hospitaler i 1787-1801 på østfyn
Fra : Jette Hansen

Dato : 16-01-03 13:04

Jeg sidder med folketælling fra 1787 Svendborg,Vindinge, Kullerup,Kullerup
Hospital og har fundet en Mette Jensdatter og i 1801 har jeg måske den samme
nu boende hos sønnen i Refsvindinge nydende gage af Refsvindinge Hospital.
Ved nogen i gruppen om det er det samme "hospital" ?
venlig hilsen Jette

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 17-01-03 01:21

"Jette Hansen" <Elmevej-5@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu boende hos sønnen i Refsvindinge nydende gage af Refsvindinge Hospital.
> Ved nogen i gruppen om det er det samme "hospital" ?

Hej Jette

Det er ikke samme hospital, alene af den grund at Refsvindinge og Kullerup
er to selvstændige sogne, Refsvindinge sogn ligger syd for og Vindinge sogn
ligger øst for Kullerup sogn. Omkring 1720 har der været fælles kirkebog for
Refsvindinge og Kullerup sogne. Idag er Kullerup og Vindinge fælles om samme
sognepræst.

Mvh en fra det østfynske

Klejnsmed
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist:
Genealogy (Baag & Sallinge Districts (Herreder)):

Fra : dannebrog

Dato : 17-01-03 18:34

ja, men så passer det faktisk meget godt, da Refsvindinge Hospital sikkert
er en slags pleje eller fattig-stiftelse, og den gang var det sognet, d.v.s.
i praksis ofte pastoratet, som forestod fattigforsorgen....

m.v.h.

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : John Vedsegaard

Dato : 02-03-03 03:15

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
d.v.s.
> i praksis ofte pastoratet, som forestod fattigforsorgen....

Et eksempel på sådan et hus kan ses på frilandsmuseet ved københavn, nemlig
greve hospital. Huset er indrettet fra forskellige perioder så man kan se
hvordan de har boet den gang.

John Vedsegaard