2 pc'er i netværk med ADSL
Fra : Jens

Dato : 16-01-03 13:13

Jeg har 2 pc'er forbundet til en switch, som igen er forbundet med et ADSL
modem. Jeg har 2 dynamiske ip-adresser. Jeg ønsker at de 2 pc'er kan se
hinanden, men de får ikke altid tildelt ip-adresser i samme subnet.

Kan jeg installere et ekstra netkort i hver pc og tildele disse private
ip-adresser i samme subnet?

Vil pc'erne herefter kunne se hinanden og begge gå internettet?

mvh
Jens

Fra : Jan Kleis Nielsen

Dato : 16-01-03 13:21

> Kan jeg installere et ekstra netkort i hver pc og tildele disse private
> ip-adresser i samme subnet?
Ja

Men der må være en anden løsning, jeg mener hvis man bruger en router kan
man tvinge den til kun at bruge den ene, og så køre nat på dine pcer.
- Men ikke 100% sikker, har ik prøvet med 2 dyn iper.

/jan

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 13:56

Hej Jan
"Jan Kleis Nielsen" <mora@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man tvinge den til kun at bruge den ene, og så køre nat på dine pcer.
> - Men ikke 100% sikker, har ik prøvet med 2 dyn iper.

Jeg bruger ikke en router, derfor ville jeg løse problemet på den anden
måde.

mvh
Jens

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 16-01-03 14:46

On Thu, 16 Jan 2003 13:56:23 +0100, "Jens" <jens.claudius@get2net.dk>
wrote:

>Hej Jan
>"Jan Kleis Nielsen" <mora@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg bruger ikke en router, derfor ville jeg løse problemet på den anden
>måde.

Jeg mener at du kan løse det ved at installere enten NETBEUI eller
IPX, begge protokoller forbliver i dit lokale net.

mvh
Jesper \

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 15:04

"Jesper Hartoft" <postkasse@post.cybercity.dNOSPAMk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at du kan løse det ved at installere enten NETBEUI eller
> IPX, begge protokoller forbliver i dit lokale net.

Tak for dit svar. Det vil jeg afprøve.

mvh
Jens

Fra : Connor

Dato : 16-01-03 16:37

Hej
Jeg har også adsl modem, 2 pc'er og switch. IPX protokollen virker hos mig.

M.v.h

Fra : Jens

Dato : 17-01-03 09:28

"Connor" <connorNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har også adsl modem, 2 pc'er og switch. IPX protokollen virker hos
mig.

Jeg prøver med IPX eller NetBeui.

Tak for svaret.
Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-01-03 17:47

Jens wrote:
> Tak for dit svar. Det vil jeg afprøve.

Du kan sagten sætte et ekstra netkort i og bruge til
lokalnettet - hvis du har et par gamle 10 mbit kort, så
er de rigeligelig hurtige til ADSL - så kan du bruge et
par 100 mbit til lokalnet - det bruger jeg, da jeg
alligevel have fået levere et rent 10 mbit kort
sammen med PC'erne - og så var der jo ingen
grund til at smide dem ud .

Men det kan også løses med et netkort i hver:

Hvis du kører WinXP så kan du under indstillinger
for dine netkort give dem en ekstra IP, så du har
både de dynamiske til ADSL og en fast til lokalnet
på samme netkort

Tredie mulighed er så som andre har foreslået at
installere IPX eller Netbeui til lokalnettet - hvis du kører
WinXP, så skal Netbeui installeres fra CD'en først !

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Jens

Dato : 17-01-03 09:29

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> installere IPX eller Netbeui til lokalnettet - hvis du kører
> WinXP, så skal Netbeui installeres fra CD'en først !

Jeg kører ikke WinXP, så i første omgang afprøver IPX eller NetBeui
protokollen.

Tak for svaret
Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-03 00:02

On Thu, 16 Jan 2003 13:13:29 +0100, "Jens"
<jens.claudius@get2net.dk> wrote:

> Kan jeg installere et ekstra netkort i hver pc og tildele disse private
> ip-adresser i samme subnet?

Ja.

> Vil pc'erne herefter kunne se hinanden og begge gå internettet?

Ja.

Men husk at undlade en default gateway på nettet imellem dem.
Windows fatter kun en, og det skal være den, du bruger til at få
adgang til Internet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 18-01-03 15:47

Tak for svaret

mvh
Jens

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel