Nye ledige sogne 1845
Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 16-01-03 13:46

Der er en række sogne 1845, som er blevet ledige. Det betyder, at vi
gerne snarest muligt skulle have fundet nye indtastere, som vil
overtage dem. Det drejer sig om følgende sogne:

Thisted amt: Nykøbing Mors købstad

Ribe amt: Skanderup og Kalvslund sogne

Præstø amt: Bjæverskov sogn

Holbæk amt: Tuse, Udby, Kundby, Svinninge og Jyderup

Tønder amt: De Slesvigske dele af Hjerpsted, Mjolden og Visby

Hvis der er nogen, der har mod på noget af ovenstående, så hører
Anette meget gerne om det.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-01-03 17:57

> Holbæk amt: Tuse, Udby, Kundby, Svinninge og Jyderup

Disse sogne er dd. reserveret af undertegnede.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Hans Engmark

Dato : 17-01-03 21:40

On Thu, 16 Jan 2003 13:45:52 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Der er en række sogne 1845, som er blevet ledige. Det betyder, at vi
>gerne snarest muligt skulle have fundet nye indtastere, som vil
>overtage dem. Det drejer sig om følgende sogne:
>
>Thisted amt: Nykøbing Mors købstad

Er den ikke afleveret for år tilbage?

Den hedder B2224 og består af 1255 personer.

mvh
Hans Engmark

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 17-01-03 22:32

Hvilket DDA nr har den FT fået

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Hans Engmark

Dato : 17-01-03 23:47

Det ved jeg ikke.

Men den er fra 1999.

mvh
Hans Engmark

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 18-01-03 03:34

On Fri, 17 Jan 2003 23:46:43 +0100, Hans Engmark
<hengmark@post6.tele.dk> wrote:

>Det ved jeg ikke.
>
>Men den er fra 1999.

Det er ærgeligt at indtasteren ikke har indsendt den pågældende
folketæling, når du har brugt tiden på at læse korrektur på den; for
den har være reserveret af samme indtaster fra den 28 august 1996 til
30 november 2000 så der har da været tid nok til at gøre den færdig
efter korrekturlæsning.

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Hans Engmark

Dato : 18-01-03 14:07

On Sat, 18 Jan 2003 03:34:08 +0100, Hans Martin Laustsen
<laustsen@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>den har være reserveret af samme indtaster fra den 28 august 1996 til
>30 november 2000 så der har da været tid nok til at gøre den færdig

Ærgeligt for DDA, (jeg har den jo) men du og LJH plejer jo hurtigt at
kunne genindtaste en folketælling.

mvh
Hans Engmark

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 18-01-03 15:11

On Sat, 18 Jan 2003 14:07:05 +0100, Hans Engmark
<hengmark@post6.tele.dk> wrote:

>Ærgeligt for DDA, (jeg har den jo)
Nej slet ikke, DDA har konstanteret at en indtaster efter at have haft
den reserveret i over 4 år ikke har svaret på et brev udsendt i
oktober 2000 hvorefter den blev slettet som reserveret for at en anden
kunne indtaste den.

Den blev gereserveret igen i marts 2001 og slette igen i 16 jannuar
2003 da den nye indtaster ikke har svaret på et brev der blev udsendt
i 2 december 2002.

Når den oprindelige indtaster har intastet FT-1845 Nykøbing Mors
Købstad og du læst korrektur, kunne du jo sende indtasteren den
pågældende FT og minde ham om at den havde han glemt at sende ind,.

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 18-01-03 23:49

On Sat, 18 Jan 2003 15:10:32 +0100, Hans Martin Laustsen
<laustsen@adslhome.dk> wrote:

>Den blev gereserveret igen i marts 2001 og slette igen i 16 jannuar
>2003 da den nye indtaster ikke har svaret på et brev der blev udsendt
>i 2 december 2002.

er det altså helt åpent for en person å trenere registreringer av
kirkebøker ved å reservere en rekke kirkebøker som man ikke gjør noe
ved? Bare for å forhindre andre i å registrere dem??

Burde det ikke være en grense for hvor mange ressurser man ønsker å
reservere seg? (I utgangspunktet ville jeg sagt at maks ressurser man
kan sperre for på en gang er kun 1 ressurs (en ressurs)

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 19-01-03 10:20

On Sat, 18 Jan 2003 23:49:29 +0100, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

> [...]
>reservere seg? (I utgangspunktet ville jeg sagt at maks ressurser man
>kan sperre for på en gang er kun 1 ressurs (en ressurs)

Det har vi faktisk diskuteret en hel del; men det er ikke så enkelt,
som det måske lyder. Problemet er at folks arbejdshastighed er meget
forskellig. Hvis vi taler om folketællinger, så er der nogle, der skal
bruge et år, for at få et sogn færdigt, andre laver 3-4 sogne om ugen.

Et andet problem er, at det ikke er alle indtastere, der arbejder
alene. I nogle tilfælde er der tale om en gruppe omkring et
lokalhistorisk arkiv, der arbejder sammen om indtastning og
korrekturlæsning, og her må der selvfølgelig gælde andre regler.

Endelig er der forskel på årgangene. Hvis nogen vil reservere 10 sogne
1906, fordi de har købt den dertil hørende mormonfilm. Så bør de vel
have lov til det, for der er formentlig ingen andre, der er
interesserede i disse sogne. Hvis vi taler om 1787, ser det helt
anderledes ud.

Det afgørende er derfor ikke, hvor mange sogne man reserverer, men
hvor længe. Derfor kontakter DDA en gang om året alle indtastere, hvis
reserveringer er mere end et år gammelt, og spørger hvordan det går. I
den forbindelse bliver der regelmæssigt frigivet en del sogne.

Derudover har vi den mulighed, at indtastere, som gerne vil i gang med
et sogn, der har været reserveret i mere end et år, kan kontakte DDA
og bede om at få reserveringen overført.