP på, er at man meddeler Dansk Kabel TV MAC adressen
på det udstyr man ønsker bundet sammen med den statiske IP, i dette tilfælde
MAC adressen på Topcom-routerens WAN port. Dansk Kabel TV vil så binde den
MAC sammen med den tildelte IP.

Keld Damsbo som selvfølgelig udtaler sig helt på egne vegne,
og uden at det nødvendigvis er Dansk Kabel TV's synspunkter eller
holdninger.

Fra : sailor

Dato : 16-01-03 22:23

Keld Damsbo wrote:

> [...]
>
> Keld Damsbo som selvfølgelig udtaler sig helt på egne vegne,
> og uden at det nødvendigvis er Dansk Kabel TV's synspunkter eller

Hej Keld
Dvs. det eneste man skal fortælle routeren er MAC adressen (det er
mulighed i routeren) man har registreret sammen med den faste IP? Hvad
med usernam, password, host name, domain name?
Den forbindelse som DK-TV kører hvad hedder denne? PPPoE, PPTP?

Mvh
Ingvar (Der er muligvis ved at fatte hvordan det hele hænger sammen,
tror jeg)

Fra : Keld Damsbo

Dato : 16-01-03 22:43

> [...]
> mulighed i routeren) man har registreret sammen med den faste IP? Hvad
> med usernam, password, host name, domain name?

Nej du skal ikke fortælle den nogen af delene, bare lad MAC adressen stå til
fabriksindstillingen, resten får den automatisk fra Dansk Kabel TV's server.
Du ringer så til Dansk Kabel TV's kundesupport og fortæller dem MAC adressen
på din router, så klarer de resten. De vil bede dig om at taste den ind på
bestillingssiden på hjemmesiden som fremgår af det brev du har fået
fornylig.

> Den forbindelse som DK-TV kører hvad hedder denne? PPPoE, PPTP?

Det er en DHCP, eller på nogle routere hedder det også Dynamic IP Address,
det er alt hvad der skal stilles på routeren.

Er der nogen der kender Topcom, og ved hvad det hedder specifikt på den ?

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 23:05

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er alt hvad der skal stilles på routeren.
>
> Er der nogen der kender Topcom, og ved hvad det hedder specifikt på den ?

Det gør jeg.
Du skal i setupwizard/isp additinal settings
På den side nederst sætter du "v" i your isp.........requires WAN ethernet
MAC
Derefter trykker du næste 2 gange og restart

Så kan du i "device status" trykke "release" og derefter "renew"
for at få en ip med det samme, men det forudsætter at du har haft en anden
router eller netkort på DKTV, som du kan indtaste MAC adressen i routeren
fra.
(som wan macadresse i routeren på den side jeg omtalte før)
Så sparer dy opkaldet til DKtv supporten

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 23:21

> [...]
kunne
> spore en given IP adresse til en given kunde.

Huu Keld.........
Vil det sige at min fine w2k advanced server ikke er brugbar længere ?
(den vil ikke køre på dhcp, kun statisc IP)

mvh Jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 17-01-03 17:55

> Huu Keld.........
> Vil det sige at min fine w2k advanced server ikke er brugbar længere ?
> (den vil ikke køre på dhcp, kun statisc IP)

En Win2k server vil ikke køre DHCP Client hvis du kune har et netkort i den
og samtidig kører den som DHCP Server eller DNS Server. Det synes jeg er
meget smart da det ikke er godt at den er koblet direkte på nettet.
Der er flere løsninger f.eks

1) som du praktiserer at have den bag en router, så er problemet løst
2) at have 2 netkort i den hvor DNS og DHCP Server ikke har en bindind til
det netkort som er direkt på internettet.

Der findes sikker mange andre løsninger.

Fra : Jens

Dato : 17-01-03 23:45

> [...]
> 2) at have 2 netkort i den hvor DNS og DHCP Server ikke har en bindind til
> det netkort som er direkt på internettet.

Ja ok, man får bare ikke lov at køre med den public direkte på den, som
statisc. og man kan stadig bruge de private på sit lan som satisce jo
(ihvertfald med en di604 med mac filter hehe)

(serveren er ikke i drift, det var et af mine forsøgsprojekter)

mvh Jens

Fra : Per

Dato : 17-01-03 17:01

> [...]
> Kører du med en fast IP-Adresse eller en dynamisk adresse? Jeg kører i
> øjeblikket med en dynamisk og kan ikke få det til at køre igennem

Min ip tildeles automatisk også af dk-tv (dynamisk)
Det eneste jeg gjorde, var lige at løbe topcom wizard'en igennem. Der var
kun tiden at indstille, resten klikkede jeg ok til.

Senere har jeg dog opdateret firmwaren, men kun på grund af at der fantes en
nyere.(www.topcom.be)
Opsætningen i den nye firmware er lidt anderledes end oprindelig firmware,
som jeg nu ikke lige kan huske hvordan ser ud.

Jeg har leget lidt med at åbne porte, dedikere servere (MOHAA og ftp),
indstille wan filtre m.m, og alt forløb som forventet godt og uden
problemer.

Jeg må konkluderer, at den er let at arbejde med. Dog kunne jeg godt have
tænkt mig BR 104's storebror BR 204, med den hurtigere Risc processor, men
ellers med de samme funktioner. Og den bliver slet ikke varm = energispild,
da den står tændt altid.

Manualen er dog ikke den bedste og mest informative jeg har set. Det kræver
derfor, at man er lidt inde i teknikerne i netværk og ip konfigurering m.m.

Med alt det skriveri om DL604, kunne det være sjovt, at få fingrene i en
sådan, for en nærmere facilitets sammenligning, men det kan være Jens er
behjælpelig her.

Har jeg ret i, at Topcom BR104/204, DL604 og f.eks Netgear ligger på samme
niveau i faciliteter og pris?

--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : Jens

Dato : 17-01-03 18:16

"Per" <per.k.jorgensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med alt det skriveri om DL604, kunne det være sjovt, at få fingrene i en
> sådan, for en nærmere facilitets sammenligning, men det kan være Jens er

Di604 kører stadig stabilt med 1.62B2 firmen her, hvorimod topcommen er kørt
i sænk tilsyneladende.
(den blev pludselig varm, meget varm endda, men jeg mener at vide hvorfor
den gjorde det.......)

Der er lidt forskel på di604 og br104, di har mac filter, det har br ikke,
br har så "word" blokking, det er lidt mere vanskeligt i di604, di har flere
pladser i routing listen end br, der er så noget modem værk i br, men det
bruges vist ikke af alle(mildt sagt)
Sådan kan man fortsætte længe, men jeg er kommet frem til at foretrække
DI604 til daglig, fordi den er hurtigere, BR104`s 50mhz processor er
simpelthen for langsom til mig,(det er muligvis den mere omfattende
opsætningsmenu i br 104 der gør det) Men jeg har jo også sommetider mere end
de 4 maskiner på som kan være i dens switch, det klarer DI604 væsentligt
bedre, men den pruster ind imellem, det gør den.
(der er måske også kødannelse i den så......, jeg har haft 7 af mine
maskiner på, på èn gang, der faldt alle msn og icqèr af nettet, men det har
jo sikkert sin årsag, en 512/256 : 7 er ikke meget bånd til hver og det
giver di604 en del porte at holde rede på, der er ikke åbnet nogen indgående
porte, det er rent Upnp, eller selfrequested.)

Og min "test" er prøvet på den nye, men der var _ikke_ hul igennem den, ikke
en eneste softwall reagerrede.

> Har jeg ret i, at Topcom BR104/204, DL604 og f.eks Netgear ligger på samme
> niveau i faciliteter og pris?

Sandsynligvis er det rigtigt, BR og DI ligner ihvertfald hinnanden, den ene
har noget den anden noget andet, netgears kender jeg ikke.

mvh Jens

Fra : Bent Nielsen

Dato : 18-01-03 19:05

Jens skrev:

> [...]
Det gør jeg, men det er ikke muligt at mail dig, så gemmer du dig bag
en fup adresse??
we cannot transfer your mail to user per.k.jorgensen@get2net.dk
While talking to mailgw.swip.net/130.244.199.222:
Last command send:
"RCPT TO: <per.k.jorgensen@get2net.dk>"
Last response got:
"550 invalid recipient: <per.k.jorgensen@get2net.dk>"

--
Mvh.
Bent Nielsen

Http://Box2000.dk & Http://TeamNord.dk

Fra : Per J.

Dato : 18-01-03 19:21

"Bent Nielsen" <postmaster@x2000.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> we cannot transfer your mail to user per.k.jorgensen@get2net.dk
> While talking to mailgw.swip.net/130.244.199.222:

Prøv igen. Jeg havde glemt e'et efter o'et.
--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : Per J.

Dato : 18-01-03 23:57

"Per J." <per.k.joergensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Bent Nielsen" <postmaster@x2000.dk> skrev i en meddelelse

> samme

> Prøv igen. Jeg havde glemt e'et efter o'et.
> --
>

> Hilsen
> Per Jørgensen
> Mail prv. per.k.joergensen@get2net.dk
>

> jeg har købt en Topcom BR 104 og en Netgear 614 til at lege med
>Prisen er noget at det samme.
>Dog kan jeg ikke forstå at du skriver de ikke er hurtig nok.
<Da der ikke er oplyst hvor meget de kan flytte fra en ip via nat til en
> [...]
>navn. Det er så muligt at bestemme om det er på tcp eller udp der skal
lukkes
>m.m
>Topcom har også noget der ligner dette, men som du selv skriver er det
>nødvendigt at vide noget om hvad det er man vil lave.
>Det gøres forskelligt på den alle.
>Jeg har ikke kunne finde en som sælger TopCom 204 i Danmark
>Hvis det tæller noget at hvordan de set ud så er Netgear den fine af dem.
>Men hvis man ikke skal have nogle server kørende bag routere, og har TDC
ADSL
>hvid pakke., så er Lonshine tilslut og start.
>Der skal ikke laves noget setup.
>
>Jeg bruger den nyeste firmware på dem alle
>
>Mvh.
>Bent Nielsen
>
>Http://TeamNord.dk

Jeg tror det egentligt erJens du svarer, eller tror du svarer.
Jeg gik også efter Netgear her i december, men der var ingen forhandlere
tilknyttet edbpriser.dk, der havde nogen på lager, så det blev Bilka der
vandt den handel (kr449,-) med en topcom br104. Bilka reklamerede ellers med
en 204 til kr. 499,-

Jeg forstår heller ikke Jens' problem med performens på topcom'en, og at den
bliver varm.
Jeg testede selv lidt med opsætning af en ftpserver, og her viste det sig at
der var den hastighed min opkobling giver mig mulighed for. Så de 10Mbit på
Wan siden skulle være rigeligt. Endvidre har jeg ageret server for mohaa
gennem routeren på vores bynet uden problemer, andet end at der lige skulle
åbnes for div porte og aktiveres dedikerede servere.

Jeg har endnu ikke behov for at spærre for udgående trafik, så jeg har ikke
gået særligt meget op i faciliteterne.

Btw mener jeg, lig netiketten, at vi burde holde indlæg i gruppen, især da
der ikke er noget privat i en privat besvarelse/indlægg

Mvh
Per Jørgensen

Fra : Jens

Dato : 19-01-03 03:34

> [...]
> tilknyttet edbpriser.dk, der havde nogen på lager, så det blev Bilka der
> vandt den handel (kr449,-) med en topcom br104. Bilka reklamerede ellers

Det var kun på sjælland, i slagelse mener jeg så vidt jeg husker.

> [...]

skulle
> åbnes for div porte og aktiveres dedikerede servere.

Mit problem var at 7 maskiner var på samtidigt, hvoraf de 4 spillede over
nettet, en browsede og 2 opdaterede backup disce, det topcommen ikke være
med til, den var ligeså varm som min di604 B1 var, og der blev ret hurtigt
udfald i spillet på nettet.(de 2 der opdaterede sad på hver sin egen topcom
port)
di 604 kan godt klare det, ihvertfald et par timer

> Btw mener jeg, lig netiketten, at vi burde holde indlæg i gruppen, især da
> der ikke er noget privat i en privat besvarelse/indlægg

jeg har intet imod direkte mails, hvis det er et spørgsmål som jeg har taget
op i grupperne, en tråd der er et par dage gammel følges ikke altid og så
kan der være nogen der ikke har fået løst problemet, det kan man sagtens
fortsætte med mig.

Jeg har et par regler i OE der sorterer i det der kokmmer ind, så bare det
rigtige par ord står i emnelinien går det fint.
Resten havner i det arkiv der står under bordet.

mvh Jens

Fra : sailor

Dato : 18-01-03 03:16

Hejsa
Tak til Keld og Jens med deres oplysninger. Nu kører det hele og nu må
vi jo se om jeg kan få min E-Smith til at køre på min server men kommer
timer kommer råd.
Mange tak til jer begge to

Med venlig hilsen fra en glad Topcom BR104 bruger
Ingvar