Nyreproblemer.
Fra : Helle Frederiksen

Dato : 16-01-03 16:11

Hej!

Jeg er ny bruger af gruppen, men har fulgt ivrigt med et stykke tid.

Jeg er den lykkelige ejer af to dejlige misser. Sylvester, en maincoon
på 2 1/2 år og lille Kesto, en huskat på 1/2 år, som jeg netop har
adopteret fra Inges Kattehjem.

En uge før jul blev jeg desværre nødt til at få min gamle dreng Tarzan
aflivet, da hans nyrer ikke ville mere. Han blev kun 9 år. Min dyrlæge
fortalte, at det ikke er så unormalt, at ældre katte får
nyreproblemer, da katte i almindelighed drikker for lidt, og det er en
stor belastning for deres nyrer. Det synes jeg faktisk, der er alt for
lidt fokus på! Man snakker om det i forhold til blæresten, men at det
ofte kan forhindres ved at bruge det rigtige foder. Faktisk mistede
jeg også en kat for 2 1/2 år siden af samme grund, men kendte ikke
årsagen dengang. Han blev kun 5 år.

Min dyrlæge foreslog, at man skulle opmuntre katten til at indtage så
meget væske som muligt. Et af hans råd var, at man kan hælde en lille
sjat husholdingseddike i drikkevandet, og det virker faktisk meget
godt. Et andet råd var at supplere tørkosten med lidt af den billige
dåsemad, som indeholder over 80% vand! Det virkede slet ikke!
Sylvester gik i sultestrejke, og Kesto fik dårlig mave! Og jeg synes
ikke rigtig budgettet kan holde til at fodre med det dyre
kvalitets-dåsemad. Så hvis der er nogen, der har nogle gode ideer til,
hvordan jeg får hældt noget væske i misserne, så er jeg meget åben for
forslag.

På forhånd tak, og tak for jeres andre gode råd og input her på
siden.

Med venlig hilsen

Helle Frederiksen.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-01-03 17:46

Hej Helle

Velkommen til - og skægt med endnu en Kesto blandt ng'ernes katte, for
det er jo trods alt ikke et helt sædvanligt navn...

Angående nyreproblemer - der er vist nok ret stor uenighed dyrlægerne
imellem angående hvad der sådan helt præcist forårsager nyreproblemer. Nogle
katte er disponerede for nyreproblemer, da det kan være arveligt (men det
ved man jo sjældent, hvis ikke ens kat er fra en opdrætter med en del år på
bagen, for nyreproblemer viser sig ofte først når katten er kommet lidt op i
alderen).
Dernæst har foderet en STOR indvirkning på problemet - det er derfor meget
vigtigt at fodre med kvalitetstørfoder fremfor supermarkedets det bedste. I
kvalitetstørfoderet er der taget hensyn til kattens særlige behov for
reducerede mængder af magnesium mv., hvilket man ikke kan være sikker at der
er i supermarkedsfoderet.
Indtagelse af vand styrer katten selv - ifølge min dyrlæge - jeg er aldrig
blevet anbefalet at give andet en tørfoder (og nej, jeg køber ikke foder hos
min dyrlæge, så det er ikke pga. procenterne eller andet) - men man kan jo
give fx råt kød eller kogt kylling/fisk og lignende som godbidder/tilskud -
det har et langt højere vandindhold end tørfoder.
På den måde undgår man at bruge de billige vådfodre, som mange netop
benytter i tilfælde af forstoppelser, for det giver som regel maven et
ordentligt skub og sætter god gang i afføringen, som du også har erfaret...

Mvh. Camilla

"Helle Frederiksen (slet 1L8W4)" <hf@1L8W4dlgnet.dk> skrev...

Fra : Denise

Dato : 16-01-03 17:47

"Helle Frederiksen (slet 1L8W4)" <hf@1L8W4dlgnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forslag.
>
> På forhånd tak, og tak for jeres andre gode råd og input her på

Hej Helle
Prøv at komme lidt vand i deres tørmad, og lad det stå og trække til det
bliver blødt før de får det.
Hilsen Denise